آیریس ون هرپن؛ دنیایی فراتر از مد/ تاثیرگذاران دنیای مد

افراد بزرگ زیادی بر روی صنعت مد تاثیر گذاشته‌اند. طراحان از جمله افراد مهم این صنعت هستند. این بار در بنیتا با بیوگرافی آیریس ون هرپن، یکی از طراحان مطرح مد و تکنولوژی همراه شما هستیم.

آیریس ون هرپن؛ دنیایی فراتر از مد/ تاثیرگذاران دنیای مد

صنعت مد مدیون افراد بزرگی است. طراحان، مدل‌ها، سردبیران مد، تصویرسازان مد و عکاسان همگی در کنار هم باعث پیشرفت صنعت مد شده و روی آن تاثیر زیادی داشته‌اند. ممکن است نام برندها، مدل‌ها و افراد معروفی که در دنیای مد فعالیت دارند را بدانیم؛ اما شاید بهتر باشد بدانیم چرا و چگونه این افراد روی مد تاثیر گذاشته‌اند. در بنیتا در سری مطالب تاثیرگذاران دنیای مد، به معرفی تاثیرگذاران دنیای مد و مرور زندگی آن‌ها می‌پردازیم. در این قسمت به معرفی یکی از طراحان بزرگ مد در حوزه تکنولوژی و مد، آیریس ون هرپن می‌پردازیم.

1IRIS-VAN-HERPEN.jpg

 آیریس ون هرپن، متولد 5 ژوئن 1984 در هلند است. او قبل از راه‌اندازی برند خود در لندن نزد الکساندر مک‌کویین کار می‌کرد. او در سال 2007 برند خود را راه‌اندازی  کرده و اکنون یکی از بزرگ‌ترین طراحان جهان در زمینه تکنولوژی و مد است. او در نمایشگاه‌های زیادی شرکت می‌کند و هرساله دو کالکشن طراحی و عرضه می‌کند. در طول سال‌ها آیریس ون هرپن با هنرمندان زیادی همکاری کرده تا آثار خود را به شکل ویژه و منحصربه‌فردی ارائه دهد. این برند در این چند سال رشد زیادی داشته و با شرکت در نمایشگاه‌ها و دریافت جوایز متعدد، شهرت زیادی کسب کرده است.

 

زندگی شخصی

آیریس ون هرپن از دوران کودکی علاقه‌ی خاصی به هنر و مد داشت. او تحصیلاتش را در موسسه‌ی هنری آرتز آغاز کرد. علاقه‌ی او بیشتر به سمت طراحی بود و پروژه‌ی پایانی‌اش را با نام « ماشین جواهر» ارائه کرد که استفاده‌ی خلاقانه از مواد مختلف را نشان می‌داد. یک سال پس از فارغ‌التحصیلی اولین مجموعه‌ی خود را که شامل لباس‌های زنانه بود را عرضه کرد. آیریس اوقات فراغت خود را با شریک زندگی‌اش می‌گذراند و مطالعه می کند. او به چتربازی علاقه دارد و عقیده دارد این ورزش ذهن و جسم را تازه می‌کند.

 

زندگی حرفه‌ای

علاقه‌ی اصلی آیریس، رقص باله بود و هرگز تصور نمی‌کرد مسیر شغلی متفاوتی را دنبال کند. مدرسه همه چیز را تغییر داد. او عقیده دارد هرچیزی که با رقص خلق شود به رقص ختم می‌شود، اما آنچه با طراحی مد به وجود می‌آید، پس از خلق شدن زندگی تازه ای پیدا می‌کند. آیریس ون هرپن در سال 2006 از دپارتمان طراحی مد آرتز فارغ‌التحصیل شد. طراحان بزرگ زیادی از این دپارتمان فارغ‌التحصیل شده‌اند. یک سال پس از فارغ‌التحصیلی، ون هارپن برند خود را راه‌اندازی کرد. از ابتدای راه توانست استعداد خود را در زمینه‌ی طراحی مد نشان دهد و به سرعت در این زمینه رشد کرد و شناخته شد. طراحی های او عمدتا با بدن انسان سر و کار دارد و «حرکت» بخش اصلی طراحی‌های او محسوب می‌شود. در طراحی‌های او تحلیل حرکات بدن و طرح در شرایط و حرکات گوناگون بسیار اهمیت دارد. او اولین نفری بود که تکنولوژی پرینت سه بعدی را به دنیای مد معرفی کرد. آیریس می خواهد امکانات بی‌پایانی به دنیای طراحی مد معرفی کند؛ به همین دلیل به کارهای او «فیوچرستیک» یا « مربوط به آینده» نیز می‌گویند. در گالری زیر می‌توانید چند نمونه از طراحی‌های او را ببینید. آیریس ون هرپن با هنرمندان و سلبریتی‌های زیادی همکاری داشته و طراحی لباس سلبریتی‌هایی ازجمله بیانسه و لیدی گاگا را نیز به عهده داشته است.

 

نمی‌توان تنها اسم مد را روی کارهای آیریس ون هرپن گذاشت؛ کارهای او چیزی فراتر از مد است و اشکال دیگری از هنر را نشان می‌دهد.  او مواد مختلف را آزمایش می کند و از تکنیک‌های خلاقانه و تکنولوژی‌های پیشرفته استفاده می‌کند. در ابتدا از پارچه برای طراحی هایش استفاده می‌کرد اما این کار او را در ساخت اشکال و ساختارهای جدید محدود می‌کرد. بنابراین شروع به استفاده از موادی غیر معمول‌تر برای طراحی‌هایی غیرعادی‌تر کرد. ممکن است خیلی‌ها بادیدن چنین طراحی‌هایی فکر کنند که چه کسی این لباس‌ها را می‌پوشد اما طرح‌های او درواقع قابل پوشیدن نیستند بلکه مفهوم خاصی را می‌رسانند و دیدگاه طراح را نشان می‌دهند. 

اگر به زندگی تاثیرگذاران مد علاقه دارید، می‌توانید «بیوگرافی کارل لگرفلد، طراح برند شنل» را بخوانید.

هر هفته دوشنبه ها با یک بیوگرافی از تاثیرگذاران دنیای مد همراه شما هستم. نظرات و پیشنهادات خود را در کامنت‌ها با من درمیان بگذارید. همچنین می‌توانید کانال تلگرام بنیتا  و صفحه‌ی اینستاگرام بنیتا را نیز دنبال کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان