ماهان شبکه ایرانیان

توصیه ‏های ساده و درمان‏های خانگی برای آسودگی از گاز شکم

گاز شکم مسئله‌ ای است که هر کس با آن مواجه است. اما گاز شکم بیش از حد می‌تواند مشکل کاملاً ناراحت کننده و هم چنین شرمنده کننده باشد

توصیه ‏های ساده و درمان‏های خانگی برای آسودگی از گاز شکم

گاز شکم مسئله‌ ای است که هر کس با آن مواجه است. اما گاز شکم بیش از حد می‌تواند مشکل کاملاً ناراحت کننده و هم چنین شرمنده کننده باشد. اگرچه این موضوع، مشکل ناچیزی به نظر می‌رسد اما اگر به موقع اقدامی صورت نگیرد، می‌تواند منجر به مشکلات جدی بعدی بشود و سبب ناراحتی بیشتر فرد شود.
موسسه‌ ی ملی سلامت اعلام کرده است که بدن بیشتر افراد 1 تا 3 پیمانه‌ی نیم کوارتی گاز در طول روز تولید می‌کند که حدود 14 بار در 24 ساعت شبانه روز از بدن خارج می‌شوند.
نفخ گازی شکم، یک مشکل گوارشی رایج و هم چنین شرمنده کننده است که در تمام افراد رخ می‌دهد. این شرایط و وضعیت برای هر کسی اتفاق می‌افتد بنابراین این موضوع باید برای همه افرادی که فکر می‌کنند گاز شکم فقط در آنها رخ می‌دهد، تسکین و آسودگی باشد. گاز در دستگاه گوارشی از هوای بلعیده شده در طول خوردن، صحبت کردن و تجزیه‌ی نرمال غذای هضم نشده‌ی ویژه در روده توسط باکتری بی‌ضرر ناشی می‌شود. گاز توسط آروغ زدن و یا با خارج شدن از راست روده، از بدن دفع می‌شود.
اقدامات طبیعی برای آسودگی و رهایی از گاز شکم :
سوپ سیر :
یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای گاز شکم، سوپ سیر است. سوپ سیر نه تنها به کاهش گاز روده کمک می‌کند بلکه قدرت هاضمه را نیز افزایش می‌دهد. آماده کردن سوپ سیر کار شاق و مشکلی نیست و تمام کاری که فرد باید انجام دهد این است که مقداری سیر را با کمی زیره‌ی سبز، فلفل سیاه و دانه‌های گشنیز آسیاب کند. این مخلوط را در شش اونس آب حل کند و بگذارد بجوشد. سپس این سوپ را در دو نوبت مصرف کند.
این روش درمانی برای مشکلات نفخ شکم، گاز بیش از حد و باد کردگی ایجاد شده توسط ظرفیت گوارشی و هاضمه‌ی کم، کمبود اشتها، پر خوری و غیره، بسیار مناسب است.
جوشاندن و عصاره‌ی زیره‌ی سبز :
برای درمان موثر گاز شکم، آب زیره‌ی سبز را بگیرید. برای تهیه‌ی آب زیره‌ی سبز، یک قاشق چای خوری زیره‌ی سبز بردارید و تفت دهید تا این که به رنگ قهوه‌ای درآید. سپس دو فنجان آب را درون ماهی تابه بریزید و زیره‌ی سبز را با آب بجوشانید. به مدت 5 تا 10 بجوشانید تا این که زیره‌ی سبز اسانس و طعم خود را به آب بدهد. مقدار آب بعد از جوشیدن، به یک فنجان کاهش خواهد یافت. این عصاره‌ی زیره‌ی سبز باید یک بار در روز برای رهایی از نفخ و باد شکم مصرف شود.
بلعیدن کمتر هوا :
برای کاهش مقدار گاز موجود در بدن، فرد باید مقدار هوایی را که در طول خوردن و صحبت کردن می‌بلعد کاهش دهد. فرد باید غذا را به آرامی بخورد و آن را بیشتر بجود. هم چنین فرد باید از سیگار کشیدن اجتناب کند و آب نبات‌های سفت و آدامس بجود تا مقدار هوای بلعیده شده را کاهش دهد.
دانه‌ی زیره‌ی سیاه و عصاره‌ی آناناس :
عصاره‌ی آجوان نیز یک درمان محبوب برای گاز شکم است که می‌توان مثل عصاره‌ی زیره‌ی سبز آماده کرد. این عصاره را می‌توان مثل قبلی استفاده کرد و یا چند تکه آناناس (اگر موجود بود) به آن اضافه کرد. چند تکه آناناس را در طول شب در این عصاره غوطه ور کنید. صبح روز بعد، تمام تکه‌های آناناس را فشار دهید و بچلانید تا اسانس و طعم خود را به این عصاره بدهند. محلول را تصفیه کنید و سپس بنوشید تا نفخ شکم را کاهش دهد.
آناناس‌های رسیده حاوی مخمری به نام برومن هستند که به گوارش و هاضمه کمک می‌کنند و گاز اضافی شکم را کاهش می‌دهند. اما خانم‌های باردار باید به خاطر خواص سقط جنینی آناناس، از این روش درمانی اجتناب و خودداری کنند.
زنجبیل، رازیانه و یا ریحان :
مکیدن تکه‌ای از زنجبیل خیس شده در عصاره‌ی لیمو و نمک بعد از وعده‌های غذایی، درمان خانگی خوبی برای گاز روده تلقی می‌شود. هم چنین فرد می‌تواند جویدن تعدادی دانه‌ی رازیانه را بعد از وعده‌های غذایی امتحان کند. جویدن برگ‌های ریحان در صبح با شکم خالی نیز یک درمان خوب برای گاز روده است.
نوشیدن چای :
بعد از غذا، سعی کنید یک فنجان چای سبز، نعناع و یا بابونه‌ی گرم بنوشید چون اینها به جلوگیری از تشکیل گاز کمک می‌کنند. چای دانه‌ی رازیانه نیز کاملاً مفید است. برای تهیه‌ی چای دانه‌ی رازیانه، یک قاشق سوپ خوری دانه‌ی رازیانه را دم کنید، از صافی بگذرانید و مصرف کنید. این نه تنها یک درمان خانگی ایمن بلکه یک درمان خانگی موثر نیز هست.
خوردن شیر با تخم بادیان رومی :
به یک فنجان شیر در حال جوش، یک قاشق چای خوری تخم بادیان رومی خرد شده و کمی شکر اضافه کنید. بگذارید برای مدتی بجوشد و سپس وقتی سرد شد این شیر را بخورید. تخم‌های بادیان رومی به خاطر فواید سلامتی خود به ویژه ایجاد آسودگی و رهایی از رودل و نفخ شکم، شناخته شده و مشهور هستند.
آشامیدن آب خیلی زیاد :
گاز و باد کردگی عموماً در طول دوره‌ی بارداری نیز دیده می‌شود. این موضوع به خاطر این اتفاق می‌افتد که رشد رحم فشاری بر روی راست روده و مقعد وارد می‌آورد و منجر به یبوست، گاز و باد کردگی می‌شود. برای تسکین این وضعیت، مقدار زیادی آب بنوشید و از پوشیدن لباس‌های تنگ که بر شکم فشار وارد می‌آورند، خودداری و اجتناب کنید. علاوه بر این، فرد باید وعده‌های غذایی کمتر و مکرر را به جای سه وعده‌ی غذایی منظم داشته باشد.
تغییر در برنامه‌ی غذایی :
غذاهای غنی از فیبر و غنی از کربو هیدرات، مسئول نفخ اضافی شکم هستند. میوه‌هایی مثل سیب، موز، مرکبات، هلو و آلو منجر به گاز روده می‌شوند. سبزیجات و صیفی جاتی نظیر کلم، لوبیا، بادمجان، پیاز، تربچه، گل کلم و غیره موجب گاز می‌شوند. در میان غذاهای بدون فیبر، غذاهایی مثل شیر، بستنی، شیرین کننده‌های مصنوعی و شیرینی و کماج و کلوچه، می‌توانند موجب نفخ و باد شکم شوند.
معقول‌ترین درمان گاز شکم، کاهش و توقف مصرف این مواد غذایی و افزایش مصرف ماست درست شده به روش‌ طبیعی خواهد بود. مصرف غذاهای چرب نیز باید کاهش یابد. علاوه بر این، وعده‌های غذایی منظمی داشته باشید و غذای خود را به طور کامل قبل از بلعیدن و قورت دادن بجوید.
پیاده روی بعد از غذا :
مهم است که بعد از غذا کمی پیاده روی داشته باشید. این کار به فرآیند هضم و گوارش کمک خواهد کرد و از ناراحتی ناشی از باد کردگی و نفخ، جلوگیری خواهد کرد. هرگز بعد از غذا فوراً دراز نکشید. این موضوع به زنان باردار نیز که ممکن است تپش‌هایی را به هنگام دراز کشیدن بعد از غذا احساس بکنند، توصیه می‌شود. هم چنین پیاده روی به آسودگی و تسکین درد ناشی از گاز شکم کمک می‌کند چون ورزش سبک به خارج شدن گاز روده کمک می‌کند.
بهترین جنبه در مورد درمان‌های خانگی گاز شکم، این واقعیت است که آنها عاری از مواد شیمیایی، ایمن و عاری از عوارض جانبی مضر هستند. داروهای خیلی زیادی برای ناراحتی شکم وجود دارند. درمان‌های گاز نیز شامل مکمل‌های غذایی طبیعی مختلف و شربت‌هایی هستند که ادعای آسودگی و تسکین گاز بدون ایجاد هیچ گونه عوارض جانبی را دارند.
تذکر : این مقاله فقط هدف اطلاع رسانی دارد و نباید جایگزین توصیه‌ی پزشک متخصص شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان