گالری گردی بنیتا؛ هفته اول دی ماه ۹۵ [اختصاصی بنیتا]

در گالری های آران و هما، آثاری از بانوان جوان نقاش به نمایش در آمده است. در بنیتا بخوانید.

گالری گردی بنیتا؛ هفته اول دی ماه 95 [اختصاصی بنیتا]

مدتی است که کیفیت آثار به نمایش درآمده در گالریها رو به افزایش است. این بالا رفتن کیفیت دلایل متفاوتی دارد؛  از جملهی آنها میتوان به بالا رفتن سطح آگاهی و سلیقهی مخاطب نسبت به آثار هنری اشاره کرد. بدین ترتیب هنرمندان شاخههای مختلف هنری نیز نسبت به ارائهی آثار خود وسواس و دقت بیشتری به خرج میدهند. در این هفته نیز ما در بنیتا به گالریهایی سر زدیم که آثار با کیفیتی به  نمایش گذاشته بودند. گالریگردی این هفتهی بنیتا به دو گالری «آران» و «هما» محدود شد. در گالری گردی هفته‌‌ی گذشته بنیتا در هفته سوم آذرماه 95 در گالریهای «ثالث» و «اٌ» نیز آثار خوبی به نمایش گذاشته شده بود که میتوانید در بنیتا  ببینید.

گالری آران

در ادامه با بنیتا همراه باشید تا نگاهی به آثار به نمایش درآمده در گالریهای آران و هما داشته باشیم.

در گالری هما آثار مینیاتور ارغوان خسروی به نمایش درآمده است. ارغوان خسروی از هنرمندان جوان با استعداد و صاحب سبکی است که در زمینهی کتابآرایی نیز فعالیت داشته است. ارغوان خسروی هم‌اکنون در رودآیلند آمریکا کار و زندگی می کند.

گالری هما

او در این نمایشگاه نیز تعدادی از آثار مینیاتورش را به نمایش گذاشته است. این مینیاتورها با الهام از مکتب‌های مینیاتوری و تلفیق با احجام هندسی است. در استیتمنتی که برای این نمایشگاه نوشته شده، آمده است:

مینیاتورهایی درباره‌ی امروز
رجوع به اسلوبهای تصویر ایرانی و از جمله مهمترین آن ها مینیاتور، یکی از تمهیدات هنرمندان، برای نشان دادن رابطهی حسی آنها با زادگاه است، و این مسئله در آثار معاصرینی چون سیا ارمجانی، نیکزاد نجومی، کامروز آرام، نادر اهریمن، رضا درخشانی و طلا مدنی محسوس است. البته عمدهی بکارگیری این المانهای فرهنگی در حد استفاده‌ی مستقیم از آنها محدود ماندهاند و بیشتر جنبه‌ی کلاژ و جفت و جور کار داشتهاند .

گالری هما

ارغوان خسروی، اما جهان مینیاتور را دوباره نمایی نمیکند ، او با اتکا به سورئالیسم جهان مینیاتوری، تصاویری را پدید میآورد که تنها در ژست به مینیاتور شبیه هستند؛ اما در مفهوم هیچ نسبتی با آن برقرار نمیکنند. هنگامه معمری دربارهی این مجموعه میگوید: «در مجموعه  »آخرین خاطرات بهشت» نوعی خویشگویی فردی دیده میشود که باید آن را فراتر از نوستالژی، نوعی ابهام زدایی از مفهوم ایرانیت دید. او به ما نشان میدهد که چگونه میشود درباره‌ی امروز با یک زبان بیگانه حرف زد.»

گالری هما

استقبال از این آثار در گالری هما بالا بود و طیف وسیعی از هنرمندان، اساتید هنر و دانشجویان برای دیدن این نمایشگاه در گالری حضور داشتند؛ این موضوع باعث خوشحالی و رونق گرفتن فضای هنر و آثار هنری و به‌ویژه هنرمندان جوان و آثارشان می‌شود. نمایش این آثار از روز جمعه 3 دی‌ماه شروع شده و تا 14 دی ماه ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این آثار، همه روزه به گالری هما واقع در خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک مراجعه نمایند.

گالری آران

به جز هما، گالری آران نیز کارهای درخور تعمقی به نمایش گذاشته بود. آثار نقاشی «مریم فرزادیان» با عنوان «سونات سرد» بر دیوار این گالری آویخته شده بود. این آثار که از لحاظ تکنیک و محتوا، در سطح بالایی قرار دارند، همگی در ابعاد بزرگی کار شده‌اند. در بیانیه‌ای که همزمان با به نمایش گذاشتن این آثار منتشر شده، دیدگاه هنرمند و مقصود او از آفرینش این آثار آورده شده است. در این بیانیه  می‌خوانیم: «سنگ ها، قیچی ها و تکه ها و خرده های کاغذی در فضاهایی قرار می گیرند تا بازی شانس را بسازند: سنگ، کاغذ، قیچی. مریم فرزادیان با ترکیب بندی های دقیقش قوانین بازی را تغییر می دهد: در بازی او احتمالات و ترکیب ها بی نهایت هستند وهیچ کس برنده نیست. ضربآهنگ اصلی سونات سرد او انهدام و آشفتگی است و نتایج نهایی آن قطعات ناتمام سراینده هستند.
برندگی تصویر در این نقاشی ها که نتیجه‌ی سالها ممارست و تمرین است، تفسیری دقیق از اشیایی می‌سازد که میتوانند ابزارسازندگی و خشنودی باشند و یا عامل تباهی باشند و رنج. می‌توان تصور کرد که در لایه های این نقاشی ها و در ذهن هنرمند، تاریخ و حافظه‌ی جمعی جاری و در عین حال نهان هستند، رویدادهایی که هنرمند با زبان اشاره و کنایه به آنها می پردازد.
کیفیت روایی و احساسی این نقاشی ها، واقعیت خود را به تصویر می کشند؛ بافت، سطح، نور و سایه واضح تر از واقعیت جلوه گر می‌شوند تا به بیننده یادآوری کنند که "اشیا از آنچه می بینید به شما نزدیکتر هستند.»

افتتاحیه‌ی این نمایشگاه از روز جمعه سوم دی‌ماه بوده و نمایش آن تا هشتم دی‌ماه ادامه خواهد داشت. برای بازدید از این آثار می‌توانید به گالری آران واقع در خیابان کریم خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک 12 مراجعه کنید. ساعات بازدید از نمایشگاه هم از 13 تا 19 خواهد بود.

عکس‌ها و گزارش این نمایشگاه‌ها توسط امین نعمتی خبرنگار اختصاصی بنیتا تهیه شده است.

منبع: بنیتا

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان