ماهان شبکه ایرانیان

معرفی اثر برگزیده

نام کتاب:اخلاق و حقوق بین الملل

نام کتاب:اخلاق و حقوق بین الملل

مؤلف: ناصر قربان نیا

ناشر: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سازمان سمت

چاپ: اوّل, زمستان 1378

قیمت: 6000 ریال

قطع: وزیری

صفحات: 240 صفحه

(رتبه اوّل سوّمین همایش کتب حوزه در سال1379)

خلاصه مطلب

کتاب «اخلاق و حقوق بین الملل» اثر برگزیده ناصر قربان نیا, عهده دار اثبات جایگاه رفیع اخلاق در حقوق به طور عام و حقوق بین الملل به طور خاص است. درمقدمه کتاب به بیان انگیزه, تاریخچه, تعریف نظریه, روش و ساختار بحث و نتیجة آن پرداخته شده است. این کتاب از سه بخش «نقش اخلاق در شکل گیری قواعد حقوقی»، «اخلاق و مبنای حقوق بین الملل» و «اخلاق و اهداف حقوق بین الملل» تشکیل یافته است.

نگارنده بر این باور است که اخلاق باید در همه عرصه های فردی و اجتماعی حیات بشر جریان یابد و از این رو کوشیده است نقش و جایگاه اخلاق را در حقوق بین الملل که مقررات آن بر روابط میان کشورها در زمان جنگ و صلح حکومت می کند, نمایان سازد. به اعتقاد وی اصولاً حقوق بین الملل مبتنی بر مجموعه ای از قواعد اخلاقی است.

نگارنده با الهام از ژرژ ریپر «George Ripert» حقوق دان شهیر فرانسوی که اخلاق را پایه اصلی حقوق می داند, تصریح نموده است که گرایش به حقوق به تنهایی نمی تواند رضایت بخش باشد, زیرا توجیه نمی کند که چرا باید به قاعده ای احترام گذارد و آن را به کار بست. برای این که شخص بتواند به روشنی مبنای حقوق را دریابد ناچار است به قلمرو اخلاق روی آورد. اخلاق عامل اصلی ایجاد حقوق است و چنان در میان حقوق گردش می کند که خون در بدن انسان.

در قسمتی از نتیجه نهایی کتاب چنین می خوانیم: «برآیند این پژوهش را چنین می توان خلاصه کرد که در دهه های اخیر حقوق بین الملل به نحو فزاینده ای از اصول و قواعد اخلاقی تغذیه گردیده و تقویت شده است. این اخلاق سازی حقوق «Moralization Law» که بهترین تجلیّات آن عبارت است از پذیرش شخصیت, شأن و منزلت انسانی, شناسایی ممنوعیّت توسل به زور در روابط بین الملل و تقویت و ترویج تکلیف اخلاقی کشورها در همکاری بین المللی در صورتی که عملاً تحقق یابد می تواند گامی در جهت ایجاد جامعه اصیل بین المللی محسوب گردد. شرایط تحقق آن است که رشد و گسترش کمّی و کیفی قواعد هماهنگ با اخلاق, ارزش های مشترک و شخصیت انسانی با ایجاد نهادهای مطمئن توأم با ضمانت اجرا همراه گردد, در غیر این صورت حتّی قواعد مورد پذیرش همگان در حدّ احکام و دستورات اخلاقی باقی خواهند ماند».

کتاب فوق رتبة اول سومین همایش کتب حوزه را در سال 1379 به دست آورده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان