ماهان شبکه ایرانیان

کتابخانه آشنا/سه کتاب از سید مهدی شجاعی

این کتاب، روایتی ساده و صمیمی از چگونگی پیوستن حبیب بن مظاهر به سپاه امام حسین علیه السلام و شرحی از شهادت اوست:

از دیار حبیب

این کتاب، روایتی ساده و صمیمی از چگونگی پیوستن حبیب بن مظاهر به سپاه امام حسین علیه السلام و شرحی از شهادت اوست:

می ایستد، زانو می زند، گریه می کند، اشک می ریزد، زمینِ زیر پای امام را می بوسد، برمی خیزد، فرو می افتد، به یاری دست و زانو خود را به سوی امام می کشاند، لباس بلندش در میان زانوها می پیچد، باز به سجده می افتد، برمی خیزد، چشم به نگاه امام می دوزد، تاب نمی آورد، ضجه می زند، سلام می کند و روی پای امام آرام می گیرد.»

از دیار حبیب، روایت پایمردی پیرمردی عاشق در راه امامی صادق، رنج نامه ای از دل خسته و تنهای حبیب و بازگویی تنهایی های امام حسین است. این نوشتار، مقتلی جانسوز از حبیب حسین؛ حبیب بن مظاهر را در ده نگاه و روایت عاشقانه به تصویر می کشد و حرف های قلب خسته و شرحه شرحه حبیب را در اینه واژگان شرح می دهد.

بر این پیر منت بگذارید و رخصت دهید که راهی میدان شوم و از دین و امامم دفاع کنم. اکنون حبیب چون نهالی در مقابل خورشید زانو زده است و موج آسا سر بر ساحل نگاه امام می ساید. امام، حبیب را بسیار دوست داشت. این را حبیب نیز با اینه زلال دل خویش دریافته است، امام در کربلا یک بار شهید نمی شود. او در تک تک یاران خویش به شهادت می نشیند. هر رخصتی و هر اذن جهادی، انگار تکه ای است از جگر امام که کنده می شود و بر خاک تفتیده نینوا می افتد. برو حبیب، خدایت رحمت کند، بهشت منزل گاه ابدی تو باشد.»

پدر، عشق و پسر

عجیب بود رابطه میان این پدر و پسر. من گمان نمی کنم در تمام عالم، میان یک پدر و پسر این همه عاطفه، این همه تعلق، این همه عشق، این همه انس و این همه ارادت حاکم باشد. من همیشه مبهوت این رابطه ام.»

این کتاب، نگاهی دیگر به کربلای حسین است. نگاهی مستند و نو، نگاهی سرشار از واقعیت هایی که هرچه پیش می رود، عظمت اندوه حسین را بیش تر باز می نمایاند. این نوشتار، نگاهی به قامت پرسوز سرو زندگانی امام حسین حضرت علی اکبر است. نگاهی از پنجره یک چشم نجیب و پرراز، نگاهی از چشمان یک اسب.

سوار من، دلاور من، علی اکبر، از من فرود آمد و بال بر زمین گسترد تا پاهای به پیشواز آمده پدر را ببوسد. امام نیز با همه عظمتش بر زمین نزول کرد. دو دست به زیر بغل های پسر برد و او را ایستاند و در آغوش گرفت.»

نویسنده با دردی ملموس، سخنی شیوا، تعابیری عمیق و روایتی دلپذیر در ده مجلس شرح شهادت جوان رعنای سپاه حسین را از زبان یک اسب به تصویر می کشد.

امشب شب آخر عمر من است. از فردا این حیات کوچک به اندازه یک اسب خلوت تر خواهد شد و من نیز این بار سنگین تن را بر زمین خواهم گذاشت. از فردا، شماتت های مردم نیز به پایان خواهد رسید. دیگر کسی نمی تواند بگوید همسر حسین، مادر علی اکبر، دچار جنون شده است. ساعت ها، نفس در نفس، در مقابل اسب فرزند خود می نشیند و هر دو با هم اشک می ریزند...»

آفتاب در حجاب

این کتاب مشتمل بر هجده پرتوی عاشقانه و جانسوز از نور آفتاب صبر و استقامت، زینب کبری است. هجده پرتو از روایت زندگانی پرخاطره و مهربانی های زینب، دختر علی علیه السلام.

بلافاصله جبریل آمد، در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود، اسم زینب را برای تو از آسمان آورد، ای زینت پدر، ای درخت زیبای معطر»

آفتاب در حجاب، احساس را با اندوهی همراه می کند که در سینه عرش نشسته و به اشاره ای بغض می شکند و از محنتی عظیم روایت می کند، محنت زینب، این سرسلسله پیام آوران صبر و استقامت و این اسطوره همیشه جاوید عشق و محبت.

نویسنده، عاشقانه از کودکی های دختر علی می گوید و با گریزهای سرشار از ذوق، باز از کربلا و تنهایی های همة دل زینب؛ حسین سخن می راند. این نوشتار برگی از سترگ غم نامه زینب است. هم چنان که پابه پای پرتوهای حزین این نوشتار، خواننده خود را همراه و راوی این بی شمار محنت های آن بانوی بزرگ می کند و اشک واره می سراید.

زینب! این هم حسین. دستش را بگیر و از اسب پیاده اش کن، چه لذتی دارد گرفتن دست حسین، فشردن دست حسین و بوسیدن دست حسین و چه عالمی دارد تکیه کردن دست حسین بر دست تو.»

... در خاتمه این روایت جانسوز، آفتاب در کنار قبر پیامبر پهلو می گیرد و عاشقانه از اندوه خویش لب می گشاید که:

تعبیر شد خواب کودکی های من پیامبر! و من اکنون با یک دنیا مصیبت و غربت تنها مانده ام...»

ترجمه مقتل امام حسین علیه السلام

این کتاب که به همت گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم تهیه و تدوین گردیده، توسط آقای جواد محدثی در نه فصل ترجمه شده است. این نوشتار از میان روایات، مقاتل گوناگون و احادیث مختلف، مقتلی منتخب و با جامعیتی قابل توجه را در معرض توجه خواننده گرامی قرار می دهد. مناقب حضرت امام حسین علیه السلام، کیفیت شهادت آن بزرگوار و چگونگی پیوستن یاران آن امام همام و نام آن ها و نیز شرح شهادت هریک، اشاره به گفت و گوها و بیانات و نیز وصیت های آن حضرت، شرح حوادث پس از شهادت امام حسین و بیان ارزشمندی گریه بر امام حسین از جمله مباحثی است که در این کتاب ارزشمند به آن ها پرداخته شده است.

گفتنی است در هر فصل با توجه به موضوع آن از لا به لای منابع و مراجع حدیث و روایات، مطالب قابل اطمینان انتخاب شده و البته با ترجمه روان و ساده استاد جواد محدثی، اثری جذاب و خواندنی پیش روی خواننده گرامی گشوده شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان