چطور جلوی کشتن وقت را بگیریم

اگر بتوانیم جلوی اتلاف وقت یا کشتن زمان را بگیریم شاهد پیشرفت‌های زیادی در کیفیت زندگی شخصی خود خواهیم بود.

چطور جلوی کشتن وقت را بگیریم

اگر مثل من از بچه‌های دهه‌ی 60 باشید و سریال «پدرسالار» را تماشا کرده‌ باشید به یاد خواهید داشت که در یکی از قسمت‌ها اسدا... خان، نقش اصلی داستان، پسر کوچکش را نصیحت می‌کند و به او می‌گوید: «می‌دونی چرا اسم عقربه‌های ساعت را گذاشتند عقربه؟ برای اینکه گذشت زمان مثل نیش عقرب تو را از جا بپرونه»

مدیریت زمان همیشه یک موضوع داغ بوده است چرا که به نظر می‌رسد زمان کمی در اختیار داریم تا بتوانیم به کارهای مهم و زندگی شخصی خود برسیم. همه می‌خواهند همین‌طور که عقربه‌ها حرکت می‌کنند از نیش آن‌ها در امان باشند و بتوانند کارهای بیشتری را انجام بدهند. 

شاید شما جز افرادی باشید که از انواع روش‌های مدیریت زمان و کلی اپلیکیشن مخصوص این کار استفاده کرده باشید اما با این همه، هنوز ساعات و لحظاتی وجود دارد که گویا کنترل از دست شما خارج می‌شود. اگر به این دسته از افراد تعلق دارید این مطلب مخصوص شماست.

طبق تجربه، معمولاً ساعات اولیه روز شنبه یا ساعات پایانی آخرین روز کاری از جمله ساعاتی هستند که دور خود بی‌هدف می‌چرخیم و نمی‌دانیم باید چه کار کنیم یا از همه بدتر اینکه زمان را می‌کشیم.

 

1 ساعت کاری با 1 ساعت حقیقی برابر نیست

زمانبیاید فرض کنیم شما 1 ساعت کار کرده‌اید اما آن‌چنان موثر نبوده‌اید. نیمی از این زمان را تلف کرده‌اید و فقط 50٪ بهره‌وری داشته‌اید.

اگر نمی‌توانید دلیل این 50 درصد عدم بهره‌وری را پیدا کنید اجازه بدهید به شما کمک کنم. نگاهی به تلفنتان انداخته‌اید. تلفن همراه امروزه تبدیل به یکی از منابع حواس‌پرتی شده است. اجازه بدهید یک سوال از شما بپرسم: هر کشوری وقتی وارد جنگ می‌شود اتاقی دارد به نام اتاق جنگ، در این اتاق افرادی که وارد می‌شوند حق آوردن تلفن با خود را ندارند. بله یکی از دلایل مسائل امنیتی است اما یک دلیل مهم دیگر این است که تلفن ایجاد حواس‌پرتی می‌کند. سوال من این است که ساعات کاری برای شما مثل رفتن به اتاق جنگ زندگی نیست؟ اگر جوابتان مثبت است پس بهتر است یک فکر اساسی برای گوشی تلفن بکنید. چند توصیه در این رابطه:

تمام نوتیفیکیشن‌های گوشی را در ساعات کاری متوقف کنید. بعد از ساعات کاری هم می‌توانید آخرین کلیپ‌های بامزه را تماشا کنید.

یک بازه‌ی زمانی را مشخص کنید که در آن به چک کردن گوشی بپردازید.

 

عاشق کار خود شوید

کار

حتماً با خود می‌گویید که من از کاری که الان دارم متنفرم چطور می‌توانم عاشق آن باشم؟!

به شما حق می‌دهم اما اگر عاشق کارتان نیستید بهتر است دلایلی برای آن پیدا کنید وگرنه وقت تلف کردن برای شما مثل آب خوردن می‌شود و همه می‌دانیم وقت تلف کردن در نهایت به اخراج و از دست دادن کار می‌انجامد. اجازه بدهید از یک زاویه‌ی دیگر به موضوع نگاه کنیم. فکر نکنم از مخاطبان این مطلب کسی باشد که از پول بدش بیاید! پس به این فکر کنید که اگر این کار نبود، پولی هم دریافت نمی‌کردید و در این صورت نمی‌توانستید چیزهایی را که دوست دارید در اختیار داشته باشید. امیدوارم کار مورد علاقه خود را پیدا کنید اما برای عاشق کار شدن نیازی به رمانتیک بازی هم نیست!!

 

همه چیز را اندازه‌گیری کنید و بعد آن را بهبود ببخشید

اندازه‌ گیری

این تکنیک را شخصا خیلی دوست دارم. منطقی که پشت آن وجود دارد این است: هر چیزی که قابل اندازه‌گیری است پس قابل بهبود نیز هست.

ابتدا با تعیین هر قدم از برنامه‌ی خود روی تقویم شروع کنید. به عنوان مثال تمام کارهایی که در ذهن خود دارید را ثبت کنید و بعد از بین آن‌ها کارهای روزانه را مشخص کنید. برای انجام این کار استفاده از اپلیکیشن (wunderlist) و تقویم ویندوز یا گوگل را توصیه می‌کنم.

سپس کارها را براساس اولویتشان دسته‌بندی کنید. در ضمن تخمین بزنید که برای اتمام هر کار چقدر زمان نیاز است. 

وقتی برنامه آماده شد زمان آن می‌رسد که در واقع آن را دنبال کنید. 

 

تعویق بی‌صدای کار

ساعت

زمان‌هایی وجود دارد که شما از اتلاف زمان آگاهی دارید. مثلاً وقتی به شبکه‌های اجتماعی سر می‌زنید آن هم زمانی که کارهای مهمی برای انجام دادن دارید خودتان نسبت به این کار آگاهید و ممکن است احساس گناه هم بکنید. اما گاهی اوقات خودتان هم نمی‌دانید که اتلاف وقت انجام می‌دهید. 

منظورم کارهایی هستند که از اهمیت و اولویت پایینی برخوردارند ولی شما انجام آن‌ها را به کارهای مهم ترجیح داده‌اید. به این می‌گویند تعویق بی‌صدای کار. هر زمان که کارهای غیرضروری را انجام می‌دهید در واقع یک قدم به عقب برخواهید داشت. برای حل این مشکل چند راهکار وجود دارد:

بله شما می‌توانید کارهای خود را اولویت‌بندی کنید و طبق این فهرست شروع به کار کنید. اما مهم است که بدانید و از خود بپرسید چرا و با چه هدفی به یک کار اولویت داده‌اید. این سوال را از خود بپرسید.

منبع: business2community، instahyre و lifehack

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر