علائم ظهور

در کتب ما شیعیان و بعضی از کتب غیر شیعی هم روایاتی تحت عنوان علائم ظهور امام زمان (ع) ذکر شده است . در کتاب بحارالانوار مرحوم مجلسی ، کتاب اثبات الهداة ، کتاب شریف کفایة الموحدین مرحوم حاج سید اسماعیل عقیلی نوری که کتابی در کلام و عقاید است ، علائم زیادی ذکر شده که طبعا ذکر همه ی آن ها در این فرصت نمی گنجد

علائم ظهور
در کتب ما شیعیان و بعضی از کتب غیر شیعی هم روایاتی تحت عنوان علائم ظهور امام زمان (ع) ذکر شده است . در کتاب بحارالانوار مرحوم مجلسی ، کتاب اثبات الهداة ، کتاب شریف کفایة الموحدین مرحوم حاج سید اسماعیل عقیلی نوری که کتابی در کلام و عقاید است ، علائم زیادی ذکر شده که طبعا ذکر همه ی آن ها در این فرصت نمی گنجد . در این کتاب ها ، علائم ظهور را به اقسامی ، تقسیم کرده اند .
مرحوم عقیلی نوری در کتاب کفایة الموحدین آن را بر سه نوع تقسیم کرده است :
نوع اول ؛ علائم خاصه که فقط مربوط به امام زمان (ع) است و علائم عامه که می تواند مربوط به غیر امام زمان ، از معصومین (ع) هم باشد .
نوع دوم ؛ علائم حتمیه و علائم غیر حتمیه
نوع سوم ؛ علائم واقعه ، یعنی علائمی که تا کنون اتفاق افتاده و علائم غیر واقعه ، یعنی علائمی که هنوزظاهر نشده است .
اما معمولا بر حسب روایات ، علامات ظهور به دو قسمت تقسیم می شود : علائم حتمیه و غیر حتمیه .

علائم حتمیه و غیر حتمیه

علائم حتمی علائمی است که شرط ظهور است و باید حتما اتفاق بیفتد تا حضرت ، ظهور کنند .
اما علائم غیر حتمی علائمی است که ممکن است وضعیت طوری شود که این علائم اتفاق بیفتد یا بعضی علائم که از عذاب ها به حساب می آیند به خاطر تفضل پروردگار به بندگانش از بین برود ، شاید خداوند مصلحت بداند که آن علائم تحقق پیدا نکند و حضرت تشریف بیاورند و یا شرایط و علل بروز آن علائم فراهم نگردد و در نتیجه آن علائم تحقق نیابد .

برخی از علائم غیر حتمیه

در این بخش راجع به بعضی از علائم غیر حتمیه بر اساس روایات به اختصار توضیح می دهم : روایتی از امیرالمومنین (ع) است که در یکی از خطبه ها ایشان فرمودند : « الا ان لخروجه علامات عشرة ، اولها تخریق الرایات فی اذقة الکوفه ، ثانیها ، تعطیل المساجد و انقطاع الحاج و خسف و قذف بخراسان و طلوع الکواکب المذنبه واقتون النجوم و هرج و مرج و قتل و نهبت فتلک علامات عشرة و من العلامة إلی العلامة عجب عجب فإذا تمت العلامات ، قام قائمنا » ؛ (1) همانا برای خروج ما علامات ده گانه است ؛
اول : آتش گرفتن پرچم ها در کوچه های کوفه که جهت شرح آن باید به کتاب های مفصل مراجعه کرد .
دوم : مسجد ها تعطیل می شود ، حال آیا در مسجدها را می بندند ، همچنان که اخیرا در اخبار و روزنامه ها منعکس شده ، شیطنت هایی که استعمار ایجاد کرده باعث شده که یکی از مسئولین کمیسیون اروپا اعلام کند که مساجد ، جایگاه تربیت تروریست ها است و باید درب مساجد را ببندید !! و یا در زمان رضا خان که جلوی اجتماعات مؤمنین را گرفته و درب مساجد را بستندو بعضی از آن را به محل انبار کالاهای دولتی تبدیل کردند ! و یا شاید منظور این است که از مساجد بهره برداری صحیح که خواندن نماز در مساجد است استفاده نمی شود و نماز در مساجد تعطیل می گردد ! این ها همه ظاهر است ، کما این که در بعضی از خبرهاست که مساجد زینت می شود اما از نظر عبودیت و بندگی ، کسی به آن ها مراجعه نمی کند و استفاده غیر عبادی در آن می شود .
سوم : راه های مکه نا امن و بسته می شود و در بعضی از روایات آمده است که در مکه سه سال عمل حج تعطیل می شود . اما آیا تا کنون تحقق یافته یا نه ، مورد بحث است ؛ آیا منظور این است که در این سه سال از هیچ مسیری امکان رفتن به حج برای هیچ مسلمانی وجود ندارد و یا این که راه مکه را بر روی کسانی که بخواهند حج ابراهیمی را به معنی واقعی و بر اساس مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) انجام دهند ، می بندند . همان طوری که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ،به مدت سه سال متوالی راه حج را به روی ایرانیان مسلمان بستند !
چهارم : فرو رفتن بخشی از زمین خراسان و یا خرابی خراسان . ایا اتفاق افتاده ، آیا ما می توانیم حمله روسیه که در گذشته به خراسان انجام شد را حساب کنیم یا این حادثه بعدا اتفاق خواهد افتاد ، به هر حال جزو علائم ظهور ذکر گردیده است .
پنجم: طلوع ستاره های دنباله دار.
ششم : ستاره ها به یکدیگر نزدیک تر می شوند .
هفتم : الفتنه = هرج.
هشتم : الاختلاط = مرج.
نهم : قتل .
دهم : غارت .
این ها جزو علامات ده گانه است و همان گونه که ملاحظه می شود ، بسیاری از این علائم اتفاق افتاده و شاید همین رویدادها ، مورد نظر باشد .
در یک روایت مفصلی در کتاب شریف بحارالانوار (2) از امام صادق (ع) نقل شده که امام صادق (ع) می فرمایند : شخصی مرا با منصور دوانیقی دید که با هم حرکت می کنیم ، در حالی که منصور دوانقی بر اسب راهواری سوار است و اطراف مرکب او را نیروهایی احاطه کردند ، اما من بر الاغی سوار بودم ودر میان آن ها حرکت می کردم ، آن شخص به منزل من آمد و به من گفت : آقا ! شما با این عزت و جلال و شوکت ، اما منصور با این وضع ، تا کی باید وضع به این گونه ادامه پیدا کند که حکومت دست آن ها باشد ؟ پس کی فرج شما تحقق پیدا می کند ؟ « إلی متی هولاء یملکون ؟ ؛ تا کی این ها فرمانروایی دارند ؟ »
« فقلت : أ لیس تعلم أن لکل شیء مدة ، ألا تعلم أن من انتظر أمرنا و صبر علی ما یری من الأذی و الخوف هو غدا فی زمرتنا ؛ گفتم : آیا نمی دانی که هر چیز یک مدتی دارد ؟ آیا نمی دانی کسی که منتظر امر حکومت و فرج ما باشد و بر این کار صبر کند و هر چه در این راه اذیت و آزار دیده تحمل کند ، در زمره ما خواهد شد ؟ صبر کنید ، این برای خود یک مدتی دارد .»
بعد نشانه هایی را ضمن بیان مفصلی توضیح دادند که بخشی را من ذکر می کنم :
« فاذا رأیت الحق مات و ذهب أهله و رأیت الجور قد شمل البلاد و رأیت القرآن قد خلق و أحدث فیه ما لیس فیه و وجه علی الأهواء و رأیت الدین قد انکفأ کما ینکفی الإناء ؛ هنگامی که دیدی حق از بین رفت و اهل حق هم از بین رفتند و دیدی که اهل جور و ستم همه ی دنیا را گرفته و قرآن احکامش فرسوده شده و در بین مردم ، منزوی شده واحکامی را به عنوان احکام قرآن عرضه کردند ، مفاهیم قرآن را جور دیگر برداشت می کنند ، چیزی که در مفاهیم قرآنی نیست به عنوان مفاهیم قرآنی برای مردم مطرح می کنند و آنچه را که در قرآن است بر اساس خواسته ها و هواهای نفسانی خودشان تعبیر و تفسیر کنند و آن گاه که ببینی دین بی محتوا شده درست مثل ظرفی که آدم آن را خالی کند بی محتوا می شود .» این ها جزو علائم ذکر شده است .
و در ادامه این روایت می فرماید : « و رأیت أهل الباطل قد استعلوا علی أهل الحق و رأیت الشر ظاهرا لا ینهی و یعذر أصحابه و رأیت الفسق قد ظهر و اکتفی الرجال بالرجال و النساء بالنساء .....، و دیدی که اهل باطل ، حاکم بر اهل حق شدند و حاکمیت به دست باطل افتاد و دیدی که شرحاکم می شود و کسی هم جلوی آن را نمی گیرد . (3) و فسق همه جا را می گیرد ، مردان به مردان اکتفا می کنند و زنان به زنان .
بحث همجنس بازی به عنوان فرهنگ و حزب و تشکیلات در کشورهای اروپایی و آمریکایی در آمده است « و رأیت الکافر فرحا لما یری فی المؤمن مرحا لما یری فی الأرض من الفساد و رأیت الخمور تشرب علانیة و ..... ورأیت المومن لا یستطیع أن ینکر إلا بقلبه و ........و رأیت الولاة یقربون أهل الکفر و یباعدون أهل الخیر و رأیت الولاة یرتشون فی الحکم » ؛ (4)
و می بینی که کفار به خاطر مشکلی که برای مومنین ایجاد شده شاد و مسرورند و از حاکمیت جور و فساد خود بر زمین ، حال کبر و غرور به آن ها دست می دهد . (5) منافقین و کفار به خاطر وضعیتی که در مومنین ایجاد شده به خاطر فساد ، خوشحال و مسرورند و می بینی که به صورت علنی شراب می خورند این ها جزو علائم است . و می بینی که مومن نمی تواند جلوی فساد را بگیرد و توان نهی از منکر را ندارد و مجبور است در دل خود نسبت به بدی ها ابراز انزجار کند واگر به زبان بیاورد مورد اذیت و آزار قرار می گیرد و یا مورد سرزنش و مذمت قرار می گیرد و می بینی که والیان به اهل کفر نزدیک می شوند و به غیر مؤمن تمایل پیدا می کنند ، اما مؤمنین را از خود طرد و دور می کنند . والیان را می بینی که رشوه می گیرند تا کاری را انجام دهند و تا آخر حدیث که خیلی مفصل است . (6)
علامات ، فراوان است و همهی این علامات به عنوان علائم غیر حتمیه است ، بعضی ممکن است تحقق پیدا کرده و بعضی به لطف خدا تحقق نیابد .
به هر حال این علائم که اتفاق بیفتد ما می فهمیم که به ظهور نزدیک می شویم اما این به این معنی نیست که هر وقت این علائم اتفاق بیفتد بعد از مدتی امام زمان (ع) بلافاصله خواهند آمد ، البته علائم حتمیه در بعضی از روایات ، زمانش هم ذکر شده که اگر آن علامت اتفاق افتاد ، امام زمان چند سال بعد خواهد آمد ان شاء الله آن علائم را در بخش های بعدی شرح خواهم داد.
پروردگارا ! در فرج امام زمان تعجیل بفرماو به وجود مقدسش نا امنی هایی که در مؤمنین ایجاد شده پایان بخش ، جمعیت کفر را از هم بگسلان ، جمعیت مومن را با هم متحد فرما ، . پرجم « لا اله الا الله » را در اقصی نقاط عالم به اهتزاز درآور و ما را از یاران امام زمان قرار بده .

پی نوشت:

1. کفایة الموحدین ، ص 641.
2. بحارالانوار : 256/52.
3. شرارت آمریکا و اسرائیل را نگاه کنید این ها شر است ، کسی هم جلوی آن ها را نمی گیرد . اصحابشان هم عذر می آورند و بهانه تراشی می کنند ، به افغانستان حمله می کنند ، آدم کشی راه می اندازند ، بعد می گویند این عدالت جاویدان است ، برای دفاع از حقوق بشر ،برای مبارزه با تروریست است .
4. بحارالانوار : 255/52 به بعد .
5. اخیرا در گزارشی می خواندیم یک از وابستگان گروهک های منافق اعلام کرده « چه زیباست که فساد در همه جا روز افزون شد ، حتی خانواده های مومن ، بچه هایشان به سمت فساد می روند و باید کاری کنیم که فساد بیشتر شود .
6. به جلد 52 کتاب شریف بحارالانوار در صفحات 255 به بعد مراجعه فرمایید .

منبع:کتاب ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان