ماهان شبکه ایرانیان

پژو ۵۰۸ در ایران؛ زنگ خطر برای رنو تلیسمان

ایران خودرو بزودی Peugeot ۵۰۸ را به بازار سدان‌های لوکس ایران وارد می‌کند. در غیاب تویوتا کمری، کیا اپتیما و رنو تلیسمان اصلی‌ترین رقیب پژو ۵۰۸ در ایران هستند.

وب‌سایت جی اس ام: باشگاه سدان‌های خانوادگی نیمه لوکس ایران با اینکه اعضای زیادی دارد اما ازمیان آن‌ها تنها چندنام به شهرت و محبوبیت رسیده‌اند. در میان این نام‌ها حالا سروصدای عضو جدیدی به گوش می‌رسد؛ عضوی که مثل اکثر تازه‌واردهای ایران، اصالتی فرانسوی دارد: پژو 508 بزودی به ایران می‌رسد.

508؛ لوکس‌ترین سدان پژو

انگار خود پژو هم برای ورود به بازار سدان‌های بزرگ نیمه‌لوکس تردید داشت. از پژو 607 بگیرید تا نسخه کوچکتر آن یعنی پژو 407 که هیچکدام مدل موفقی برای پژو نبودند. پژو 607 کمتر از 5 سال بعد از ورودش دچار کاهش فروش شد و از آن تاریخ به بعد هرسال کمتر از سال قبلش می‌فروخت تا اینکه در 2010 پژو به عمرش پایان داد.

پژو 508 بزودی در ایران؛ زنگ خطر برای رنو تلیسمان
پژو 607 قبل از 2000 میلادی وارد بازار شد

عرضه پژو 407 از سال 2004 شروع شد.پژو 407 هم سرنوشتی مشابه 607 داشت ولی با این تفاوت که آمدنش بسیار موفق‌تر از 607 ولی رفتنش بسیار بدتر از 607 بود! پژو 407 تنها 2 سال بعد از ورودش با استقبال بازار روبرو شد اما از سال سوم 143% کاهش فروش داشت و نهایتا از آن زمان تا پایان عمرش، یعنی تا 2010، در هیچ سالی با افزایش فروش مواجه نشد.
 
 پژو 508 بزودی در ایران؛ زنگ خطر برای رنو تلیسمان

پژو 408 محصول سال 2010 است و از 2014 نیز نسل دوم آن به بازار آمد. (تصویر متعلق به نسل اول است). تجربه ناموفق 607 و 407 ، پژو را محافظه‌کارتر از قبل کرد. می‌پرسید چرا؟ چون مدل 408 را به بازار فرستاد؛ پژو 408 درست بعد از توقف تولید 407 به بازار آمد و با توجه به نامش همه تصور کردند جانشین 407 است ولی چنین نبود؛ پژو 408 در حقیقت نسخه سدان را برای هاچ‌بک 308 داشت و هردو از یک پلتفرم بهره می‌بردند. دلیل دوم آن به بازار بسیار محدود 408 برمی‌گردد؛ پژو هیچگاه 408 را به بازار رقابتی اروپای غربی نفرستاد ولی در عوض 3 خط تولید برای آن در آسیا زد!
 
 پژو 508 بزودی در ایران؛ زنگ خطر برای رنو تلیسمان
 
متولد 2011 ؛ به روزشده برای 2015

یکسال بعد از شروع تولید 408 در چین، خبر تولید پژو 508 در همه رسانه‌های اروپایی پیچید. می‌دانید چرا؟ چون در نامش عدد 5 داشت! تاقبل از آمدن 508 اروپایی‌ها حدود دو دهه بود هیچ پژویی ندیده بودند که نامش با عدد 5 شروع شود. بعد از رونمایی 508 در نمایشگاه پاریس 2010 این فرانسوی از ابتدای 2011 تحویل مشتریان شد. چندین ماه بعد نیز نسخه استیشن آن با نام 508SW و سال 2013 نیز نسخه استیشن هیبریدی آن با نام 508RXH تولید شد.

اما 508 در راه ایران، محصول 2014 است. پژو در اواخر 2014 اولین فیس‌لیفت 508 را معرفی کرد؛ تولید این فیس‌لیفت از سپتامبر 2014 در فرانسه و سپس از ژانویه 2015 در چین آغاز شد. هدف پژو از این فیس‌لیفت یکسان‌سازی ظاهر 508 با مدل‌های جدید دیگرش مانند 108 و 308 بود.
 
پژو 508 بزودی در ایران؛ زنگ خطر برای رنو تلیسمان

مهم‌ترین ویژگی‌ 508 فیس‌لیفت در تغییر جلوپنجره و چراغ‌ها، استفاده از دی‌لایت و همچنین سپرها و رینگ‌های جدید خلاصه می‌شد. در این فیس‌لیفت اکثر جزئیات کابین دست‌نخورده باقی ماند و پژو فقط صفحه کیلومتر و بخش‌هایی از کنسول وسط آن را مجددا طراحی کرد.

از آنجایی که 508 پرچمدار سدان‌های پژو بود، فرانسوی‌ها برای فیس‌لیفت آن سطح امکاناتش را بالاتر بردند؛ چیزهایی مثل مانیتور 7 اینچی لمسی با امکان اتصال به اپلیکیشن‌های Peugeot Connect ، تهویه اتومات چهارگانه، سیستم صوتی JBL ، دوربین عقب و هشداردهنده نقطه کور ازجمله امکاناتی هستند که تاقبل از فیس‌لیفت 2015 در دسترس مشتریان پژو 508 قرار نداشت.

رکورددار فروش خارجی پژو

مجموع فروش جهانی پژو 508 در سال 2015 از مرز 370 هزار دستگاه گذشت؛ پژو در آن سال با اعلام این خبر گفت بازار چین، که از 2013 پرفروش‌ترین بازار 508 است، بیش از 36% مجموع تولید 508 را فروخته که تاکنون برای پژو سابقه نداشته است. به عبارت دیگر 508 نخستین محصول پژوست که فروش خارجی‌اش بیشتر از فروش آن در خود کشور فرانسه بود.

508 در ایران چه امکاناتی دارد؟

508 قرار است با تیپ GT Line وارد بازار ایران شود. این تیپ ویژگی‌های زیر را به صورت استاندارد دارد:

  •     نقطه کور / دوربین عقب
  •     خروجی دوبل اگزوز / جلوپنجره کرومی
  •     سانروف برقی / ورود بدون کلید / استارت دکمه‌ای
  •     آینه تاشو برقی با گرمکن / آینه عقب الکتروکرومیک
  •     مانیتور 7 اینچی لمسی / بلوتوث / 8 اسپیکر / هدآپ رنگی
  •     سنسور باران / سنسور باد تایر / سنسور پارک جلو و عقب
  •     6 ایربگ / ترمز ضدقفل / توزیع نیروی ترمز / ترمز پارک
  •     کنترل پایداری / کنترل کشش / کمکی حرکت در شیب / کروز کنترل
  •     فرمان الکتروهیدرولیکی / روکش چرم فرمان / پدال شیفتر / تنظیم 4 حالته فرمان
  •     چراغ‌های تمام LED جلو / دی‌لایت / اتولایت / چرخش چراغ در پیچ / مه‌شکن LED جلو
  •     تنظیم برقی صندلی‌ها با حافظه / تنظیم برقی گودی کمر / روکش چرم کلاسیک ناپا برای صندلی‌ها / گرمکن صندلی‌های جلو

 
در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
پژو 508 بزودی در ایران؛ زنگ خطر برای رنو تلیسمان 

ضعیف‌تر از همه!

بعد از فیس‌لیفت، پژو 508 به دو پیشرانه جدید مجهز شد؛ یکی انجین بنزینی 1.6 لیتری THP165 و دیگری انجین 2.0 لیتری دیزلی BlueHDi180. صرف‌نظر از انجین‌های دیزلی، پژو 4 انجین بنزینی هم برای 508 درنظر گرفته است ولی از آنجایی که هم در نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو تهران (اسفند 94) و هم در نمایشگاه مشهد، پژو 508 با انجین 1.6 لیتری در غرفه ایران خودرو به نمایش گذاشته شده بود، پس قطعا این فرانسوی دیفرانسیل جلو با همین پیشرانه راهی ایران می‌شود.

   پژو 508 بزودی در ایران؛ زنگ خطر برای رنو تلیسمان
       پژو 508 بزودی در ایران؛ زنگ خطر برای رنو تلیسمان 

پژو 508 ؛ اولین وارداتی ایکاپ

در اواسط زمستان امسال و همزمان با شروع تولید پژو 2008 در ایران، ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) قصد واردات 508 فیس‌لیفت را دارد. به دلیل قیمت بالایی که 508 در ایران خواهد داشت، تولید آن برای ایکاپ، ریسک خطرناکی است و به همین دلیل ایکاپ قصد واردات آن را دارد تا استقبال مشتریان ایرانی را بسنجند.

چه قیمتی دارد؟

واردات پژو 508 به بازار ایران آن هم در محدوده قیمتی سدان‌های نیمه‌لوکس، نشان‌دهنده اعتمادبه نفس بالای پژو نیست؛ نشانه زیرکی فرانسیو‌هاست! بعد از استقبال خوبی که از رنو تلیسمان شد و همچنین بعد از واردات دی‌اس 5LS حالا پژو 508 سومین لژیونر فرانسوی‌ها در ایران است. در بازار امارات 508 حدود 105 تا 120 میلیون تومان قیمت دارد که یعنی در صورت واردات به احتمال زیاد در محدوده قیمتی 190 میلیون تومان وارد بازار می‌شود. هنوز برای قضاوت در مورد موفقیت یا شکست پژو 508 بسیار زود است پس همچنان باید منتظر آینده بمانیم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان