همه انسانهای عاشق ماشین، دارای یک گاراژ رویایی و خیالی هستند. اکثر این گاراژها هم گنجینههای بزرگی را در خود محفوظ میدارند؛ چراکه هیچ بعید نیست که بتوانیم خودروهایی چون جگوارکلاس E، لامبورگینی کانتاچ، مرسدس بنز 300SL، پورشه 911 توربو و یا حتی یک محصول از فراری و یا برخی مدلهای ژاپنی یا امریکایی را در این گاراژها بیابیم.
اگر شما هم درصد قابل توجهی از پولهای موجود در کره زمین را دراختیار داشتهباشید، به فکر تهیه لیستی از گرانترین خودروهای جهان میافتید و صد البته که مدلهای زیادی برای انتخاب وجود دارد. با این حال ممکن است هرگز مدلهایی مانند یوگو را در دست تعداد زیادی از مردم ندیده باشید و بالطبع سراغ خودروهای مشهوری چون فورد ماستنگ و شورولت کروتی میروید که از شهرت جهانی برخوردار بوده و محبوب دلهای بسیاری از مردم هستند. بنابراین تصمیم گرفتیم لیستی از 10 خودروی فوقالعادهای که قطعا جایش در گاراژ هر کلکسیونری خالی است، تهیه کنیم و آن را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.
1. فورد تاندربرد مدل 1957 ملقب به “F-Code”
تاندربردهایی که بین سالهای 1955-1957 تولید میشدند، یک اسطوره بی همتا بودند؛ چراکه این خودروها از یک سو، اسپرتی بینظیر و شیک بودند که نظر بسیاری از امریکاییها را به خود جلب میکردند و از سویی دیگر، از یک ماشین لوکس فاصله زیادی داشتند و تنها به همان عنوان اسپرت بسنده میکردند. اما یک استثنا نیز در این مدل ماشینها وجود داشت و آن فورد تاندربرد مدل 1957 ملقب به “F-Code” بود. این ماشین که برای رقابت با کوورت انژکتوری هم عصر خود طراحی شده بود و به سبب کاربراتور “هالی” چهار دهنه و سوپر شارژرِ McCulloch/Paxton، از توانی معادل 300 اسب بخار بهره میبرد که واقعا بی نظیر است.
2. نیسان Sentra SE-R مدل 1991-1994
ماشینهای دهه 90، درحال حاضر توجه زیادی را به خود جلب نمودهاند. اما جای نیسان Sentra SE-R در بین این توجهات خالی است؛ چراکه این خودر با قیمتی معادل 12,150 دلار در زمان خود، یک گیربکس 5 سرعته، توان خروجی 140 اسب بخار، سیستم تعلیق مستقل، وترمز ضد قفل، یکی از بهترین انتخابها به شمار میرفت. ولی همه این ویژگیهای فوقالعاده در آتش قیمت مناسب آن خودرو نادیده گرفته شدند. همین هم سبب شد که جایی در میان گاراژهای امروز نداشته باشد و به فراموشی سپرده شود.
3. مرسدس بنز E190 مدل 1990، ملقب به cosworth evolution II
ممکنن است بعضیها از خود پرسیده باشند که اساسا چرا کمپانی بیامو، E30 M3 را طراحی کرد؟ این سوال تنها یک جواب دارد و آن چیزی جز ارائه رقیبی برای مرسدس بنز E190 مدل 1990، ملقب به cosworth evolution II نیست. امروزه M3 اورجینال به یک افسانه تبدیل شده است. اما در دهه 80 و 90 در یک مسابقه ورزشی، در برابر یک مرسدس قرار گرفت و به رقابتی نفس گیر پرداخت- آن هم مرسدس بنز E190 مدل 1990، ملقب به cosworth evolution II که از یک کیت بدنه جنجالی، سیستم تعلیق الکتریکی قابل تنظیم، ترمزهای مسابقهای مخصوص و توانی معادل 235 اسب بخار بهره میبرد و ویژگیهای بسیاری را برای نخستین بار به دنیای اتومبیلها عرضه میکرد.
4. پژو 205 GTI مدل 1984-1994
به جرئت میتوان گفت که در گذشته، فولکسواگن تنها سازنده بهترین خودروهای لوکس در سراسر اروپا به شمار نمیرفت؛ چراکه پژو توانست حدود 5.3 میلیون خودروی Pininfarina-205 را که اولین مدل تولید شده توسط این کمپانی بود، در سراسر اروپا به فروش برساند. دلیل قانع کنندهای نیز برای این مسئله وجود دارد؛ چراکه این خودرو دارای موتور 1.6 لیتری و توان 104 اسب بخار بود و دارای از سیستم تعلیقی خاص بهره میبرد که سبب میشد سریعتر، سبکتر و در کل بهتر از فولکس واگن باشد.
5. سوبارو ایمپرزا 22B STI مدل 1998
Subaru WRX STI مدرن توانسته است خود را به عنوان یک ماشین سنتی جا بیندازد. اما جد این خودرو، برای مدت طولانی یک میوه ممنوعه بود. این خودرو که در جشن 40 سالگی سوبارو و به مناسبت کسب سومین عنوان قهرمانی مسابقات رالی جهانی توسط این کمپانی، طراحی گردید، دارای موتوری 2.2 لیتری، سپرهای خیره کننده، یک کیت هوایی منحصربفرد، رنگ زیبای آبی، چرخهای آلیاژ طلا و توانی معادل 276 اسب بخار بود و بنابر گزارشها، تمامی 400 مدل خود را ظرف نیم ساعت در ژاپن به فروش رساند.
6. فولکس واگن Karmann Ghia Type 34 مدل 1961-1969
یکی از ماشینهای اسپرت دهه 60، خودروی Karmann Ghia بود که هنوز هم تا حد زیادی نامتعارف و تعجب برانگیز است. این خودرو بر خلاف سایر هم عصران خود نظیر MGB، Triumph TR، Austin Healeys، داتسون فیرلیدی و یا فیات ،124 هنوز هم سرگرم کننده و خوش قیافه است. هرچند که پس از مدتی، فولکس واگن مدل دیگری را نیز معرفی کرد که با نام “Razor-Edge Ghia” شناخته می شود و دارای خطوط ظریف، محیط داخلی بینظیر و طراحی آلمانی است. همین ویژگیها سبب میشوند که مسائل دیگری چون سرعت و قدرت پایین آن چندان به چشم نیایند و همچنان یکی از بهترین ماشینهای کلکسیونی تلقی شود.
7. جگوار XJC
پس از طراحی موفق مدل E-Type در دهه 60، به نظر میرسید که جگوار خلاقیت خود را در طرحها از دست داده است؛ استانداردهای ایمنی و انتشار گازها، مدل نوع E را به یک ماشین اسپورت قدرتمند تبدیل کرده بود. این مدل با مدل XJS که از طراحی بهتری بهره میبرد، جایگزین شد. هرچند صندلیهای ظریف آن در مقایسه با رقبای سرسخت المانی بسیار قدیمی بهنظر میرسید. با این حال مدل XJC توانست به کور سوی امیدی در تاریکی محضی باشد که جگوار را احاطه کرده بود.
8. بنتلی کانتیننتال R Mulliner مدل 1999-2003
به جزئت میتوان گفت که فولکس واگن توانسته است با معرفی مدلهای بنتلی، همواره خود را در مرکز توجه نگاه دارد و این بک پیروزی آشکار است. مدل کانتیننتال در سال 1991 معرفی شد و اولین مدل بنتلی با بدنه منحصر به فرد طی چندین دههها به شمار میرفت. سقف نازک، نمای داخلی چوب و چرم کلاسیک، به سمبلهایی از این خودروی لوکس بدل شدند و عملکرد آن نیز نشاندهنده یک خودرو قدرتمند بود. اما این بین بهترین مدلهای کانتیننتال، مدلهای R Mulliner بودند که موتور خورجینی 8 سیلندر، گشتاور 650 پوند بر فوت و قدرتی معادل 420 اسب بخار بهره میبردند.
9. لولا T70
مسابقات اتومبیلرانی در دهه 60 – زمانی که مردان اتومبیلهای فوقالعاده سریع و قدرتمند خود را در سراسر جهان میراندند و زندگی خود را در مسیر شهرت و ورزش قرار میدادند – بسان یک افسانه بود و خودروهایی چون فورد GT40، پورشه 917 و فراری 512 نیز اسطورههای بی بدیل این عرضه به شمار میرفتند. ولی تنها نبودند و لولا T70 نیز همه ویژگیهای لازم راداشت و همین هم سبب شده است که پس از گذش سالیان بسیار نیز همچنان طرفداران سرسخت خود را داشته باشد. ضمن اینکه لولا حاکم اصلی مسابقات در دهه 60 بود و فورد مهندسان خود را برای طراحی GT40 به منظور رقابت با آن به کار گرفت،. متاسفانه باوجود اینکه این ماشین ستاره اصلی “له مانس” و THX-1138 بود؛ هیچ خودرویی در کلاس شهری را تولید نکرد و تا سال1970 کاملا منسوخ شد و از یادها رفت.
10. پونتیاک 2+2مدل 1964-1967
قدرتمندترین ماشین پونتیاک، GTO نبود؛ چراکه مدل 2+2 که بر اساس طرح بزرگتر و لوکستری از کاتالینا طراحی شده بود، با حداکثر توان خروجی 376 اسب بخار و گشتاور 461 پوند بر فوت، میتوانست در عرض3.6 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر در ساعت برسد. شتابی که حتی در میان خودروهای امروزی نیز کمنظیر است.