اندی وارهول؛ بنیان‌ گذار سبک پاپ آرت/ تاثیرگذاران دنیای مد

اندی وارهول هنرمند و فیلم‌ساز آمریکایی و از بنیان‌گذاران سبک هنر پاپ و از تاثیرگذاران سبک بیت نیک است. در این قسمت از تاثیرگذاران مد با این هنرمند بیشتر آشنا خواهیم شد.

اندی وارهول؛ بنیان‌ گذار سبک پاپ آرت/ تاثیرگذاران دنیای مد

صنعت مد مدیون افراد بزرگی است. طراحان، مدل‌ها، سردبیران مد، تصویرسازان مد و عکاسان همگی در کنار هم باعث پیشرفت صنعت مد شده و روی آن تاثیر زیادی داشته‌اند. ممکن است نام برندها، مدل‌ها و افراد معروفی که در دنیای مد فعالیت دارند را بدانیم؛ اما شاید بهتر باشد بدانیم چرا و چگونه این افراد روی مد تاثیر گذاشته‌اند. در بنیتا در سری مطالب تاثیرگذاران دنیای مد، به معرفی تاثیرگذاران دنیای مد و مرور زندگی آن‌ها می‌پردازیم. همیشه طراحان نیستند که روی مد تاثیر می‌گذارند و باعث پیشرفت آن می‌شوند. گاهی هنرمندانی چون اندی وارهول با خلق یک سبک هنری یا یک جنبش قدم‌هایی برای پیشرفت مد برمی‌دارند. در این قسمت به معرفی اندی وارهول از بنیان‌گذاران سبک هنر پاپ یا پاپ آرت و از تاثیرگذاران سبک بیت نیک می‌پردازیم.

اندی وارهول

اندی وارهول، هنرمند تصویرساز و فیلم‌ساز آمریکایی است که به واسطه‌ی نقاشی‌هایش و خلق سبک پاپ آرت یکی از برجسته‌ترین هنرمندان دوران خود است. او از استایل آیکون‌ها و پیشگامان سبک بیت نیک یا جنبش بیت نیز هست. پرتره‌هایی که از افراد مشهور از جمله مریلین مونرو و مایکل جکسون، جان لنون، محمدعلی کلی، جیمز دین و بسیاری از سلبریتی‌های دیگر که در سبک پاپ‌ آرت کشیده است بسیار معروف هستند.

زندگی شخصی

اندرو وارهول، هنرند تصویرساز و فیلم‌ساز آمریکایی در 6 آگوست 1928 در اوکلند در پیتسبورگ متولد شد. پدر و مادرش از مهاجرین اسلواکی بودند. پدرش کارگر بود و مادرش با گلدوزی زندگی را می گذراند. در سن هشت سالگی، اندی وارهول به یک بیماری سخت دچار شد و مدت زیادی را در بستر بیماری گذراند. در همین دوران بود که مادرش اولین درس‌های نقاشی را به او آموخت. به زودی نقاشی کردن به یکی از کارهای مورد علاقه‌ی وارهول تبدیل شد. او به فیلم و سینما نیز علاقه‌ی زیادی داشت و در سن 9 سالگی اولین دوربین خود را از مادرش هدیه گرفت. اندی وارهول از کودکی به مدرسه هنر رفت و شروع به گذراندن کلاس‌های هنر کرد. در سن 14 سالگی بار دیگر بدشانسی به او روی آورد و پدرش را از دست داد و از شدت ناراحتی نتوانست در مراسم ختم پدرش شرکت کند. وارهول در سال 1945 از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد و در دانشگاه در رشته تصویرسازی شروع به تحصیل کرد.

اندی وارهول

پرتره‌ی معروف مریلین مونرو در سبک پاپ آرت

زندگی حرفه‌ای

پس از فارغ‌التحصیلی در سال 1949، اندی وارهول به نیویورک رفت تا در هنر تجاری شروع به کار کند. او با مجله‌ی Glamour همکاری خود را آغاز کرد و به عنوان یکی از برجسته‌ترین هنرمندان تجاری در دهه‌ی 50 شد. او به دلیل استایل کاری خاصی که داشت جوایز متعددی را از آن خود کرد. در اواخر دهه‌ی 50، اندی وارهول وقت بیشتری به نقاشی اختصاص داد و در سال 1961 نقاشی‌های پاپ آرت یا هنر پاپ که به عنوان هنر همگانی نیز شناخته می‌شود را ابداع کرد. این نوع نقاشی  روی کالای تجاری به میزان زیادی استفاده می‌شد و کم کم در دنیای هنر مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفت و وارهول و پاپ آرت را در مرکز توجه هنردوستان قرار داد. نقاشی‌های معروف اندی وارهول روی بطری‌های کوکاکولا، بسته‌بندی‌های لوازمی چون جاروبرقی و مواد خوراکی مانند همبرگرها قرار می‌گرفت. اندی وارهول پرتره‌های زیادی از سلبریتی‌های مختلف از جمله مریلین مونرو، الیزابت تیلور،میک جاگر، جان لنون و مایکل جکسون کشید و همین پرتره‌ها با عث افزایش محبوبیت و شهرت او شد. پرتره‌ی « 8 الویس» از اندی وارهول در سال 2008 به قیمت 100 میلیون دلار به فروش رفت و یکی از با ارزش‌ترین نقاشی‌های تاریخ به شمار می‌رود.

هشت الویس از اندی وارهول

در سال 1964، اندی وارهول استودیوی خود را راه‌اندازی کرد. این استودیو به زودی به یکی از مراکز فرهنگی و هنری نیویورک تبدیل شد که در میهمانی‌های آن افراد ثروتمند جامعه و سلبریتی‌ها شرکت می‌کردند. موفقیت‌های اندی وارهول در سال‌های بعد نیز ادامه داشت تا زمانی‌که در سال 1968، کم کم دوران اوجش به پایان رسید. او توسط والری سولاناس، نویسنده‌ی فمینیست مورد سوقصد قرار گرفت و به شدت مجروح شد. گویا او از اینکه وارهول در فیلمش از فیلمنامه‌ی او استفاده نکرده بود دلخور بوده است. سولاناس دستگیر و مجرم شناخته شد. وارهول مدتی زیادی در بیمارستان بستری بود و به دلیل جراحاتی که داشت تا آخر عمر مجبور به بستن کمربندهای مخصوص شد. در دهه‌ی 1970، وارهول در رسانه‌های مختلف به کار خود ادامه داد. او کتابی با عنوان « فلسفه‌ی اندی وارهول؛ از A تا ‌‌‌‌B و برعکس» منتشر کرد و تهیه کنندگی بیش از 60 فیلم سینمایی را انجام داد. او در زمینه‌ی مجسمه‌سازی و عکاسی نیز فعالیت می‌کرد و مجری چند برنامه‌ی تلویزیونی در دهه‌ی 80 نیز بود.

مرگ

اندی وارهول بعدها به دلیل بیماری قلبی و کیسه‌س صفرا، در 22 فوریه‌ی 1987 در سن 58 سالگی از دنیا رفت. هزاران نفر در مراسم که در کلیسای جامع سینت پاتریک در نیویورک برگزار شد شرکت کردند.

می‌توانید سری به بیوگرافی دیوید دونتون، تصویرساز مد بزنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر