علی علیه السلام در آیینه کلام اهل بیت علیهم السلام

پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «هرکس می خواهد نوح را در عزم و اراده اش، آدم علیه السلام را در آگاهی اش، ابراهیم علیه السلام را در بردباری اش، موسی علیه السلام را در زیرکی و تیزهوشی اش و عیسی علیه السلام را در پارسایی و پرهیزگاری اش بنگرد، به علی بن ابی طالب علیه السلام نگاه کند».

علی علیه السلام آیینه پیامبران

پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «هرکس می خواهد نوح را در عزم و اراده اش، آدم علیه السلام را در آگاهی اش، ابراهیم علیه السلام را در بردباری اش، موسی علیه السلام را در زیرکی و تیزهوشی اش و عیسی علیه السلام را در پارسایی و پرهیزگاری اش بنگرد، به علی بن ابی طالب علیه السلام نگاه کند».

هفت امتیاز علی علیه السلام

پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم می فرمایند: «علی جان، من بر تو به نبوّت برتری دارم و پس از من رسالتی در کار نیست و تو در هفت چیز بر مردم برتری داری که اَحَدی از قریش را سزا نیست تا با تو در آنها به مخالفت پردازد.

تو در میان آنان اوّلین کسی هستی که ایمان آوردی؛ وفادارترین آنان بر پیمان هستی؛ قوی ترین ایشان در اجرای فرمان پروردگاری؛ بهترین کسی هستی که بین آنان به مساوات عمل می کنی؛ در مردم داری از همه آنان عادل تر و از همگان آگاه تری؛ و سرانجام، به لحاظ مزیّت و مرتبت والاترین آنان نزد خداوندی».

ای علی

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در توصیف علی علیه السلام فرمودند: «ای علی تو وصیّ من هستی. جنگ با تو جنگ با من و آشتی با تو آشتی با من است. تو امام و پدر امامانی هستی که یازده نفرند و از جمله تنها مهدی(عج) است که زمین را از داد پر خواهد ساخت... علی خلیفه خدا و خلیل من است؛ حجّت خدا و حجّت من است؛ باب رحمت خدا و من است؛ برگزیده خدا و من است؛ دوست خدا و دوست من است؛... او برادر و وزیر من است. دوستدار او دوستدار من و دشمن او دشمن من است... گفته او گفته من و دستور او دستور من است. او سرور اوصیای من و بهترین فرد امت من است».

توصیه به همراهی با علی علیه السلام

«همراه علی باشید؛ زیرا او مولا و سرپرست شماست، او را دوست داشته باشید و گرامی بدارید و از او پیروی کنید؛ چون دانای شماست. او در راه بردن به بهشت برین بهترین راهنماست. هنگامی که شما را به کاری می خواند پاسخ مثبت بدهید. چون به شما دستوری داد از او پیروی کنید. به پاس محبّتی که نسبت به من دارید علی را دوست بدارید و او را احترام کنید و بدانید من درباره علی هرچه می گویم به دستور خداست».

امام حسن مجتبی علیه السلام

نقل می کنند پس از شهادت امیرالمؤمنین علی علیه السلام ، امام حسن مجتبی علیه السلام در توصیف آن حضرت فرمودند: «دیشب مردی از میان شما رفت که گذشتگان در شایستگی بر او پیشی نگرفتند و آیندگان نیز هرگز در کردار به او نخواهند رسید. او همراه رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم با دشمنان جنگید و با نثار جانش از حریم پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم دفاع نمود. رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم هنگام روانه کردن او به سوی جبهه ها پرچمش را به او می داد».0

امام باقر علیه السلام

پنجمین امام شیعیان حضرت باقر علیه السلام در مورد فضیلت علی بن ابی طالب علیه السلام می فرمایند: «علی علیه السلام دَری است که خداوند متعال آن را به روی بندگان خود گشوده است. هرکس از آن در وارد شود مومن، و هرکس از آن روی گردان شود کافر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان