ماهان شبکه ایرانیان

بوداپست مجارستان، از سری شهرهای دیدنی

شاید بتوان گفت در سال‌های اخیر، برلین یکی از زیباترین و جذاب‌ترین شهرهایی به شمار می‌آمد که طراحان و هنرمندان جوانی را در دل خود جای داده بود. اما امروزه به گوش می‌رسد که این هنرمندان جوان برای رسیدن به اهداف و آرزوهایشان در حال مهاجرت به شرق هستند. آنها مسیری طولانی را از پراگ و براتیسلاواطی کردند تا اینکه به بوداپست، پایتخت مجارستان رسیدند.

قیمت‌های ارزان، ترکیب خاص فرهنگ آسیایی و اروپایی و مکان‌های دیدنی و زیبای بوداپست، توجه طراحان جوان را به این شهر معطوف کرده. آماده اید برای تعطیلات آخر هفته به بوداپست سفر کنیم؟  بوداپست به وسیله طولانی‌ترین رودخانه اروپا یعنی دانوب به دو قسمت تقسیم شده است. قسمت شرقی شهر، یعنی بودا که در ارتفاعات واقع شده است بافتی سنتی دارد و یکی از مشخصه‌های آن، وجود قصر سلطنتی در این منطقه است. پِست، بخش غربی شهر به عنوان قلب مدرن شهر به حساب می‌آید که می‌توانید هر چیزیرا در آن پیدا کنید، از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد.

از بخش پِست می‌توانید برای رسیدن به منطقه بودا از روی پل زنجیری عبور کنید. این پل در سال 1893 (1272) ساخته شد که عملیات ساخت آن حدود 10 سال به طول انجامید و هنوز هم تماشای رود دانوب از بالای این پل لذت خاصی دارد. اگر یادتان باشد یکی از لوکیشن‌های فیلم "Gloomy Sunday" همین پل زنجیری بود. اگر به اندازه کافی وقت دارید، حتما قدم زدن در کنار رودخانه دانوب را امتحان کنید چون لحظه هایی به یاد ماندنی را برای شما رقم خواهد زد که چنین لحظه هایی را می‌توان فقط در مسافرت و آن هم به بوداپست تجربه کرد.   بودا منطقه ایست که خانواده سلطنتی و نجیب زادگان و اشراف زادگان در آن زندگی می‌کردند. با توجه به این موضوع یکی از مقصدهایی که در سفر به بودا می‌توان انتخاب کرد، تپه Varhegy است که قلعه بودا و مکان‌های دیدنی دیگر در آن واقع شده اند. می‌توانید از همین جایی که ایستاده اید، قلعه بودا را بر فراز تپه ببینید؟

مقصد ما دقیقا همانجاست. هنگامی که از روی پل زنجیری عبور می‌کنید در پایان مسیرتان به یک غار می‌رسید. از دروازه این غار برای رسیدن به تپه Varhegy، سه راه وجود دارد: پیاده روی، استفاده از تراموا و یا استفاده از اتوبوس. اگر به سمت چپ خود نگاه کنید می‌توانید ترامواها را پیدا کنید. می‌توانید سوار این ترامواها شوید اما اگر قرار باشد پشت صف طولانی برای سوار شدن به آنها بایستید، بهتر است که همان پیاده‌روی را انتخاب کنید، هر طور خودتان صلاح می‌دانید! اما من به شخصه استفاده از تراموا را ترجیح می‌دهم چون تنها 1 روز است که سفرم را شروع کرده ام و پیاده روی زیادی در انتظارم است و قطعا باید قدرت درون پاهایم را برای این مسیرهای طولانی ذخیره کنم. قیمت یک بلیط تراموا حدود 1100 فورینت (واحد پول مجارستان) و قیمت بلیط رفت و برگشت آن حدودا 1700 فورینت است. از آنجایی که نمی‌خواهید از تراموا استفاده کنید و صف آن هم طولانی است، می‌توانید گزینه پیاده‌روی را انتخاب کنید.

اگر که قصد دارید هنگام غروب به بالای این تپه بیایید و به تماشای منظره زیر پایتان بپردازید، پیشنهاد می‌کنم که هله هوله‌ها و نوشیدنی هایتان را همراهتان ببرید و منتظر بمانید تا غروب از راه برسد، غروب‌های بوداپست فوق العاده و واقعا دیدنی است و اگر کمی صبر کنید چنین منظره‌ای را خواهید دید.   شگفت‌زده شدید، اینطور نیست؟ قطعا همینطور است، چون بوداپست به داشتن منظره‌های زیبا و دیدنی شهره است.

به سمت رستوران Hala'szba'stya که می‌روید در مقابل خود کلیسای ماتیاس را خواهید دید. Hala'szba'stya به معنی سنگر و استحکامات ماهیگیران است. من به شخصه هیچ نظری درباره این نامگذاری ندارم. اما اگر واقعا مرد ماهیگیری وجود داشته که در این منظره و مکان مشغول به کار بوده حتی اگر ماهیگیر موفقی نبوده، اما قطعا یکی از خوشحال ترین‌ها در جهان بوده است.   شروع روز جدیدی است. اگر که دیروز را کلا صرف لذت بردن از زیبایی‌های بوداپست کردیم، امروز وقت این است که چرخی هم در شهر بزنیم. اولین مکانی که قصد داریم در پِست ببینیم، کلیسای سنت استفان خواهد بود. کلیسای سنت استفان طولانی‌ترین و بلند‌ترین ساختمان بوداپست است چون ساختن هر ساختمان مرتفع تری که بلندتر از این کلیسا باشد بر اساس قانون ممنوع شده است. بنابراین می‌توانید منظره وسیعی را از بالای این ساختمان ببینید، البته قبلا بوداپست را از ارتفاعات دیده بودیم که واقعا منظره زیبا و چشم نوازی داشت.

اگر روزی به بوداپست سفر کردید حتما به بستنی فروشی Gelato Rosa بروید و بستنی‌های این فروشگاه که به شکل گل رز طراحی شده اند را امتحان کنید، یادتان باشد حتما به من اطلاع بدهید که چه طعمی را انتخاب کردید. فراموش نکنید که از هشتگ #mybenita استفاده کنید تا بدانیم که چه کسی چه طعمی را انتخاب کرده! بعد از خوردن این بستنی‌های زیبا مسیر خود را به سمت یکی از معروف‌ترین مکان‌های بوداپست، یعنی ساختمان پارلمان ادامه می‌دهیم! از اینجا می‌توانید دیواره‌های ساختمان پارلمان را ببینید؟ فاصله فروشگاه تا ساختمان پارلمان تقریبا 15دقیقه است.

بزن بریم!  مغازه‌ها و فروشگاه‌های بوداپست آنقدر زیاد هستند که می‌شود ساعت‌ها درباره آنها حرف زد. همه چیز در بوداپست نشانگر تاریخ کهن این شهر است که از جمله این موارد می‌توان به کفش‌های کنار رودخانه دانوب، بنای تاریخی Szabadsa'gte'r و یا مجسمه‌ها و نگاره‌های مختلفی که در مسیر ساختمان پارلمان وجود دارد اشاره کرد. اگر که این مطالب برای شما جذاب هستند و حس کنجکاوی شما را بر می‌انگیزند حتما درباره تاریخ و قدمت مجارستان مطالعه کنید. حالا قبل از اینکه مسیر خود را به سمت خیابان واتسی ادمه بدهیم، حتما باید غذاهای سنتی بوداپست را امتحان کنیم، غذایی مثل خورش گولاش!   خورش گولاش غذای سبکی است که معمولا گاوچران‌ها و مزرعه داران استفاده می‌کنند و جزو غذاهای سنتی این قشر از مردم مجارستان است. مواد افزودنی بسیاری را می‌توان برای خوش طعم شدن غذا به آن اضافه کرد از جمله سیر، زیره سیاه و فلفل دلمه‌ای، البته اگر به غذاهای تند علاقه دارید می‌توانید فلفل قرمز هم به این غذا اضافه کنید. هر پرس خورش گولاش در رستوران‌های سنتی بوداپست قیمتی در حدود 52 فورینت دارد. اگر قصد دارید غذاهای مختلف مجاری را امتحان کنید، رستوران‌های سنتی بهترین پیشنهادند. از هرچه بگذریم سخن سوغاتی خوش‌تر است! وقتی به مسافرت می‌روم بیشتر از هر کار دیگری دوست دارم برای خانواده و دوستانم سوغاتی بخرم و بهترین مکانی که در بوداپست برای خرید سوغاتی وجود دارد، خیابان واتسی است. در کنار خیابان واتسی، یک مرکز بزرگ تجاری واقع شده است، پس وقتی حسابی از گشت و گذار در خیابان و خرید وسیله‌های مختلف خسته شده اید، می‌توانید به رستوران این مرکز تجاری رفته و دل سیری از غذا دربیاورید. در این میان می‌توانید نگاهی هم به عروسک‌ها و ظروف چینی سنتی بیندازید. حسابی برای لذت بردن از جاذبه‌های دیدنی بوداپست وقت بگذارید چون زمانی که سفرتان تمام می‌شود و به خانه بر می‌گردید قطعا با یادآوری این لحظات، احساس خوشایندی خواهید داشت.

خب، به نظر شما آخرین ایستگاه سفر ما کجاست؟ کمی موسیقی و سرگرمی چطور است؟ اگرچه از طرفداران پر و پا قرص موسیقی کلاسیک و اُپرا نیستم، اما به هیچ عنوان دوست ندارم فرصت تماشای اُپرا در این مکان کلاسیک یعنی خانه اُپرا را از دست بدهم. پس اگر شما هم مثل من فکر می‌کنید، به شدت توصیه می‌کنم که از وب سایت www.opera.hu دیدن کنید. روی کلمه "Programme" کلیک کنید، سپس تاریخ و اُپرای مورد نظرتان را انتخاب کنید. برای مثال، من اُپرای مکبث که در تاریخ 26 می‌اجرا می‌شد را انتخاب کردم، قیمت بلیط این اُپرا از 433 فرونیت شروع می‌شود تا 16535 فرونیت. برای تماشای اُپرا در ردیف جلوی سالن نمایش که روزگاری اشراف زادگان در آن ردیف می‌نشستند، باید بیشترین میزان پول یعنی 16535 فرونیت را بپردازید. بلیط‌ها خیلی زود فروخته می‌شوند.  خب آنچه که لازم بود درباره بوداپست بدانید را به شما گفتیم. لطفا شما هم اگر به بوداپست سفر کرده اید تجربیاتتان را با ما به اشتراک بگذارید.   اطلاعات پایه: کشور: مجارستان پایتخت: بوداپست زبان رسمی: مجارستانی واحد پولی: فرونیت / UHF کد تماس: 36+ مسیرهای هواپیمایی از تهران: گزینه 1: 24 ساعت با پروازهای شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز (از استانبول) گزینه 2: 29 ساعت با پروازهای شرکت هواپیمایی امارات (از دوبی)  

 

مقالات مرتبط

6 روش برای سفر کم‌خرج‌تر

economic-trip


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان