ماهان شبکه ایرانیان

زن در متون مذهبی و قرآن

این مقاله با دادن گزارشی از محرومیت های زنان در طول تاریخ، به مقایسه اجمالی جایگاه و ارزش زن در ادیان زرتشت، یهود، مسیحیت و اسلام می پردازد و بیان می دارد که در دین زرتشت، ریاست مخصوص مرد است و زن طفیلی و از حقوق انسانی و اجتماعی محروم است و باید تحت اطاعت و بندگی مرد باشد

کیهان، 8/12/81

این مقاله با دادن گزارشی از محرومیت های زنان در طول تاریخ، به مقایسه اجمالی جایگاه و ارزش زن در ادیان زرتشت، یهود، مسیحیت و اسلام می پردازد و بیان می دارد که در دین زرتشت، ریاست مخصوص مرد است و زن طفیلی و از حقوق انسانی و اجتماعی محروم است و باید تحت اطاعت و بندگی مرد باشد . هر چند در جایی از اوستا به همتایی زن و مرد اشاره شده، ولی از آثار مکتوب زرتشت به دست می آید که زن به عنوان عنصری برای زادن و

حفظ نسل، ایفای نقش می کند و در این آیین همیشه تولد پسر دل پسندتر از تولد دختر بوده است .

دین یهود، آفرینش حوا را از یکی از دنده های آدم می داند و معتقد است مار (شیطان) ابتدا حوا را فریب داد و او از درختی که خوردن میوه اش ممنوع بود خورد و از آن به شوهر خود داد . در این آیین، حق طلاق نیز منحصر به مرد است و او می تواند با این مجوز که زن خود را نمی پسندد، طلاق نامه ای نوشته و او را از خانه بیرون کند .

آیین مسیحیت نیز می گوید که شیطان ابتدا حوا را فریب داد و خداوند، درد زایمان را برای رستگاری او قرار داد . به اعتقاد این دین، حق تعلیم دادن از زن سلب شده تا نتواند بر شوهر خود مسلط شود . طلاق دادن زن و نکاح با زن مطلقه در انجیل حکم زنا را دارد .

اما قرآن زن را دارای اراده و اختیار و روح کامل انسانی می داند و نیز زن و مرد را از سرشت واحد دانسته و در داستان فریب شیطان، ضمیر تثنیه می آورد و می فرماید که هر دوی آنها فریب خوردند . و برای اثبات استعدادهای روحانی و معنوی زن و مقامات او، نمونه هایی چون مریم را مثال می زند که در محراب عبادت با ملائکه سخن می گفت و روزی او از غیب می رسید . و نیز هم زن و هم مرد را مسئول اعمال خود می داند . در مورد استقلال اقتصادی نیز تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد . بیعت گرفتن از زنان، احترام به پدر و مادر، به ویژه احترام مضاعف به مادر و مسئله ارث بردن زنان، همگی نشان از این دارد که اسلام برای زن ارزش فوق العاده ای قائل است .

نویسنده در پایان چنین نتیجه گیری می کند که اسلام، اولین و کامل ترین مذهبی است که در اصلاح امور زنان و تعالی و ترقی آنان قدم هایی بس مؤثر برداشته و کوشش های فراوانی انجام داده است .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان