ماهان شبکه ایرانیان

نقد کنوانسیون رفع تبعیض از زنان

این مقاله ضمن ارائه گزارشی از سیر تاریخی مطرح شدن الحاق به کنوانسیون رفع تبعیض از زنان در ایران، به برخی از مفاد کنوانسیون اشاره می کند که عبارت اند از: محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان; اقدامات لازم الاجرا در پی گیری های این معاهده که عرصه های مختلف فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، حقوقی و سیاسی را شامل می شود; آزادی زنان در انتخاب محل اقامت و انتخاب شغل، ...

سیاست روز، 8/6/82

این مقاله ضمن ارائه گزارشی از سیر تاریخی مطرح شدن الحاق به کنوانسیون رفع تبعیض از زنان در ایران، به برخی از مفاد کنوانسیون اشاره می کند که عبارت اند از: محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان; اقدامات لازم الاجرا در پی گیری های این معاهده که عرصه های مختلف فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، حقوقی و سیاسی را شامل می شود; آزادی زنان در انتخاب محل اقامت و انتخاب شغل، فارغ از دغدغه های زناشویی و بدون توجه به وظایف همسری و مادری; و بالاخره حذف کلیشه های جنسیتی .

نویسنده، در ادامه، به بیان ادله موافقان و مخالفان الحاق ایران به معاهده مزبور پرداخته است و با تحلیلی دقیق و موشکافانه، چنین نتیجه می گیرد که کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، از آنجا که بر اساس الگوی برابری به دفاع از زنان می پردازد، با اهداف دین سازگار نیست; به دلیل آنکه الگوی برابری ضرورتا به نادیده گرفتن نقش مادری و همسری منجر می شود و آثاری از جمله تزلزل بنیان خانواده، روابط نامشروع و بحران هویت را در پی دارد . این در حالی است که الگوی متعالی در دفاع از شخصیت و حقوق زنان، الگوی «تناسب محور» است که ضمن پافشاری بر برابری زن و مرد در انسانیت، حقوق و فرصت ها را متناسب با کارآمدی و نقش هر یک از دو جنس، تنظیم و برنامه ریزی اجتماعی را بر اساس این نقش ها ارائه می کند .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان