ماهان شبکه ایرانیان

اختصاصی المپیک-مردصاعقه ای با کسب نهمین مدال طلا، از المپیک خداحافظی کرد

اوسائین بولت دونده سرشناس جامائیکایی در رشته ۴در۱۰۰ متر توانست با تیم کشورش به مدال طلا برسد و با رساندن تعداد مدالهای طلای المپیکش به عدد۹، برای همیشه از دنیای المپیک خداحافظی کرد.

اختصاصی المپیک-مردصاعقه ای با کسب نهمین مدال طلا، از المپیک خداحافظی کرد

المپیکاوسائین بولت، قهرمان دو و میدانی جامائیکا، در مسابقه دوی 4در100 متر المپیک 2016 موفق شد تا با همراهی 3 هموطن دیگرش به مدال طلای این رشته دست بیابد. با اتمام این مسابقه بولت دلش نمی آمد تا پیست دو و میدانی را ترک کند؛ چرا که این آخرین مسابقه اش در رقابتهای المپیک بود و او برای همیشه از ورزش المپیکی خداحافظی کرد. بولت جامائیکایی در المپیک 2016 موفق شد تا در دوی 100متر، دوی 200 متر و دوی 4 در100 متر به مدال طلا برسد و این اتفاقی بود که در دو دوره پیشین المپیک در لندن و پکن نیز رخ داده بود. بدین ترتیب طبق اصطلاح ورزشی ها بولت در رقابتهای المپیک ریو، توانست «تریپل- تریپل» کند یعنی در سه دوره متوالی المپیک، در هر دوره، 3 مدال طلا کسب کرد تا رکوردی تاریخی را به نام خودش ثبت کند و حالا در اوج ،از دنیای ورزش المپیکی کناره گیری خواهد کرد.

به همین بهانه مروری داریم بر 9 مدال طلایی که بولت در رقابتهای المپیک کسب کرده و جملات مهمی که در پایان هریک از این مسابقات برزبان آورده است:

*دوی 100 متر المپیک 2008 پکن - با زمان 9.69 (رکورد دنیا): فوران بولت در دنیای دو ومیدانی در این تورنمنت بود. او درمسابقه نیمه نهایی با زمان 9.85 خبر از ظهور یک پدیده در دنیای دو داد و در فینال، رکورد دنیا را جابه جا کرد. بولت در پایان این مسابقه گفت:« آمده بودم تست کنم که آیا بهترین دنیا هستم یا نه و به این موفقیت هم رسیدم.

*دوی 200 متر المپیک 2008 پکن-با زمان 19.30 (رکورد دنیا): جهان هنوز رکورد دوی 100 متر بولت را هضم نکرده بود که او توانست در دوی 200 متر هم رکوردجالبی را به نام خودش ثبت کرده و رکوردی که از سال 1996 دراختیار مایکل جانسن بود را تغییر داد. درپایان آن مسابقه بولت گفت:« می دانم که تاریخ ساز شده ام.»

المپیک*دوی 4 در100 متر المپیک 2008 پکن- با زمان 37.10 (رکورد دنیا): بولت در این مسابقه با 3نفر از هموطنانش، یعنی نستا کارتر، مارکوس فریسر و آسافا پاوول دوید واین 4 دونده توانستند با همکاری هم رکوردی که از المپیک 1992 دردست تیم دوی 4در100 متر آمریکا بود را به نام خودشان ثبت کنند. البته بعد از آنکه تست دوپنیگ کارتر مثبت درآمد، وضعیت این مدال طلا به خطر افتاد. بولت در پایان آن مسابقه گفت:« ما دنیا را تسخیر کردیم و این کار را کردیم تا برای همیشه جاویدان بمانیم.»

*دوی 100 متر المپیک 2010 لندن: زمان 9.63 (رکورد المپیک): 

در این مسابقه دو اتفاق بی سابقه ای رخ داد و هفت نفر از 8 شرکت کننده در بازی فینال دوی 100 متر المپیک لندن، این فاصله را در زمانی زیر 10 ثانیه دویدند. بولت با غلبه بر یوهان بلیک (9.75) و جاستین گاتلین (9.79) مدال طلا را مال خود کرد و درپایان مسابقه گفت:« مردم خیلی حرف می زنند. من حرفم را در پیست می زنم و مدال می برم.»

*دوی 200 متر المپیک 2010 لندن- زمان: 19.32 :یوهان بلیک رقیب بولت شد ولی بولت در فینال توانست بهتر از نیمه نهایی بدود و مدال را مال خود کند. بولت در پایان مسابقه گفت:« این همان چیزی بود که می خواستم و به آن احساس غرور می کنم.»

*دوی 4در100 متر المپیک لندن- زمان: 36.84(رکورد دنیا) : دراین دور از مسابقات، یوهان بلیک جای آسافا پاول را در تیم 4 نفره جامائیکا گرفت. بولت، نستا کارتر و مایکل فراتر هم تیم جامائیکا را کامل می کردند. در پایان این مسابقه بولت گفت:« من افسانه هستم.»

المپیک*دوی 100 متر المپیک ریودوژانیرو- زمان: 9.81 : بولت دراین تورنمنت هم توانست با غلبه بر جاستین گاتلین (9.86ثانیه) و آندره آ د گراسه (9.91 ثانیه ) دوباره مدال طلا را برگردن آویخته و افتخاری کسب کرد که تا حالا کسی موفق به تکرار آن نشده بود. کسب سه مدال طلا در یک شاخه مشخص دو و میدانی در سه دوره متوالی. بولت درپایان این رقابت گفت:« اگر در دو دوی دیگر قهرمان شوم، فنا ناپذیر خواهم شد.»

*دوی 200 متر المپیک ریودوژانیرو- زمان: 19.79 : او در دوی 200 متر هم مثل دوی 100 متر مدال طلا را برگردن آویخت. د گراسه کانادایی بعد از او دوم شد و کریستوف لیماتیره فرانسوی در جایگاه سوم قرار گرفت. این دونده جامائیکایی بعد از فتح این مدال گفت:« هربار که  ترانه مارلی را می شنوم، حالم خوب می شود. از مسئولان تشکر می کنم که این آهنگ را پخش کردند.»

*دوی 4درصد متر المپیک ریو- زمان:37.27 :این آخرین مسابقه ای بود که بولت در المپیک برگزار کرد و با فتح مدال طلای این شاخه دو، برای همیشه با دو و میدانی المپیک خداحافظی کرد. بعد  از اتمام مسابقه، بولت دلش نمی آمد از پیست خارج شود. او در گفتگو با خبرنگاران گفت:« این مدال را می بینید. من بزرگترین هستم.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان