ماهان شبکه ایرانیان

یک خبر برای طرفداران مد: کراوات‌های باریک دیگر مد نیستند

این مطلب درباره‌ی روند تغیر شکل کراوات‌های مردانه و مد شدن کراوات‌های پهن‌تر صحبت می‌کند. علت پهن شدن کراوات چیست؟

یک خبر برای طرفداران مد: کراوات‌های باریک دیگر مد نیستند

در پنج سال گذشته، کراوات‌های باریک بسیار به‌روز به حساب می‌آمدند و هنوز هم اکثر آقایان تعداد زیادی از این کراوات‌ها را در کمدهای خود دارند؛ خب خبر بد این است که باید این کراوات‌ها را کنار بگذارید! در ادامه با بنیتا همراه باشید.

عرض کراوات‌های مردانه از ابتدای این دهه دائما در حال تغییر است و از 2/5 اینچ (6/5 سانتی متر) به 0/5 اینچ (1/3 سانتی متر) هم رسیده است. پهن شدن دوباره‌ی کراوات‌ها خبر خوبی برای شرکت‌هایی است که برای کارمندانشان کراوات پهن را می‌پذیرند. برند جی کرو (J. Crew) از سال 2011 همچنان کراوات‌های پهن خود را تولید می‌کند و این تغیر مد به سود آن‌ها تمام می‌شود.

البته باید گفت که برند جی کرو، در این دهه انعطاف بیشتری نشان داده و سایز کراوات‌های خود را تا 6/5 سانتی متر کاهش داده است؛ اما برند‌های دیگر مانند چارلز تایرویت (Charles Tyrwhitt) و یا توماس پینک (Thomas Pink) که تولید کننده‌ی لباس‌های مردانه هستند، به تولید همان کراوات‌های 8 سانتی متری همیشگی ادامه داده‌اند.

داستان این مد جدید از آنجایی آغاز شد که «الیسون لویس»، مدیر کمپانی لباس مردانه‌ی تای بار (Tie Bar)، اعلام کرد که در سال گذشته، فروش کراوات‌های 3 اینچی بیشتر از فروش کراوات‌های 2/5 اینچی بوده است. این تغیر در ذائقه‌ی مردم، بقیه‌ی برند‌ها را وا‌داشت که تصمیم به تولید کراوات‌های پهن‌تری بزنند وگرنه سود آن‌ها به خطر می‌افتاد.

 اندرو ترشیک

کراوات پهن

«اندرو ترشیک»، صاحب یکی از شرکت‌های تمیز کننده‌ی و ارائه کننده‌ی خدمات کراوات با نام تجاری تای کرافترز (Tiecrafters)، می‌گوید: «میانگین کراوات‌هایی که برای تمیز شدن به شرکت ما آورده می‌شود حدود 3 تا 3/25 اینچ است. من فکر می‌کنم که این یک پهنای مناسب برای کراوات آقایان است.» با نگاهی به تولیدات اخیر برند‌های مطرح کراوات مانند برادران بروک (Brooks Brothers) (که کراوات‌های تقریبا 9 سانتی متری تولید کرده است) و یا برند هرمس (Hermès) (تولید کراوات‌های مدل کلاسیک با عرض 8 سانتی متر و مدل معاصر با عرض 7/5 سانتی متر) متوجه می‌شویم که دوباره کراوات‌های پهن روی کار آمده‌اند و امروزه مد هستند. «الیسون لویس» در این مورد می‌گوید: «هفت سال پیش، پرفروش‌ترین کراوات کمپانی، کراوات‌های 3/5 اینچی بودند اما امروزه، این کروات‌ها حتی دیگر تولید نمی‌شوند و پهن‌ترین کراوات حال حاضر کمپانی، 3/25 اینچ عرض دارد.» 

 یک کراوات 3/25 اینچی از برند برادران بروکسبرادران بروکس

به طور کل از ابتدای قرن جدید، عرض کروات‌ها شروع به تغییر کردند و این تغییر از آنجایی شروع شد که طراحان لباس مانند «تام برون» و «هدی اسلیمن» تصمیم گرفتند که کت‌ و شلوار‌هایی کوتاه‌تر و تنگ‌تر از حالت معمول تولید کنند. در این سال‌ها شاهد کت‌هایی با طرح‌های جوان گرایانه از برند‌هایی مانند دیور (Dior) بوده‌ایم. زمانی که این کت و شلوار‌ها به بازار آمدند با کراوات‌های پهن هم‌خوانی نداشتند برای همین خط تولید این کراوا‌ت‌های باریک امروزی به راه افتاد.

ای روز‌ها این کت و شلوار‌های تنگ، از مد افتاده‌اند و در فشن شو‌ها جای خود را به کت‌های گشادتر و راحت‌تر به سبک ایتالیایی داده‌اند. یقه‌ی این کت‌ها دیگر آن حالت تیز گذشته را ندارد و نرم‌تر شده است و مسلما کراوات‌هایی که با این کت‌ها استفاده می‌شوند هم نباید خیلی باریک باشد.

پیش‌بینی ما این است که کراوات‌های باریک قبلی جای خود را به کراوات‌هایی با عرض تقریبی 3 اینچ بدهند. البته نباید نگران باشید که کراوات‌های خیلی پهن دهه‌ی 80 که بیشتر شبیه شال گردن بودند به عرصه‌ی مد برگردند. عرض بعضی از این کراوات‌های دهه‌ی 80 به 4 یا 4/5 اینچ هم می‌رسید. 

البته کراوات‌های باریک همیشه به مرد‌های تنومند و یا کسانی که به پیراهن‌های یقه باز علاقه دارند می‌آید و برای این افراد همیشه به‌روز و زیبا به نظر خواهد آمد. برند تام فورد (Tom Ford)، به تازگی کراوات‌هایی به عرض 3/74 اینچ،‌چیزی معادل 9/5 سانتی متر تولید کرده است. تام فورد می‌گوید: «چیزی در مورد کراوات‌های باریک و کت‌های تنگ وجود دارد که به نظر من بسیار مفید است. این مدل، حالت (V) شکل بدن مردان را بهتر نشان می‌دهد و باعث می‌شود که عضله‌ای‌تر و مردانه‌تر به نظر بیایند. این حالت به ظاهر آن‌ها قدرت بیشتری می‌دهد.» این یک مسئله‌ی پیچیده است اما به هر حال این برند، برای عقب نماندن از بازار روز دنیا، شروع به تولید کراوات‌های بسیار پهن کرده است.

می توانید یک سری به "50 برند برتر لباس مردانه در طول تاریخ [قسمت پنجم/پایانی]" بزنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان