ماهان شبکه ایرانیان

برترین زن

بر اساس روایات، ما شیعیان معتقدیم حضرت فاطمه (س) برترین زنان جهان است . این عقیده چگونه با آیه ۴۲ سوره آل عمران که حضرت مریم (س) را برترین زنان عالم معرفی می کند، سازگار است؟

بر اساس روایات، ما شیعیان معتقدیم حضرت فاطمه (س) برترین زنان جهان است . این عقیده چگونه با آیه 42 سوره آل عمران که حضرت مریم (س) را برترین زنان عالم معرفی می کند، سازگار است؟

مفسران به این سؤال دو پاسخ داده اند:

1 . مراد آیه برتری حضرت مریم بر همه زنان جهان عصر خویش است . این پاسخ هم مشابه قرآنی دارد و هم دلیل روایی .

الف) در قرآن مجید آمده است، خداوند درباره بنی اسرائیل فرمود: «و انی فضلتکم علی العالمین » . در تفسیر نمونه آمده است: «بدیهی است منظور، برتری مؤمنان بنی اسرائیل بر مردم عصر خود بوده است » .

ب) در تفسیر برهان از مفضل بن عمر چنین نقل شده است: «به امام صادق (ع) عرض کردم: مرا خبر ده از قول پیامبر خدا (ص) درباره فاطمه که فرمود: «او سرور زنان جهان است » . آیا او سرور زنان عصر خویش است؟ امام (ع) فرمود: «مریم سرور زنان جهان در عصر خود بود; اما فاطمه (س) سرور همه زنان از آغاز تا پایان است » .

2 . آیه قید زمانی ندارد و به همه زمان ها مربوط است; ولی قید موضوعی دارد . از همین رو، با سروری حضرت زهرا (س) بر همه زنان عالم در کمالات والای انسانی منافات ندارد .

توضیح این که در قرآن مجید ویژگی ها و امتیازاتی برای حضرت مریم بیان شده است . این ویژگی ها از اختصاصات حضرت مریم نیست و افراد دیگری نیز در رتبه او و چه بسا بالاتر از او به چنین مقاماتی رسیده اند; اما آنچه ازاختصاصات حضرت مریم (س) شمرده می شود و بدان وصف بر همه زنان عالم امتیاز یافته، چگونگی ولادت فرزند او است . علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان می فرماید: «[این کلمه] از خصائص وجودی حضرت مریم (س) انگشت روی هیچ خصیصه ای به جز ولادت عجیب فرزندش نمی گذارد . این است که «اصطفاء» از هر جهت نیست; بلکه آن گونه فرزند آوردن مراد است » . اما غیر از کلمه «اصطفاء» کلمات دیگری که در آیات مربوط به آن جناب آمده - از قبیل: «تطهیر» و «تصدیق به کلمات خدا و کتب او» و «قنوت » و «محدثه بودن » - همه از اموری است که به آن جناب اختصاص ندارد .

در تفسیر «اطیب البیان » نیز امتیاز خصوصی حضرت مریم (س) بر دیگر زنان چگونگی زادن حضرت عیسی (ع) بیان شده و درباره «واصطفیک علی نساء العالمین » آمده است: بیان این جمله برای آن است که دیگر زنی نتواند چنین ادعایی کند و بهانه به دست بیاورد .

بنابراین، اگر آیه دارای قید زمانی نباشد، حضرت مریم (س) را فقط در چگونگی فرزند آوردن از همه زنان جهان ممتاز دانسته است و این نافی برتری حضرت زهرا (س) در کمالات عالی انسانی نیست .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان