ماهان شبکه ایرانیان

حضرت آیةاللّه مظاهری تشریح کردند:جنبه های الگوگیری از شخصیت حضرت زهرا (س)

حضرت آیةاللّه مظاهری طی بیانات مبسوطی در مسجد حکیم اصفهان با اشاره به برخی از فضایل حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها، بر ضرورت الگوگیری از سیره و شخصیت آن حضرت، به ویژه در زمینه عفاف، حجاب و ساده زیستی تأکید کردند.

حضرت آیةاللّه مظاهری طی بیانات مبسوطی در مسجد حکیم اصفهان با اشاره به برخی از فضایل حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها، بر ضرورت الگوگیری از سیره و شخصیت آن حضرت، به ویژه در زمینه عفاف، حجاب و ساده زیستی تأکید کردند.

آنچه در پی می آید مشروح بیانات معظم له می باشد که جهت استفاده علمی و معنوی علاقه مندان به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام، تقدیم خوانندگان ارجمند می شود:

بسم اللّه الرحمن الرحیم

شهادت حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا سلام اللّه علیها را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر ارواحنافداه تسلیت می گویم و از حضرت زهرا سلام اللّه علیها می خواهم نظر لطفی به این جلسه عنایت کنند.

حضرت زهرا سلام اللّه علیها یک افتخار است برای همه عالم، نه فقط برای شیعه، نه فقط برای عالم اسلام، نه فقط برای ائمه طاهرین علیهم السلام، بلکه آن حضرت برای پدر بزرگوارش نیز مایه سربلندی و افتخار به شمار می رود.

پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله به این بانو خیلی افتخار می کردند و بارها می فرمودند که خودم و پدر و مادرم به فدای تو.

افتخار پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه وآله خیلی معنا دارد.

حضرت زهرا سلام اللّه علیها از نظر حسب و نسب دارای درجات رفیعی بوده است. شما نمی توانید یک خانمی پیدا کنید که این قدر از نظر نسب، والا و نورانی باشد.

ایشان پدری دارد مثل پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله که خاتم الانبیا بود؛ پیغمبری که همه پیامبران به وجود او افتخار می کردند، وجود مبارکی که خود خداوند متعال به او افتخار می کند و نظیرش در عالم وجود نیامده و نخواهد آمد.

حضرت صدیقه طاهره مادری دارد مانند حضرت خدیجه سلام اللّه علیها که در مورد ایشان هم باید بگوییم یک افتخار برای همه انسان ها و مخصوصا برای تمامی خانم ها است.

درباره حضرت خدیجه همین مقدار بس که پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه وآله می فرمودند: پیروزی اسلام، مرهون خدیجه است.

حضرت خدیجه سلام اللّه علیها پس از ازدواج با پیامبر گرامی صلی اللّه علیه وآله، صندوقچه ای همراه داشت و به پیامبر گفت: یا رسول اللّه، تمام اموال من در این صندوقچه است.

تمامی این اموال متعلق به شما و من هم کلفت شما هستم. اما این گفته حضرت خدیجه فقط یک تعارف نبود.

حضرت خدیجه خودش و اموالش را فدای پیغمبر صلی اللّه علیه وآله کرد و همه دارایی اش را در راه ترویج اسلام صرف نمود.

خصوصاً در مواقع حساسی مانند مدتی که مسلمانان در شعب ابی طالب و در حصر اقتصادی بودند و امنیت جانی و مالی نداشتند، دارایی حضرت خدیجه بسیار مفید واقع شد.

نظیر ایثار و فداکاری و گذشت حضرت خدیجه را در تاریخ نداریم.

این بانوی فداکار، اموال و املاک خود را در آن سه سال، صرف نجات جان مسلمانان کرد و دم مرگ، هیچ مالی در این دنیا نداشت.

وقتی که به خانه پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه وآله پا نهاد، از بالاترین متمولان حجاز بود و وقتی که به دست پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه وآله به خاک سپرده شد، هیچ چیزی از این دنیا نداشت.

حضرت خدیجه با این امتیازات، زن نمونه در تمام عالم است، مادر فاطمه زهراست.

همسر حضرت زهرا سلام اللّه علیها نیز امیرالمومنین علی سلام اللّه علیه است که پیامبر گرامی صلی اللّه علیه وآله فرمودند: زهرا جان، اگر علی نبود، کفوی برای تو در عالم وجود یافت نمی شد و اگر تو نبودی کفوی برای علی در عالم نبود.

امیرالمؤمنین سلام اللّه علیه شخصیتی است که اسلام مرهون اوست.

ایمان امیرالمؤمنین از همان وقتی که در غار حرا جبرئیل با آیات اول سوره علق نازل شد و آن دو نور مقدس به حسب ظاهر ایمان آوردند، واقعی بود و در عمق جان او رسوخ داشت.

در پرتو همین ایمان، خود را فدای اسلام و پیامبر اکرم کرد.

در تاریخ می خوانیم بعضی اوقات در جنگ های صدر اسلام، نود زخم به بدن مبارک آن حضرت بود، اما روز بعد مجدداً در جبهه بود و بالاخره بنا بر اقرار علمای شیعه و سنی، از همان موقعی که پیامبر فرمود: لا اله الا اللّه و آزار و اذیت و شکنجه های مشرکان آغاز شد، تا آخرین لحظه حیات مبارک ایشان، حضرت علی سلام اللّه علیه یار و یاور پیامبر بود.

حضرت فاطمه زهرا از لحاظ فرزند نیز فرزندانی نظیر امام حسن و امام حسین و حضرت زینب و ام کلثوم سلام اللّه علیهم را تحویل عالم بشریت داده اند.

اسلام مرهون مجاهدت ها و تلاش های فرزندان گرامی حضرت زهرا سلام اللّه علیها است.

شهادت امام حسین سلام اللّه علیه اسلام را بیمه کرد و مجاهدت حضرت زینب سلام اللّه علیها، شهادت آن حضرت را جهانگیر کرد.

حضرت زینب با آن شهامت مثال زدنی در مقابل دشمن گفت: ما رأیت الا جمیلاثکلتک امک یابن مرجانه بحار45/165.

نظیر چنین فرزندانی را در عالم کسی نداشته و نخواهد داشت.

اما اولاد حضرت زهرا سلام اللّه علیها منحصر به این چهار بزرگوار نیست، بلکه دوازده امام از نسل حضرت زهرا به وجود آمدند که بارها پیغمبر اکرم به این موضوع افتخار می کردند.

از همان وقتی که امام حسین سلام اللّه علیه طفلی کوچک بود، پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله، او را در دامن می نشاندند و می فرمودند: حسینم، نهم از فرزندان تو امام زمان است که به دستش پرچم اسلام روی کره زمین افراشته می شود؛ آنکه عدالت اجتماعی سرتاسری می آورد؛ آنکه ظلم جهانی را ریشه کن می کند و بالاخره آنکه اسلام را جهانی می کند و می گوید: و فی إبنة رسول اللّه لی اسوة حسنة؛ سرمشق من در حکومت، زهرای مرضیه است.

آن امامی که اسلام را جهانی می کند و می فرماید: ما دوازده امام، حجت برای مردم هستیم و زهرا سلام اللّه علیها حجت خدا برای ماست.

درک کردن معنای این گونه روایات سخت است.

این گونه روایات حیران کننده است و انسان با غور در این مطالب پی به جهل خود می برد.

حضرت زهرای مرضیه سلام اللّه علیها فضایل فراوانی دارند که در وصف نمی گنجد.

یکی از فضایل آن بانوی گرامی این است که پروردگار عالم در ازل با همه اسما و صفات خود تجلی کرده است و در نتیجه حضرت زهرا سلام اللّه علیها به صورت یک قوس صعودی پدیدار گشته است.

این قوس صعودی نزول کرد و پا در عرصه این دنیا نهاد و در این دنیا از نظر علمی به مرتبه ای رسیده است که مصحف فاطمه از او به یادگار مانده است.

این کتاب شریف تالی تلو قرآن است و در حال حاضر نزد امام زمان ارواحنافداه می باشد.

این مطالب در حد درک و فهم انسان های معمولی نیست و موجب حیرت است، زیرا در حالی که قرآن کریم، تبیاناً لکل ش، است، کُپی عالم وجود است، در حالی که قرآن می فرماید: لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبینانعام/59، اما این مصحف فاطمه چیست که بعد از پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه وآله در مدت دو سه ماه، جبرئیل خدمت حضرت زهرا سلام اللّه علیها نازل می شده و مواردی را بیان می کرده است و کاتب وحی هم امیرالمؤمنین سلام اللّه علیه بوده است.

خیلی عجیب است؛ یعنی همان گونه که جبرئیل بر پیغمبر نازل می شده و کاتب وحی پیغمبر هم حضرت علی سلام اللّه علیه بوده است، بعد از پیغمبر اکرم نیز دو مرتبه امیرالمؤمنین کاتب مصحف فاطمه شد.

جبرئیل از طرف خداوند متعال نازل می شد و می گفت و حضرت زهرا سلام اللّه علیها هم برای امیرالمؤمنین می گفت و ایشان می نوشتند.

این کتاب از اسرار است.

در میان اهل سنت نیز از مصحف فاطمه نام برده شده است.

مخصوصا در نزد عرفای اهل سنت مانند ابن عربی هم در فتوحات مکیه از این مصحف نام برده شده است.

امام خمینی رضوان اللّه تعالی علیه می فرمودند: اگر از تمام امتیازات حضرت زهرا سلام اللّه علیها بگذریم، همین یک امتیاز برای ایشان بس است که جبرئیل از طرف خداوند تعالی بر حضرت زهرا سلام اللّه علیها نازل می شد.

این کتاب شریف اکنون نزد امام زمان ارواحنافداه است.

دعا کنید که امام زمان تشریف بیاورند و به دست ما و به رهبری ایشان پرچم اسلام روی کره زمین افراشته شود.

امام زمان نماز بخوانند و همه جهانیان پشت سر ایشان نماز بخوانند.

ایشان برای مردم سخنرانی کنند و همه مردم دنیا به بیانات ایشان گوش فرادهند.

امام زمان که صحبت می کنند همه صحبت ها مربوط به تفسیر قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام نیست، بلکه برای مردم از مصحف فاطمه هم می گویند و با افتخار در مورد این کتاب صحبت می کنند، زیرا این مصحف متعلق به مادر ایشان است؛ لذا آن حضرت و شیعیان به این کتاب شریف افتخار می کنند.

مطالبی که بیان شد، ذره ای از فضایل حضرت زهرا سلام اللّه علیها است.

یک جمله دیگر که همه شما را شاد خواهد کرد، این که آن قوس صعودی که گفتم: تجلی ذاتی حق تعالی است که به این دنیا تنزل کرد و به صورت یک انسان کامل در میان سایر آدمیان ظاهر شد، پس از شهادت مجدداً صعود کرد؛ یعنی از دنیا رفت و در عالم قیامت، مصداق حوض کوثر است.

همان حوض کوثری که یک جرعه از آن، پیر را جوان، جاهل را عالم و نازیبا را زیبا می کند.

هر صفت رذیله ای را مبدل به فضیلت می نماید و با نوشیدن آن آب حیات، درخت فضیلت در عمق جان انسان کاشته می شود.

این آب کوثر است که انشاءاللّه به دست امیرالمؤمنین زیر لوای حمد می نوشید.

نکته مهم که تذکر آن در این مجال ضروری است، این که شناخت ما نسبت به نعمت بزرگی هم چون وجود مبارک حضرت زهرای مرضیه چه مقدار است؟ و مهم تر این که تا چه اندازه آن حضرت را برای خود اسوه می دانیم و از او پیروی می کنیم؟ اگر ما در این باره کوتاهی کنیم و از حضرت زهرا سلام اللّه علیها الگو نگیریم، بالاترین گناه را مرتکب شده ایم، زیرا کفران نعمت کرده ایم.

قرآن کریم می فرماید: لئن شکرتم لاCزیدنّکم و لئن کفرتم إنّ عذابی لشدید.

اگر حضرت صدیقه طاهره سرمشق جامعه باشد، جامعه رو به تزاید و ترقی خواهد بود و اما اگر حضرت زهرا سلام اللّه علیها، سرمشق زندگی مردم نشد، در دنیا و آخرت عذابی دردناک در انتظار آنان خواهد بود.

در خصوص لزوم الگوگیری از سیره حضرت زهرا سلام اللّه علیها به دو نکته اشاره می گردد که از مصادیق برجسته شیوه زندگانی حضرت زهراست که نسل کنونی باید اسوه خود قرار دهد:

1. عفاف و حجاب:

در خصوص عفاف و حجاب حضرت زهرا سلام اللّه علیها بسیار سخن گفته شده است.

روایات فراوانی دلالت بر اهمیت شایان ذکر آن بانوی بزرگوار نسبت به حفظ عفت و حجاب دارد. یکی از آن روایات که هم توسط علمای شیعه و هم توسط اهل سنت نقل شده است، این است که بعد از رحلت حضرت ختمی مرتبت، قرار شد حضرت زهرا سلام اللّه علیها به مسجد بروند و خطبه بخوانند. نقل کرده اند که آن حضرت مقنعه سر کرد و علاوه بر آن، چادر سرتا سری پوشید؛ به اندازه ای که روی پاهای ایشان هم چادر بود. سپس آرام آرام راه می رفت که مبادا چادر عقب برود. در میان زن ها راه می رفت که چشم نامحرم به ایشان نیفتد. آمد داخل مسجد و به مجرد ورود ایشان به مسجد، بین قسمت زنانه و مردانه مسجد پرده کشیدند و حضرت زهرا سلام اللّه علیها پشت پرده در میان زن ها بودند و مردها آن طرف پرده و خطبه ای ایراد کردند که این خطبه یکی از افتخارات ما شیعیان است. خطبه به اندازه ای کوبنده بود که ابوبکر روی منبر گریه کرد و تقصیر را به گردن مردم گذاشت و بالاخره سعی داشت همه را مجاب کند. حضرت زهرای مرضیه سلام اللّه علیها خطبه خواند. سپس مردم را نصیحت کرد و بعد از آن به ذکر مصیبت پرداخت. ذکر مصیبت ایشان به گونه ای بود که حاضران ضجّه و فریاد زدند و بعد هم رو کرد به قبر پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه وآله و با ایشان درد دل و سوز و گداز کرد و همه گریه کردند. حجاب و عفاف حضرت زهرا سلام اللّه علیها به گونه ای است که ذکر شد. در حالی که در مقابل نامحرم، کوبندگی و قاطعیت دارد، به مسلمانان می فهماند که اختلاط بین زن و مرد ممنوع است. تصور نکنید این بی حجابی و بی عفافی که فعلاً در جامعه رایج است، فقط برای ما باعث ناراحتی شده است، بلکه حضرت زهرا سلام اللّه علیها نیز از این موضوع بسیار ناراحت است. این وضع خانم ها وضع زهرای اطهر نیست. همه می دانیم که حضرت زهرا سلام اللّه علیها بهترین سرمشق است. سرمشق یعنی چه؟ یعنی جامعه باید وضعیت حجاب و عفاف حضرت زهرا سلام اللّه علیها را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد و به همان صورت عمل نماید. حضرت زهرا سلام اللّه علیها وقتی وظیفه ایجاب می کند که سخن بگوید، با قاطعیّت تمام سخنرانی می کند. و آنجا که دیگر داعی ندارد که با نامحرم بنشیند، مجلس را ترک می کند. روزی یک شخص نابینا وارد بر پیغمبر اکرم شد. حضرت زهرا سلام اللّه علیها جلسه را ترک کردند. پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه وآله فرمودند: عزیزم این شخص نابیناست و تو را نمی بیند. چرا رفتی؟ حضرت زهرا سلام اللّه علیها در پاسخ گفت: یا رسول اللّه من چشم دارم، می بینم و داعی ندارم با نامحرم نشست و برخاست داشته باشم. تا حالا خدمت شما بودم و اکنون که نامحرم آمده است، ماندن من لزومی ندارد.

نقش اصلی زن در خانه ایفا می شود. در حقیقت نصف کار جامعه مرهون زحمات بانوان است، بلکه به نظر من کار خانم ها دو برابر کار مردهاست؛ ولو مردها، بسیار برای تأمین معاش خانواده زحمت می کشند، ولی کار زنان بیشتر است و تأثیرات مهم تری نسبت به کارکرد مردان دارد. زن اگر حقیقتاً بخواهد کار کند، کارهای مهم زیادی دارد. زن اگر احساس مسئولیت نسبت به کارش داشته باشد، پسرانی هم چون امام حسن و امام حسین و دخترانی هم چون حضرت زینب و ام کلثوم را تحویل جامعه می دهد. در زمان حاضر اکثر والدین از نقطه نظر تربیت اولاد عقب مانده اند و باید از حضرت زهرا سلام اللّه علیها سرمشق بگیرند. مسئله حجاب از منظر قرآن نیز اهمیتی فوق العاده دارد؛ ولی متأسفانه جامعه نسبت به این موضوع مهم و اساسی بی تفاوت شده است. در قرآن کریم چندین آیه راجع به حجاب و عفاف وجود دارد، ولی بدان آیات شریف عمل نمی شود. جامعه باید بداند گناه عدم الگوپذیری از حضرات معصومین علیهم السلام بسیار بزرگ است. اگر در روز قیامت حضرت زهرا سلام اللّه علیها از ما بپرسد: چرا وضعیت حجاب و عفاف در جامعه اسلامی این چنین بود؟ چه کسی می تواند پاسخ ایشان را بدهد؟، در این باره باید فکری شود و مردم و مسئولان نسبت به رسیدن جامعه به وضعیت مطلوب و اسلامی اقدامی کنند.

2. پرهیز از تجمّل گرائی:

نکته مهم دیگری که باید از سیره حضرت زهرا سرمشق گرفت و در ردیف حجاب و عفاف است، ساده زیستی حضرت زهرا سلام اللّه علیها است. زندگی این بانوی گرامی از نظر امکانات ظاهری در پایین ترین درجه و از لحاظ شیرینی در والاترین مرتبه قرار داشته است. حضرت زهرا سلام اللّه علیها به اندازه ضرورت از این دنیا استفاده می کرد. امیرالمؤمنین سلام اللّه علیه به ایشان می گوید: من نمی خواهم شما به اندازه ضرورت زندگی کنید، بلکه به گونه ای از دنیا استفاده کنید که در رفاه هم باشید، ولی مواظب باشید تجمل گرا نباشید. در زندگی ساده زیست باشید؛ به عبارت بهتر، در رفاه باشید، اما ساده زندگی کنید. آقایان محترم، خانم های گرامی، امروزه جشن عروسی ها، جهیزیه ها، ولیمه های به دنیا آمدن نوزاد یا بازگشت از سفر و مهریه های سنگین که رایج شده است، با تعالیم دین اسلام مطابقت ندارد، با سیره زندگی زهرای مرضیه سلام اللّه علیها مخالف است. از نظر اسلام چنین مهریه های کذایی، ولیمه های پرخرج و مخارج دیگری که برای برپایی جشن عروسی و جهیزیه های پرتجمل می شود، همه و همه غلط است. امیرالمؤمنین در شعری که منسوب به ایشان است، می فرمایند: آن چیزی که انسان را می کوبد، آن عاملی که انسان را برده دیگران می کند و آنکه انسان را سر به زیر در مقابل دیگران قرار می دهد، بَرج است نه خرج. رزق و روزی و خرج را خداوند رحمان و رحیم برای انسان می رساند. آن چه از جانب حق تعالی نمی رسد و علاوه بر آن مورد غضب خداوند است، بَرج است. اکثر مراسم های عقد و عروسی که امروزه برگزار می شود، برج است. بعد از این ریخت و پاش ها و تجملات، چک و سفته ها نمایان شده و بدبختی ها شروع می گردد. اول زندگی مشترک، آبروریزی برای زوج جوان و اطرافیان به بار می آید. هیچ یک از این خرج و مخارج هایی که رایج شده است، مورد قبول و خشنودی حضرت زهرا سلام اللّه علیها نیست. این وضع زندگی ما را حضرت زهرا سلام اللّه علیها نمی پسندد. زهرا می گوید: نباید به هیچ وجه در زندگی ولخرجی و ریخت و پاش باشد. قرآن کریم نیز می فرماید: اگر کسی در زندگی ریخت و پاش داشته باشد، در روز قیامت زیر دود جهنم قرار می گیرد و در حرارت جهنم می سوزد. در آنجا از طرف خداوند خطاب می شود: این زجرها برای این است که مترف بودی، تجمّل گرا بودی، ریخت و پاش داشتی، مصرفی بودی و بالاخره در زندگی تو خرج نبود، بلکه برج بود. به همه شما عزیزان بگویم که در روز قیامت از خرج سؤال نمی شود. در این دنیا خداوند متعال خرج را می دهد. معنا ندارد خدا ما را خلق بکند و خرجمان را ندهد؛ این که مقبول نیست. خدا روزی این پرنده ها را به طور کامل می دهد. ولو در برف، ولو این پرنده در صحرایی بدون دانه باشد. خدا روزی کرم زیر زمین را می دهد، این کرم های زیر زمین از کجا ارتزاق می کنند؟ خدا هر که را خلق کرده خرجش را هم می دهد؛ لذا در مورد خرج و روزی به طور قطع یک نفر نیز پیدا نمی شود که از گرسنگی بمیرد. پس آن چیزی که انسان را می میراند، چیست؟ آن برج است. ریخت و پاش و ولخرجی است. همه غم و غصه ها، دلهره ها، اضطراب خاطرها زیر سر همین برج است، نه خرج. در دوران کنونی کسانی که ضعف عصب نداشته باشند، بسیار نادر هستند. این بیماری را که خداوند نداده است؛ خود انسان ها تهیه کرده اند. چرا؟ چون تجملات و زندگی چشم و هم چشمی آنان را کلافه کرده است. بسیاری از افراد یک دنیا غم و غصه، اضطراب خاطر و نگرانی دارند. چنین اشخاصی اصلاً شادی را بو نکرده اند، در حالی که اگر شادی را مجسم کنند، یک انسان می شود. پس این شادی کجا رفت؟ برج و تجمل گرائی آمد، شادی رفت و جای خود را به اسراف کاری داد. زندگی ساده زیستی رفت و به جای آن زندگی تجملی آمد. به دنبال رفتن زندگی ساده، خیلی ارزش ها نیز از بین رفت که از مهم ترین آنها عفت و غیرت است. سفارش حضرت زهرا سلام اللّه علیها به ما چیست؟ حضرت زهرا سلام اللّه علیها می فرماید: من ساده زندگی کردم، نمی خواهم مثل من باشید، نمی توانید، اما از من در زندگی سرمشق بگیرید، مرا راهنمای خودتان قرار دهید. آیا به راستی و در عمل، حضرت زهرا سلام اللّه علیها در اجتماع کنونی اسوه است؟ آیا واقعاً در خانه ها حضرت زهرا سلام اللّه علیها الگو است؟ زهرا ساده زیست است. شما لازم نیست به اندازه آن حضرت ساده زیست باشید، بلکه زندگی رفاهی داشته باشید، اما از زندگی چشم و هم چشمی و تجملی پرهیز کنید. زندگی تجمل گرایی، با نشاط یک جا جمع نمی شود. نشاط، ضد تجمّل گرایی است. فقر عمومی آلان اجتماع را فرا گرفته است. این فقر عمومی از کجا پیدا شده؟ آیا از خرج کردن است؟ نه، از برج به وجود آمده است. از زندگی مصرفی و زندگی چشم و هم چشمی پدید آمده است. ساده زیستی آلان در میان ما نیست، در حالی که به شما بگویم: زندگی ساده زیستی توأم با نشاط است، توأم با محبّت است، توأم با یک زندگی منهای غم و غصه، اضطراب خاطر و نگرانی است. شما فکر نکنید زندگی ساده یعنی تحمّل فقر و بیچارگی، بلکه ساده زیستی، یعنی یک زندگی توأم با مهر و محبت و شور و نشاط، یعنی یک زندگی پر از نعمت. ما باید حضرت زهرا سلام اللّه علیها را دوست داشته باشیم، از نظر دل تا سرحد عشق و از نظر زبان و شعار نیز محبت خود را ابراز کنیم. اما عمده از نظر عمل است که قرآن کریم می فرماید: لقد کان لکم فی رسول اللّه اسوة حسنة لمن کان یرجوا اللّه والیوم الاخر، یکی از صفات اولیای الهی، ساده زیستی آنان است. در اثر همین ساده زیستی است که از گذشته غم ندارند و از آینده نگران نیستند. الا ان اولیاء اللّه لاخوف علیهم و لا هم یحزنون، یونس62/. زندگی تجملی و مصرفی بسیاری از انسان ها را کشته و روح معنویت را از آنان جدا کرده است و بالاCخره یک دنیای پر از هم و غم برای جامعه باقی گذاشته است. اگر کسی خواهان نشاط و شادی است، اگر کسی زندگی منهای غم و غصه، دلهره و اضطراب خاطر می خواهد، هیچ چاره ای ندارد به غیر از این که باید زندگی ساده زیستی را برای خود برگزیند، و گرنه احدی نمی تواند مسئله را حل کند. حل مسئله به دست حضرت زهرا سلام اللّه علیها است. زهرای مرضیه می گوید من سرمشق تو در زندگی هستم. وقتی الگوی تو شدم، مشکلات تو حل می شود و یک زندگی منهای غم و غصه و گناه برای تو مهیّا می گردد. قرآن در آیات فراوانی می فرماید: این زندگی های چشم و هم چشمی منجر به گناهان بزرگ می شود. به عنوان مثال، در سوره واقعه می فرماید: انهم کانوا قبل ذلک مترفین و کانوا یصرون علی الحنث العظیم؛ یعنی اینها زیر دود جهنم، زیر هرم جهنم با این زجرشان دست و پنجه نرم می کنند. چرا؟ چون زندگی تجملی داشتند. زندگی مصرفی داشتند. ساده زیست نبودند؛ لذا در اثر آن زندگی تجملی، گناه روی گناه برای آنها پیدا شد؛ نود درصد از گناهان زیر سر همین زندگی تجملی و زندگی چشم و هم چشمی و این ریخت و پاش هاست. صدای عقل و وجدان اخلاقی انسان ها فریاد می زند که ساده زیستی فواید فراوانی دارد و زندگی تجملی غلط است. بنابراین، من از شما دو تقاضا دارم: به هر اندازه که می شود، یکی عفاف و حجاب را که مربوط به زن ها است ، رعایت کنید؛ یکی هم زندگی ساده داشته باشید. اگر عفت و حجاب و ساده زیستی در زندگی باشد، این زندگی مقدس است و گرنه زندگی نامقدس و آلوده به گناه می گردد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان