از ضریح چشمان آشنا
از هرسو که به شهر قم پا می گذاریم، گنبد نورآفرین و طلایی کریمه اهل بیت علیهم السلام برابر دیدگان، دل آرایی می کند و قم را زینت می بخشد. این خطه، خط دین باوری و دینداری را از رهبران الهی گرفته است. شهری شهره است که نامش در معراج شنیده شده وعطریادش از گلواژه های معصومان علیهم السلام به مشام جان رسیده است. وجود عالمه آل طاها، عظمتی افزون بدان بخشیده، قم راولایتی کرده که همه مردمانش اهل «ولایت »اند. و دیگر شهرهاغبطه والایی اش را می خورند. این همه از برکات کریمه اهل بیت علیهم السلام است. او چون کوثری در کویر خط سبز سعادت و رستگاری ترسیم کرده و دلهای عاشق را از گوشه و کنار سمت این شهرکشانده است. اینک که در زاد روز یاس یاسین; فاطمه زهرا(س) وسالروز یکصدمین سال میلاد حضرت امام خمینی(ره) قرار داریم، ازضریح چشمان آن عزیز سفر کرده، به حضرت معصومه(س) و قم نگاهی دوباره می افکنیم و قطراتی از امواج معرفت امام(ره) را نصیب خود می سازیم. در این بازنگری، از واژه های زیبایی که در سالیان بسیار از غنچه لبان آن انسان آسمانی بیرون تراویده، استفاده می کنیم; واژه های نورانی راهبری که همواره خود را «قمی » واهل قم می دانست، به این شهر افتخار می کرد و عالمان آن را درتمامی جهان نمونه می دید.
قم; خانه آل محمد(ص) و حرم اهل بیت علیهم السلام
«آشیانه آل محمد و پناهگاه شیعیان » لقبی قدسی است که امام هفتم(ع) به شهر قم داده است. حضرت موسی بن جعفر(ع) قم را دیاری خوانده که خداوند شر دشمنان و هرگونه بدی و آزاری را ازشیعیان آن دور می کند. فرزند فرزانه امام موسی بن جعفر(ع)، رهبرکبیر انقلاب، با الهام از این سخن فرمود:
«از یزیدیان جز این انتظاری نیست که به حریم کشور اسلامی ما وبه ملت پیرو امام زمان و حتی به خانه آل محمدعلیهم السلام یعنی قم تجاوز نمایند...» پیش از میلاد کریمه اهل بیت علیهم السلام حضرت معصومه(س)، امام صادق(ع) در سخنانی تابناک فرمود:
«بزودی بانویی از فرزندان من که فاطمه نام دارد در آنجا (قم)
دفن می شود. هرکس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.»
سپس قم را «مرکز شیعیان » و «حرم اهل بیت علیهم السلام »نامید و حرم خدا(ص) را مکه، حرم رسول خدا را مدینه، حرم ولی خدا علی(ع) را کوفه معرفی کرد و فرمود: «حرم ما نیز قم است.» حضرت امام خمینی(ره) در سخنانی، که در جمع گروهی ازمردم مختلف قم بیان فرمود، بیش از بیست صفت ارزشمند در باره این شهر، حوزه علمیه قم و مردم آن به کار برد: «قم حرم اهل بیت است. قم مرکز علم است. قم مرکز تقواست. قم مرکز شهادت وشهامت است. از قم علم به همه جهان صادر شده است و می شود; و ازقم شهادت به همه جا صادر می شود. قم شهری است که در آن ایمان وعلم و تقوا پرورش یافته و از آن وقتی که قم بوده است. قم اززمان ائمه اطهارعلیهم السلام مورد توجه اسلام بوده است; و از قم تقوا، شجاعت، شهامت و همه فضایل به همه جا صادر می شود و صادرخواهد شد.
علمایی که در قم من ادراک کرده ام، کسانی بودند که در دنیانمونه بودند. در علم و در تقوا و من امیدوارم که ادامه پیداکند این علم و تقوا در شهرشما تا زمان ظهور امام زمان سلام الله علیه...» در فرازی دیگر، شوق سرشار خود به قم و ساکنانش را چنین بیان می کنند:
«من هرجا باشم قمی هستم و به قم افتخار می کنم. دل من پیش قم است و قمی و دل من پیش همه اهل تقواست و همه کسانی که به اسلام خدمت می کنند. من گرچه از قم مع الاسف تا یک مقداری دورهستم، لکن به حسب قلب نزدیکم. سلام من را به اهل قم برسانید واز همه شما امیدوارم که این نهضت را به آخر برسانید.»
قم; شهر قیام و نهضت
امام صادق(ع) فلسفه نام قم را چنین بیان فرموده است:
«از آنجا که اهل قم با قائم آل محمد(ص) همراه می شوند، با اوقیام می کنند، او را یاری می کنند. و استوار و پابرجا می مانند،این خطه را «قم » نامیده اند.» از معصومان علیهم السلام علت هاو تفسیرهای مختلفی در باره نام قم بیان شده است; اما آنچه فلسفه ای برتر در علت نام قم بیان شده است; قیام و نهضت این شهر مقدس است. از دیرباز بیرق مبارزه علیه ستمگران، در این شهر بر پا بوده است. از این رو، دشمنان بغضی دیرینه نسبت به مردم، حوزه و شهر قم داشته اند. امام راحل(ره) در سخنی کوتاه،قم را شهری همیشه پیشقدم در نهضت معرفی می کند و می فرماید:
«من در این حالی که هستم و ملاحظه می فرمایید، کمتر موفق شدم که برادرهای قمی خودم را از نزدیک ببینم و آن علاقه ای که به این جوان ها دارم... علاقه خودم را به آنها تقدیم کنم. این مسئله باید برای همه ملت، توجه به آن بشود که امروز این مملکت به دست توانای شماها - و مبداء آن از قم بود به دست شماافتاده است... باید خودتان به فکر آن باشید. قم همیشه پیشقدم در امور بوده است.» این ویژگی پرفروغ سبب شد تا آن رهبرفرزانه، در روز ورود خود به این شهر، قم را «نمونه » و محل انتشار «دانش » معرفی کند و بفرماید:
«از قم علم منتشر می شود. از قم قدرت منتشر می شود. قم نمونه بود و من مفتخرم که در قم هستم. من 15 سال یا قدری بیشتر ازشما دور بودم; لکن دلم اینجا بود. با شما بودم. شماغیرتمندان، شما پاک جوانان سرمشق همه شدید.»
آری:
شهرها انگشترند و قم نگین قم هماره حجت روی زمین مرقد «معصومه » چشم شهرها مهر او جان های ما را کهربا «حوزه قم » هاله ای برگرد آن فقه و احکام خدا را مرزبان قم همیشه رفته راه مستقیم بوده در مهد هدایتی مقیم قم نمی بیند مگر خواب قیام تیغ قم بیگانه باشد از نیام شهر خون، شهر شرف، شهر جهاد شهر فقه و حوزه، علم و اجتهاد هرکجا را هرچه سیرت داده اند اهل قم را هم بصیرت داده اند نقطه قاف قیامند اهل قم برق تیغ بی نیامنداهل قم
انتشارات شهر قم
انتشارات هر مرز و بوم نشان روشنی از رشد، آگاهی و بینش مردم آن سرزمین است. آنگاه که تعداد روزنامه ها، مجلات، کتابها ودیگر نوشتارهای مفید و انسان ساز یک جامعه افزایش یابد، شمارجرائم، قتل، غارت و جنایت و دادگاهها و زندان ها کاستی می پذیرد.
بی شک وقتی بسیاری نشریات به سعادت و سلامت جامعه می انجامد که با انگیزه ای مصلحانه و برای گشودن گره های فکری فرهنگی گروههای مختلف بویژه جوانان، تدوین و منتشر شود، در غیر این صورت به سان تیغ دادن در کف زنگی مست خواهد بود.
حضرت امام(ره)، با توجه دادن همگان به انتشارات شهر قم، این قداست را عمق بیشتری بخشیده، می فرماید:
«تبلیغات باید بر اساس معنویات باشد. معنویات اساس اسلام است... توجه داشته باشید کتابها و چیزهای دیگری که از قم منتشر می شود غیر از کتابهایی است که در سایر شهرها منتشرمی شود. قم شهر علم و اسلام است. اگر خطایی از قم منتشر شود دردنیا علم می شود. این موضوع هم باید مورد توجه باشد که از قم چیز خلافی منتشر نشود. خداوند به همه شما توفیق دهد.»
بانوان قم
نگاه تیزبین رهبری، دقیق و حساس است و از بلندای بصیرت به یکایک افراد و صحنه ها می نگرد. حضرت امام(ره)، که از آغاز نهضت بر حضور تمامی گروهها بویژه بانوان در خروش میلیونی مردمی تاکیدی شایان داشت، حضور زنان قم را در نهضت، چشمگیر می شمردو می فرمود:
«نام بزرگ ملت ایران در عالم به رشد سیاسی ثبت شد. نام بزرگ قم در بین ایران به رشد سیاسی و فعالیت و جانفشانی در تاریخ ثبت شد. نام بزرگ چهارمردان در فداکاری و جان نثاری در تاریخ عالم ثبت شد. نام بزرگ بانوان ایران ثبت شد. نام بزرگ بانوان قم ثبت شد. نام بزرگ بانوان چهارمردان ثبت شد. بانوان قم وبانوان چهارمردان پیشرو این نهضت اسلامی بودند. رشد سیاسی خودشان را اثبات کردند. نهضت را راهنمایی کردند.
شما رهبران این نهضت هستید. بانوان رهبر نهضت ما هستند. مادنباله آنها هستیم. من شما را به رهبری قبول دارم و خدمتگزارشمایم. خداوند شما را برای اسلام حفظ کند.»
«من باید تشکر کنم از اهالی قم و از بانوان معظم قم که دریک همچو اوقاتی که ماگرفتار ابرقدرتها و قدرتهای فاسد هستیم وایران از هر طرف مورد حمله آنها هستند، شما بانوان در پشت جبهه آن فعالیتی را می کنید که آن سلحشوران در جبهه ها... این یک امری است که بسیار مورد تشکر است و بسیار ارزنده است و درپیش خدای تبارک و تعالی ارزندگی شایان دارد.»