حتی آرام ترین و مناسب ترین شغل ها هم دارای لحظاتی پراسترس هستند که می توانند زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهند. این استرس ها اصطلاحاً تنش های شغلی نامیده می شوند.
تنش های شغلی ، هنگامی بروز می کنند که بین نیازهای شغلی ، توانایی ها، قابلیت ها و خواسته های فرد هماهنگی نباشند.
چرا استرس؟
حجم کاری زیاد ، سرعت کاری بالا و عدم حمایت اجتماعی از جمله مهم ترین عوامل تنش های شغلی هستند. تغییرات در محیط کار ، ارتباطات ناکافی و تعارض های بین پرسنلی ، مسائل مرتبط با پیشرفت شغلی مانند نبود فرصت پیشرفت ، مسئولیت های جدید فراتر از سطح آموزشی و ترس از بیکاری ، همچنین مسائل مرتبط با نقش فرد در محیط کار مانند ابهام نقش ،اختیار کم در کارها ونبود امکان ابتکار و خلاقیت از جمله مهم ترین عوامل تنش شغلی در محیط های کاری محسوب می شود.
افرادی که شغلشان را در رأس همه امور خود قرار می دهند ، بیشتر دچار تنش می شوند و روابط شخصی آنها تحت تأثیرکار قرار می گیرد و با فشارهای کاری این روابط هم دچاراشکال می شوند.
از کار برکنارشدن و تغییرات مدیریتی و سازمانی می تواند بیش از هر عاملی فرد را دچار استرس کند. مطالعات نشان داده تنها شایعه در مورد تعطیلی کارخانه باعث افزایش فشارخون و تپش قلب کارگران شده است .
عکس العمل بدن
استرس های شغلی باعث فرسودگی روانی می شود ، حالتی که با خستگی روحی و نگرش های منفی و بدبینانه نسبت به خودو دیگران همراه است . از آن گذشته این تنش ها منجربه افسردگی نیز می شود. استرس های شغلی می تواند موجب تعارض بین همکاران ، کاهش تمرکز فکر ، ایجاد درگیری در خانواده ، کاهش قدرت تصمیم گیری و در نتیجه کاهش بهره وری شود . جدا از ضربه های تنش های کاری بر روی روح و روان فرد ، طولانی شدن این نوع استرس می تواند بر سلامتی جسمانی نیز تأثیر بگذارد. مشغولیت ذهنی مداوم با مسائل شغلی غالباً منجر به تغذیه نامناسب و نامرتب و عدم ورزش کافی می شود که نهایتاً مشکلاتی چون اضافه وزن ، فشارخون بالا و افزایش مقدار کلسترول را به همراه خواهد داشت . از آن گذشته تنش های شغلی می تواند موجب بیماری قلبی نیز شود . کارکنان شاغل پر استرس ، زودتر پیر می شوند و فشارخون آنها نسبت به سطوح نرمال ، بالاتر است . همچنین استرس طولانی، ایمنی بدن را نیز در مقابل بیماری های دیگر کاهش می دهد.
راهکارهای کاهش استرس در محیط کار
1ـ از مقدار تنفس و استراحت خود در روز کاری بهره ببرید . حتی 10 دقیقه استراحت ، به دیدگاه ذهنی شما طراوت می بخشد.
2 ـ ورزش کنید حتی کمی پیاده روی نیز از استرس ما کم می کند.
3 ـ با همکارتان پیرامون مسائلی غیر از شغل صحبت کنید.
4 ـ هرگاه زیاد تحت فشار بودید چشم هایتان را به آرامی ببندید و چند نفس عمیق بکشید .
5 -انتظار کمال مطلوب در محیط کاری را نداشته باشید .
6 ـ از مرخصی های سالانه خود استفاده کنید.
7 ـ محدودیت ها و ضعف های خود را بشناسید و آنها را قبول کنید.
8 ـعقاید دیگران را تحمل کنید.
9 ـ مدیریت زمان در موارد بسیاری موجب می شود تا استرس های شغلی به حداقل برسد.
10 ـ درموارد شدید یک مشاور می تواند به شما کمک کند تا علت استرس خود را شناخته و روش مناسبی برای غلبه بر آن پیدا کنید.
منبع:نشریه جوانان امروز، شماره 2127.