شرایط ولی فقیه از نگاه امام امت (ره)

«چون حکومت اسلامی حکومت قانون است. برای زمامدار علم به قوانین لازم می باشد

1- علم به قانون الهی

 

«چون حکومت اسلامی حکومت قانون است. برای زمامدار علم به قوانین لازم می باشد. . . نه فقط برای زمامداری بلکه برای همه افراد هر شغل یا وظیفه و یا مقامی داشته باشند. ائمه (ع) ما برای امامت خودشان به همین مطلب استناد کرده اند که امام باید فضل بر دیگران داشته باشد.» (1)و «فلان کار را خلاف احکام و اسلام انجام داد پس لایق امامت نیست. اگر زمامدار مطالب قانونی را نداند لایق حکومت نیست چون اگر تقلید کند قدرت حکومت شکسته می شود و اگر نکند نمی تواند حاکم و مجری قانون اسلام باشد.» (2)

 

2- عدالت:

 

«امر ولایت و سرپرستی به فقیه عادل راجع است و اوست که شایسته رهبری مسلمانان است » (3)

«زمامدار اگر عادل نباشد در دادن حقوق مسلمین، اخذ مالیاتها و مصرف صحیح آن و اجرای قانون جزا عادلانه رفتار نخواهد کرد و ممکن است اعوان و انصار و نزدیکان خود را بر جامعه تحمیل نماید و بیت المال را صرف اغراض شخصی و هوسرانی خویش می کند.» (4)

                       

«ولی فقیه مستبد نمی شود،... عدالتی که غیر از این عدالت اجتماعی است، عدالتی که یک کلمه دروغ او را از عدالت خواهد انداخت. یک نگاه به نامحرم او را از عدالت می اندازد، یک چنین آدمی نمی تواند خلاف بکند، خلاف نمی کند، او می خواهد جلوی این خلافها را بگیرد.» (5)

 

3- داشتن بینش صحیح در مسائل سیاسی - اجتماعی و قدرت تصمیم گیری

 

«اجتهاد مصطلح در حوزه کافی نمی باشد بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص بدهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص بدهد و بطور کلی در زمینه های سیاسی و اجتماعی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام امور جامعه را بدست گیرد.» (6)

برای آگاهی از تفصیل مطلب رجوع کنید به ...

 

پی نوشت ها:

 

1- ولایت فقیه «حکومت اسلامی » ، ص 51.

 

2- همان، ص 52.

 

3- شئون و اختیارات ولی فقیه، ص 33.

 

4- ولایت فقیه «حکومت اسلامی » ، ص 53.

 

5- (بلاغ) سخنان موضوعی امام خمینی، ص 179.

 

6- صحیفه نور، ج 3، ص 47.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر