امروز، مصادف با 17 جولای، «روز جهانی ایموجی» نامگذاری شده که از سال 2014 میلادی تاکنون، هر سال در همین تاریخ به طور غیررسمی و بیشتر به صورت آنلاین برگزار می شود.
یکی از بهترین و مناسبترین راهکارها برای نمایش حسهای واقعی خود هنگام چت با دوستان، استفاده از شکلکهاست. با این صورتکهای زرد و بانمک بهسادگی میتوانید خوشحالی، خجالت، شادی، مهربانی، محبت یا حتی خشم و عصبانیت خود را به افرادی که در حال مکالمه نوشتاری با آنها هستید، نشان دهید. اما استفاده از این ایموجیها، آداب ویژه خود را دارد. بهطور مثال، وقتی با فردی تازه آشنا شدهاید چندان درست نیست که برایش ایموجی قلبِ قرمز ارسال کنید.
یا مثلا هنگام محاوره با مدیر خود بهتر است از صورتکهای سادهای همانند لبخند معمولی استفاده کنید یا اصلا هیچ شکلکی را در نوشتههای خود به کار نبرید.
به مناسب روز جهانی ایموجی در ادامه این مطلب برخی از آداب استفاده از ایموجی را برایتان یادآوری کرده ایم که امیدواریم مورد توجهتان قرار بگیرند.
اولازهمه باید ایموجیها را بشناسید
پیش از به کار بردن انواع شکلکهای موجود در اپلیکیشنهای پیامرسان بهتر است بهخوبی از مفهوم واقعی آنها آگاه شوید، سپس استفاده نمایید. همچنین موقعیت، نسبت، روحیه و جنسیت فردی که میخواهید برایش ایموجی ارسال کنید را لحاظ نمایید تا از هرگونه سوءبرداشت یا ناراحتی پیشگیری گردد.
برای ارسال ایموجی قلب عجله به خرج ندهید
وقتی با فردی بهتازگی آشنا میشوید و آغاز رابطه نیز از دنیای مجازی رقم خورده، بهتر این است که در استفاده از ایموجی های موجود در اپلیکیشنها های پیامرسان، مراتب احتیاط را رعایت کنید. فرستادن شکلکهای رمانتیک و عاطفی از همان ابتدای آشنایی بههیچعنوان توصیه نمیشود. دستکم باید تا نخستین دیدار حضوری صبر کرده و مطمئن شوید فردی که با او قرار است دوست شوید، همان فرد موردنظرتان باشد.
تا زمانی که کاملا به هم نزدیک نشدهاید، از ایموجی های معمولی استفاده کنید
پیش از اینکه بخواهید از شکلکهای خندهدار و میمونها استفاده نمایید، حتما مطمئن شوید که بهاندازه کافی به فردی که با او چت میکنید، نزدیک شدهاید. بسیاری از انسانها تمایلی ندارند که در همان ابتدای رابطه ایموجی های اینچنینی دریافت نمایند.
برای اینکه میزان شوخطبعی مخاطب خود را محک بزنید، از شکلکهای بیربط به متن استفاده کنید
برخی از کاربران برای آگاهی از اخلاق و میزان شوخطبعی فردی که با او ارتباط نگارشی دارند، از ایموجی های بیربط استفاده میکنند تا واکنش طرف مقابل را مشاهده کنند؛ اگر مخاطب هم از شکلکهای خندهدار استفاده نماید، احتمال شکلگیری یک رابطه موفق بیشتر است. اما اگر با سوال هایی همانند «این شکلها برای چیست؟» یا «منظورت از فرستادن این شکلکها چیست؟» پاسخ دهد، بدون شک نمیتواند گزینه مناسب برای کسی باشد که شوخطبعی جزوی از وجودش است.
برای چت با مدیران ابتدا اجازه بدهید آنها از ایموجی استفاده کنند
برای اینکه سو تفاهمی برای مدیر یا رئیستان ایجاد نشود، هرگز در مکالمههای نوشتاری با وی از شکلک استفاده نکنید زیرا شما نمیدانید که آیا او از این نمادها خوشش میآید یا خیر. این گزینه در رابطه با همکاران چندان مصداق ندارد، زیرا همکاری که قرار است با او چت کنید را حتما میشناسید و این آگاهی رادارید که ارسال ایموجی برای وی موجب ناراحتیاش نخواهد شد.
قلبهای رنگی مفاهیم مختلفی دارند
استفاده از قلب قرمز در چَت نشاندهندهی عشق و علاقه است و نباید برای هر مخاطبی استفاده گردد. اما برای نمایش محبت و علاقه خود به دوستان و همکارانی که با آنها صمیمی هستید، میتوانید قلبهای سبز، آبی یا صورتی ارسال کنید.
استفاده از لبخندهای معمولی هنگام چت کردن با مدیر نشاندهنده مسئولیتپذیری شماست
هنگامیکه مدیر از شما درخواستی دارد در ادامه پاسخ نوشتاری خود بهتر است از یک ایموجی لبخند ساده نیز استفاده کنید تا او متوجه شود که خواسته او را بهخوبی اجابت خواهید کرد و در انجام کارهای گروهی انسان منعطف و مسئولیتپذیری هستید.
تا وقتیکه فردی را بهخوبی نشناختهاید، در مقابل نام او ایموجی نگذارید
ترجیحا فقط در مقابل نام افرادی که واقعاً آنها را میشناسید و برایتان عزیز هستند، از شکل و ایموجی های اپلیکیشنهای پیامرسان استفاده کنید. دلیل آنهم این است که امکان دارد احساس و طرز فکر شما نسبت دوستان غیر صمیمی در طول زمان تغییر نماید.
در آخر بد نیست اشاره کنیم که مبدع اموجی فردی موسوم به «شیگتاکا کوریتا» است. طراحی اصلی و اولیه ای که کوریتا از ایموجی ها انجام داد، هم اکنون در موزه هنرهای معاصر آمریکا در کنار آثار بزرگان هنر مدرن نگهداری می شود. همچنین باید گفت، ایموجی ها در سال 1999 و پیش از تولید تلفن های هوشمند طراحی شدند.