ماهان شبکه ایرانیان

تسهیل بیان سوگ

برای تسهیل بیان سوگ از چه روش هایی می توان کمک گرفت؟ - نوشتن نامه: می توان به فرد از دست رفته و یا «مرگ» نامه نوشت

تسهیل بیان سوگ

برای تسهیل بیان سوگ از چه روش هایی می توان کمک گرفت؟

- نوشتن نامه: می توان به فرد از دست رفته و یا «مرگ» نامه نوشت.
- نوشتن تاریخچه: برخی از افراد وقتی واقعیت فقدان را به صورت تاریخچه بیان می کنند، با آن تماس بیش تری می یابند. می توان وقایع مهم زندگی فرد، بیماری و... را در قالب تاریخچه نوشت.
- نوشتن داستان، خواندن کتاب هایی که درباره ی مرگ و فقدان نوشته شده و دیدن فیلم کمک کننده است.
- نوشتن خاطرات روزانه: ساعتی از روز را به این کار اختصاص دهید. در هنگام نوشتن از هر عاملی که تمرکز شما را بر هم می زند، مانند توجه به قواعد دستوری و دیکته و... بپرهیزید. مهم نیست نوشته ی شما خوش خط یا خوانا باشد. حتی مهم نیست سطربندی معمول رعایت شود. فقط بنویسید و سعی کنید قلم را از روی کاغذ برندارید. هر چه به ذهن تان می رسد بنویسید، با این روش رابطه ی نزدیک تری با احساسات ناخودآگاه خود پیدا می کنید.
- نقاشی و ساختن کولاژ: این کار برای کسانی که احساسات خود را با استفاده از تصاویر راحت تر بیان می کنند، به ویژه برای کودکان، مفید است. می توان از عکس ها، کاغذهای رنگی، روبان های تزیینی، صدف، گل های خشک، برگ درختان و... برای ساختن کولاژ استفاده کرد.
- دفتر یاد بود: عکس ها، نامه ها و سایر یادگارهای فرد از دست رفته را می توان به صورت یک کتابچه جمع آوری کرد. افراد خانواده می توانند با هم روی آن کار کنند و در همان هنگام خاطرات خود را بیان کنند.
- ساختن ویدوکلیپ: از عکس ها، فیلم ها، خاطرات دیگران درباره ی فرد از دست رفته و... می توان ویدوکلیپ تهیه کرد. گذاشتن موسیقی مورد علاقه ی او بر روی تصاویر یا آهنگ و ترانه ای که برای ما معنای خاصی دارد، این مجموعه را تکمیل می کند.
- در مناسبت های مختلف، جشن ها، مراسم مذهبی، روزهای خاص مانند روز تولد، سالگرد ازدواج و... از او یاد کنیم و یا به نام او در فعالیت های خیریه، کمک به نیازمندان و... شرکت کنیم.

شعر، امسال برای من از همه چیز بهتر است
من برای شعر، امسال نامه می نویسم
(و از او خواهش می کنم
که از مادرم به من خبری دهد)
«خدا»، فراز هاشمی.
منبع مقاله: دیداران، سودابه؛ (1387)، مرگ، سوگ، فقدان: راهنمایی برای گذر از داغدیدگی، تهران: نشر قطره، چاپ اول.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان