زنان در آثار نقاشان بزرگ تاریخ؛ جودیت و هولوفرنس

در میان داستان‌هایی که از زنان در کتاب مقدس روایت شده است، داستان جودیت و بریدن سر هولوفرنس فرمانده‌ی ارتش نبوکد نصر پادشاه بابل مشهور است

زنان در آثار نقاشان بزرگ تاریخ؛ جودیت و هولوفرنس

از میان زنانی که در کتاب مقدس از آنان نام برده شده، جودیت هم زن مشهوری است. با اینکه آثار نقاشی‌ای که با الهام از داستان او خلق شده‌اند در مقایسه با دیگر زنانی چون «مریم مقدس» و «حوا» کمتر است اما با این حال این زن و سرگذشتش موضوع جذابی برای نقاشان دوره‌های مختلف تاریخ هنر بوده است.

بر اساس روایت کتاب مقدس، جودیت زنی بیوه بود که در شهر کوچک بتولیا به زیبایی شهره بود. این شهر توسط هولوفرنس یکی از سرداران «نبوکد نصر» پادشاه بابل محاصره می‌شود. جودیت برای رفع خطر از جان ساکنان شهر، وارد اردوگاه دشمن می‌شود و نگهبانان و سربازان هولوفرنس را  با زیبایی و معصومیتش می‌فریبد. بعد از اینکه وارد چادر هولوفرنس می‌شود، سر او را در حالی که خواب بود می‌برد. با پخش شدن خبر کشته شدن فرمانده، ارتش سراسیمه و سردرگم، محاصره‌ی شهر را رها می‌کنند.

این موضوع و بریدن سر هولوفرنس به موضوع جذابی برای نقاشان رنسانس تبدیل شد و آثار زیادی از این اتفاق خلق شد.

مشهورترین نقاشی که در دوره‌ی رنسانس با الهام از این داستان چندین تابلو خلق کرده، آرتمیزیا جنتیلسکی است که پیش از این در بنیتا در مطلبی تحت عنوان آرتمیزیا اولین نقاش فمینیست به او پرداخته بودیم.

 بریدن سر هولوفرنس

جالب اینجاست که پدر آرتمیزیا که خودش هم نقاش برجسته‌ای بود هم یک تابلو با همین موضوع کار کرده است. اورازیو جنتلیسکی نام این تابلو را«جودیت و سر هولوفرنس» نامگذاری کرده است.

 بریدن سر هولوفرنس

در ادامه تعدادی از آثار نقاشان برجسته در رابطه با جودیت و داستان هولوفرنس را مشاهده می‌کنید.

بریدن سر هولوفرنسکارلو ساراچنی

 

 

بریدن سر هولوفرنسدایان بلیر

 

 

بریدن سر هولوفرنسجان لیس

 

 

بریدن سر هولوفرنسلوکاس کارناچ

 

بریدن سر هولوفرنسماسیمو استانزیونه

 

بریدن سر هولوفرنسساندرو بوتیچللی

 

بریدن سر هولوفرنسوینچنزو کاتنا

منبع: بنیتا

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان