دیپلمات سابق روس: منکران دستاورد‌های "برجام" چه نسخه جایگزینی داشتند؟

میخائیل گوسیف دیپلمات سابق و از کارشناسان امور بین المللی روس با طرح این پرسش که منکران دستاورد‌های برجام چه نسخه جایگزینی داشتند؟، گفت: موفقیت مذاکرات حرفه‌ای برای حل مسائل مهم جهانی فقط یکی از دستاورد‌های جهانی برجام است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان، گوسیف ضمن اشاره به گذشت دو سال از اجرای برجام و آشکار شدن تاثیر‌های مثبت آن در عرصه‌های گوناگون، اظهار کرد: تا پیش از توافق بین ایران و 1+5، مذاکرات برای حل و فصل اختلافات بیش از 10 سال بدون نتیجه ادامه داشت و هیچ معلوم نبود طرف‌های مذاکره چه نتیجه‌ای از تماس‌ها می‌گیرند.

وی افزود: وضعیت حتی به جایی کشیده بود که یک دور مذاکره بیش از یک ساعت هم طول نمی‌کشید و پس از تعارف‌های معمولی، پایان گفت: وگو‌ها اعلام می‌شد و این وضع نشانگر بن بست بود.

دیپلمات زمان شوروی ادامه داد: اگر این بلاتکلیفی مذاکراتی ادامه می‌یافت، اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ممکن بود به مناقشه بیانجامد که خطرات بزرگ و پیامد‌های غیرقابل پیش بینی برای منطقه خاورمیانه و خلیج فارس داشت.
وی تاکید کرد:، اما با برجام وضعیت تغییر یافت. این توافق بین المللی در واقع برآیند انعطاف دو طرف بود و اگر چنین نمی‌شد و مذاکره کنندگان بر موضع خود ایستادگی می‌کردند، چنین دستاورد مهمی هیچگاه وجود نداشت و شاید هم الان شاهد ادامه مذاکرات بی حاصل بودیم.

کارشناس روس گفت:، اما با تلاش‌های گسترده و مهارت دیپلماتیک مذاکره کنندگان، برجام امضا شد و در دو سال اخیر نیز اجرا شده است.

گوسیف در ادامه با رد انتقاد‌های مطرح در این باره گفت: افزون بر اینکه توافق بین المللی برجام مانع وقوع مناقشه شد، منافع و حقوق ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای هم تامین می‌شود و جامعه جهانی نیز با راهکار‌های نظارتی مورد توافق از اهداف و ماهیت این برنامه اطمینان خاطر یافت.
وی همچنین با اشاره به لغو تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران اظهار کرد: این دستاورد مهمی بود و با ادامه اجرای برجام آمریکا نیز باید تمامی تحریم‌های اقتصادی یکجانبه را لغو کند.

گوسیف گفت: برجام و موفقیت روند گفت: وگو‌ها برای رسیدن به آن، توان بالای مذاکره برای حل مسائل مهم جهانی را نشان داد و امروز شاهدیم با همین الگو مساله سوریه حل و فصل می‌شود.

کارشناس روس یادآوری کرد: مذاکرات سوری پس از برجام آغاز شد و در واقع این توافق بین المللی، مسیر گفت: وگو‌های طرف‌های بحران سوریه را هموار کرد.

گوسیف در پایان نیز تاکید کرد: همه مسائل جهانی، منطقه‌ای و بین المللی باید مانند الگوی منطق برجام از راه مذاکره حل و فصل شود و هیچ راهی جز گفت: وگو نمی‌تواند حل کامل و بدون خطر مسائل مهم را تضمین کند و به همین خاطر جامعه جهانی همانند تلاش‌ها برای امضای توافق بین ایران و 1+5 باید در این مسیر حرکت کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر