موادی را برای افزایش جذب آب به آن اضافه کنید

 

 

این مواد افزودنی با مولکول‌های آب ترکیب می‌شوند تا باعث جذب سریعتر آن در بدن شوند.

1) یک قاشق غذاخوری نمک معدنی تصفیه نشده به هر بطری آب 1 لیتری اضافه کنید.

2) چند قطره آبلیمو به آب اضافه کنید.

3) چند تکه زنجبیل به آب اضافه کنید.

سوال: من از مزه آب متنفرم، مزه هیچی نمی‌دهد. آیا من می‌توانم به جای آب، نوشابه‌های رژیمی، نوشابه‌های کم کالری، آبمیوه، نوشیدنی‌های نیروزای ورزشی و قهوه داغ یا چای بخورم؟

پاسخ: نه. برای اینکه مزه آب را تغییر بدهید سعی کنید کمی نمک معدنی، آب یا افشره لیمو و یا چند تکه زنجبیل به آن اضافه کنید. اگر این پیشنهادهایی که من دادم سازگار نبود و باز هم نتوانستید مزه آب را تحمل کنید و البته اگر در خطر ابتلا به بیماری دیابت نیستید می‌توانید یک ماه قبل از تغییر عادت و رفتن به سراغ نوشیدنی‌های بدون شکر، نوشیدن مایعات را با nimbu pani یا همان "شربت آبلیموی هندی" شروع کنید.

 

Nimbu pani: در هند وقتی هوای گرم و آفتاب سوزان غیر قابل تحمل می‌شود، مردم محلی nimbu pani می‌نوشند. این نوشیدنی با مواد تشکیل دهنده زیر درست می‌شود:

نیم لیتر آب را در یک بطری ریخته، آب یک لیمو سنگی یا چند لیمو ترش را گرفته و به آن اضافه کنید، همچنین 1 قاشق غذاخوری نمک معدنی تصفیه نشده، 1 قاشق غذاخوری (اگر کمتر باشد که بهتر) استویا، شیرین کننده‌های میوه ای، نیشکر ارگانیک یا شکر زرد نیز به آب اضافه کنید. مواد افزودنی به این نوشیدنی عبارتند از: نعناع، ریحان یا پودر زیره. شربت لیمو سنگی در زمستان بدن شما را گرم و شربت لیمو ترش در تابستان بدن شما را خنک نگه می‌دارد.

شیرینی‌های مصنوعی (نوشیدنی‌های شیرین)، میزان زیاد شکر طبیعی (آبمیوه / نوشابه‌های کم کالری / نوشیدنی‌های نیرو زای ورزشی) و یا کافئین (قهوه / چای) فرآیند فعالیت بدن را با مشکل مواجه می‌سازند و به همین دلیل شما نمی‌توانید به سلول‌های بدنتان به موقع آبرسانی کنید.اگر شکر بلافاصله به انرژی تبدیل نشود و به عنوان کالری سوزانده نشود، به چربی تبدیل خواهد شد. افزایش ذخیره هر نوع مایعات به هیچ عنوان قابل مقایسه با افزایش ذخیره آب در بدن نیست.

پیشنهاد دیگری هم هست: میوه‌های تازه را در بطری آب نوشیدنی خود بخیسانید تا به آن طعمی با طراوت بدهد. ترکیبات زیادی را می‌توانید امتحان کنید مانند: کیوی – تمشک – هلو / لیمو سنگی – خیار – نعناع / توت فرنگی – ریحان / آناناس – لیمو سنگی – نعناع و ترکیب‌های گوناگون دیگر. ترکیب مورد علاقه خود را بسازید. همه اینها میوه‌های تازه هستند و باعث خوشمزه شدن و با طراوت شدن آب نوشیدنی شما می‌شوند.

 

آموزش 3) هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، یک لیوان بزرگ (نیم لیتر) آب گرم بنوشید

بدن شما تمام شب را فعالیت کرده تا مواد زائدی که از دیروز مانده را بسته‌بندی کند. دلیل اصلی حمام اول صبح همین است. برای اینکه از پاکیزگی بدنتان اطمینان حاصل کنید، به محض اینکه از خواب بیدار شدید، بدنتان را با آب گرم بشوئید که این کار را می‌توانید از طریق حمام آب گرم انجام دهید. توجه به این نکته بسیار مهم است که بلافاصله پس از بیدار شدن به حمام بروید و نگذارید که این کار 15، 20 یا 30 دقیقه به تاخیر بیفتد چون در این صورت به جای از بین بردن مواد زائد بدن، شما مجبورید که زمان خود را در آنها سپری کنید (بله – این یعنی خوابیدن در کثافت و آشغال). بعضی از این آب‌های اول صبح که می‌نوشید ممکن است جذب بدن نشوند اما نکته نوشیدن این میزان زیاد آب آن هم به یکباره این است که با این کار فعالیت بدن شما برای اجابت مزاج بدون دردسر و مناسب تحریک می‌شود. برای راحتی و دسترسی سریع به آب گرم، من یک کتری برقی در اتاق خوابم دارم که هر شب آن را پر از آب می‌کنم و صبح که از خواب بیدار می‌شوم روشنش می‌کنم. من آن یک لیوان آب اول صبح را با اضافه کردن نمک معدنی می‌نوشم. در تابستان، همیشه آب ولرم را برای نوشیدن انتخاب کرده و مصرف می‌کنم. اگر در اجابت مزاج اول صبح دچار مشکل هستید، پیشنهاد من این است که کم کم ذخیره آب بدنتان را با نوشیدن‌های صبحگاهی افزایش بدهید. شما همچنین اگر از دردهای شکمی رنج می‌برید می‌توانید ذخیره آب بدنتان را از نیم لیتر به ربع لیتر کاهش دهید.

 

آموزش 4) برای خودتان هدف تعیین کنید که روزانه به اندازه درصدی از وزن بدنتان آب بنوشید

اجازه بدهید با یک مثال زنده و واقعی این مورد را برایتان توضیح بدهم. وزن من 54 کیلوگرم است. نصف وزن بدنم برابر است با 27 کیلوگرم، بنابراین هدف من می‌شود نوشیدن 1 لیتر و نیم آب در هر روز. من هنگامی که از خواب بیدار می‌شوم نیم لیتر آب می‌نوشم پس این یعنی در طول روز باید 1 لیتر آب باقیمانده را مصرف کنم.اگر که غالبا بیرون از خانه کار می‌کنید یا انسان بسیار فعالی هستید، ذخیره آب بدنتان را افزایش بدهید تا آنجایی که سیراب شوید. افراد سنگین وزن و چاق به علت رژیم غذایی نامناسبی که در طول سالهای متوالی داشته اند باید ذخیره آب میان سلولی شان را تنظیم کنند. اگر آب زیادی دفع نمی‌کنید حتما با دکتر متخصص مشورت کنید.

 

سوال: آیا نباید هر وقت تشنه‌ام شد آب بنوشم؟ یا باید اجازه بدهم که بدنم راهنمای من باشد؟

پاسخ: در حالت خیلی ایده آل باید به شما بگویم بله، البته! حقیقت امر این است که اغلب ما عادت داریم که امیال و نیاز‌های خود را سرکوب کنیم، به عنوان مثال وقتی در یک کنفرانس تلفنی هستیم به غر غر کردن شکممان گوش نمی‌کنیم و هیچ کاری برای رفع گرسنگی مان انجام نمی‌دهیم، یا به جای ادرار به موقع، اصطلاحا خود را نگه می‌داریم، یا نیازی که به یک دستشویی تمیز داریم ولی این کار را نمی‌کنیم، اینها همه باعث پایین آمدن درصد تشنگی مان می‌شوند و این یعنی میزان آب دریافتی کمتر. دلیل اینکه متخصصان با توجه به وزنتان به شما راهکارها و روش‌های درمانی ارائه می‌دهند همین است. به محض اینکه نشانه هایی از نیاز به آب را در بدن خود مشاهده کردید، اجازه بدهید که تشنگی تان راهنمای شما باشد.

 

آموزش 5) محفظه آب بزرگی بیابید که به شما نشان بدهد روزانه به چند بطری آب نیاز دارید که از دست محاسبات ریاضی هر روزه هم خلاص شوید

راهی کم هزینه، اما کاربردی. من یک لیوان 900 گرمی را به عنوان بطری منبع آب نوشیدنی ام انتخاب کردم. من روزانه 2 پارچ آب می‌نوشم. وقتی که می‌خواهم به سر کار بروم آب را از این پارچ به درون یک لیوان کوچکتر می‌ریزم و وقتی که به خانه بر می‌گردم هنوز اندازه گیری دقیقی از میزان آب مصرفی ام دارم.

سوال: وقتی که می‌خواهم برای صرف غذا به رستوران بروم چه کنم؟

پاسخ: پیش‌خدمت‌ها معمولا برای شما آب بدون یخ را در صورت درخواستتان می‌آورند. اما اگر به یک رستوران سلف سرویس رفتید، آب مخزن را با مقداری آب گرم که از دستگاه قهوه ساز به درون لیوان خود می‌ریزید مخلوط کنید تا آبی ولرم را برای نوشیدن خود آماده کرده باشید.

 

آموزش 6) میان خوردن وعده غذایی تان آب بنوشید، اما به مقدار کم نه اینکه پارچ را سر بکشید

وقتی که شروع کردم به نوشیدن آب بیشتر، شبها پارچ آب را سر می‌کشیدم چون که در طول روز نمی‌توانستم به هدفم که نوشیدن 2 پارچ آب بود برسم. شب وقت خواب از اینکه به هدفم یعنی خوردن 2 پارچ آب در یک شبانه روز رسیدم خوشحال بودم اما از بیدار شدن‌های وقت و بی وقت برای توالت رفتن به شدت اذیت شده بودم. آن 2 پارچ آبی که سر کشیده بودم اصلا جذب بدنم نمی‌شد.

پیشنهاد می‌کنم که به جای سر کشیدن پارچ آب، کم کم آب گرم نوشیدنی تان را میل کنید تا راحت‌تر به هدفتان برسید. خصوصا در مورد سر کشیدن آب وسط خوردن وعده غذایی توصیه می‌کنم که اصلا این کار را انجام ندهید چون با این حرکت باعث کشته شدن سلول‌های اعضای درونی بدنتان که وظیفه هضم و فرآوری غذا را به عهده دارند می‌شوید. بر اساس همین قانون شما نباید دقیقا بعد از تمام شدن وعده غذایی تان هم آب بنوشید. در عوض باید 30 دقیقه قبل از شروع غذا یک لیوان آب بخورید. این عمل، باعث آبرسانی به لایه‌های داخلی معده شما شده و به این ترتیب اسید معده کافی برای هضم غذاهای سنگین مانند لبنیات، تخم مرغ، مغز دانه‌ها و غیره تولید می‌شود. باید در اینجا به یک تعادل جالب اشاره کنیم. اگر می‌خواهید که اسید معده تان آبکی نباشد و بتواند عملکرد مناسبی از خود نشان دهد، دقیقا قبل از غذا (مثلا 5 دقیقه قبل از غذا) آب نخورید.

دکتر Vasant Ladمی‌گوید: "آب قبل از غذا مثل شهد است چون باعث می‌شود که ذخیره‌های ترشحات معده شما پر شود و همچنین کار اعضای درگیر در پروسه هضم غذا آسان شود. چند جرعه نوشیدن آب میان غذا کار عسل را انجام می‌دهد. این کار کمک می‌کند که غذا مثل سس رقیق شده و هضم آن راحت شود. نوشیدن آب بعد از غذا مثل سم است و باعث رقیق شدن اسید معده شده که در نتیجه به اختلال در هضم غذا و بیماری‌های معده منجر می‌شود." 

جدول راهنمای زیر برای داشتن ذخیره آب ایده آل برای یک فرد معمولی ارائه شده است. (شاید هنوز به مرحله‌ای نرسیده باشد که بخواهید از این راهنما استفاده کنید. اما مشکلی نیست. می‌توانید بر اساس آموزش‌هایی که در این مقاله به شما داده شد عمل کنید.)

هدف آبی روزانه

• هنگام بیداری: آب بنوشید (2 لیوان ربع لیتری). این میزان آب، بدن شما را تمیز می‌کند.

• هنگام صبحانه: به میزان مورد نیاز هنگام خوردن صبحانه آب بنوشید.

• مدت زمان بین صبحانه تا ناهار: آب بنوشید (حداقل 1 لیوان).

• 30 الی 45 دقیقه قبل از ناهار: آب بنوشید (هر 15 دقیقه 1 لیوان).

• هنگام ناهار: به میزان مورد نیاز هنگام خوردن ناهار آب بنوشید.

• مدت زمان بین ناهار تا شام: آب بنوشید (حداقل 1 لیوان).

• 30 الی 45 دقیقه قبل از شام: آب بنوشید (هر 15 دقیقه 1 لیوان).

• هنگام شام: به میزان مورد نیاز هنگام خوردن شام آب بنوشید.

• مدت زمان بین شام تا زمان خواب: آب بنوشید (حداقل 1 لیوان). هر چقدر زمان نوشیدن آب با زمان خوابتان کمتر باشد (15 دقیقه قبل از خواب)، تعداد دفعات بیدار شدنتان برای توالت رفتن بیشتر است.

• وقتی که می‌خواهید آب بنوشید حتما بنشینید و این کار را انجام بدهید. شما وقتی می‌خواهید غذا میل کنید نشسته این کار را انجام می‌دهید تا غذای شما بهتر هضم شود. پس برای نوشیدن آب هم همین حالت را به بدن خود بدهید.

 

هدف آبی هنگام ورزش

• 15 الی 30 دقیقه قبل از ورزش: آب بنوشید (1 لیوان).

• هنگم ورزش: کم کم آب بنوشید.

• بعد از ورزش: آب بنوشید (1 لیوان).

آموزش 7) همزمان که عادت آب خوردنتان را تصحیح می‌کنید، نشانه‌های این آبرسانی به بدن را خواهید دید

در طول 1 ماه از زمان رعایت کردن نحوه و میزان آب نوشیدنتان قطعا نتایجش را خواهید دید. به دست‌ها و لب‌هایتان نگاه کنید، آنها را بررسی کنید، خواهید دید که خشکی آنها کمتر شده است. به صورتتان نگاه کنید تا ببینید که لکه‌ها در حال پاک شدن و صورت شما در حال شفاف‌تر شدن است.درخشش و روشنی پوست و موی خود را بسنجید. از زمانی که این تغییر را شروع کنید خواهید دید که اول صبح اصلا احساس خستگی نمی‌کنید و در طول روز هم انرژی مضاعفی دارید. همه اینها، تغییرات خوب و مفیدی هستند که شما باید در خود ایجاد کنید. به دنیای با شکوه آبی خوش آمدید.

سوال: آیا حتما باید آب تصفیه شده بخورم؟ یا آب ید دار؟ 

پاسخ: این سوال بسیار مهم است اما من هنوز نتوانسته ام به پاسخ قاطعانه‌ای برای آن دست پیدا کنم. ما باید تمیز‌ترین نوع آب را بنوشیم اما فرآیندهای فیلترینگ و تصفیه بسیار زیادی روی آب انجام می‌شود که من به شخصه هنوز نتوانستم تشخیص بدهم که کدام آب بهتر و سالم‌تر است. 

من به شدت معتقدم که فلوراید نباید به منبع آب شهری اضافه شود. گاهی اوقات سعی می‌کنم که از آب چشمه بخورم هرچند دسترسی به آب چشمه همیشگی نیست.

دوستان تشنه من، سیراب شدنتان مبارک!

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر