ماهان شبکه ایرانیان

مد و رنگ/ مفهوم رنگ‌ها در تاریخ؛ رنگ سبز

رنگ‌ها در دوران‌های مختلف تاریخ برای لباس‌های خاصی استفاده می‌شدند. به طور کل رنگ‌ها دارای مفاهیم خاصی در لباس پوشیدن هستند و انتخاب رنگ لباس و نوع استایل نشان‌دهنده‌ی شخصیت شماست. به علاوه هر رنگی مفهوم متفاوتی در فرهنگ‌های مختلف دارد. این‌ بار در بنیتا درباره ی رنگ سبز در تاریخ می‌خوانید.

مد و رنگ/ مفهوم رنگ‌ها در تاریخ؛ رنگ سبز

رنگ اولین چیزی است که افراد هنگام دیدن شما به آن توجه می‌کنند و می‌تواند به سرعت، اثری طولانی‌مدت روی فرد مقابل بگذارد. رنگ‌هایی که برای مد و در استایل لباس پوشیدن خود انتخاب می‌کنید، درواقع تصویری است از آنچه می‌خواهید باشید و احساسی که در مورد خود دارید. به علاوه، انتخاب صحیح رنگ روی مواردی از جمله اندام، ظاهر و شخصیت نیز تاثیر می‌گذارد. در سری مقالات مد و رنگ در بنیتا درباره‌ی اهمیت رنگ در مد و چگونگی انتخاب صحیح رنگ برای لباس، رنگ‌های سال و... می‌خوانیم. یک دنیای رنگی، دنیایی پر از معناست؛ زیرا افراد از رنگ‌ها به عنوان نماد استفاده می‌کنند. در این قسمت درباره‌ی مفهوم رنگ سبز در تاریخ و دنیای امروزی و کاربرد آن خواهیم خواند.

 stella-mccartney-missy-coat-537x402.jpg

رنگ سبز رنگ زندگی است. لغت انگلیسی این رنگ «Green»، از فعلی قدیمی در زبان انگلیسی به نام «Grown» به معنای رشد کردن گرفته شده است. از آنجایی‌که بهار بعد از زمستان آغاز می‌شود و نشانه‌ی غلبه بر زمستان است، رنگ سبز نشان‌دهنده‌ی امید و جاودانگی است. مانند هر رنگی، سبز نیز در فرهنگ‌های مختلف معانی متفاوتی دارد؛ در دین اسلام از رنگ سبز برای توصیف بهشت استفاده می‌کنند و در کشورهای مسلمان نشانه‌ی خوش‌شانسی است. سبز نشان‌دهنده‌ی باروری و تولد است زیرا با طبیعت ارتباط تنگاتنگی دارد. در برخی فرهنگ‌ها، سبز نماد امید و رشد است در حالی‌‌که در برخی دیگر نماد مرگ، بیماری و شیطان است. سبز می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بی‌تجربگی و حسادت نیز باشد. در مصر باستان، اوسایرس، خدای مرگ و زندگی پس از مرگ را به رنگ سبز نقاشی می‌کردند و او را « مرد سبز بزرگ» می‌خواندند. رنگ سبز در برخی فرهنگ‌ها و دوره‌های تاریخی نشان‌دهده‌ی ثروت و تجمل بوده و لباس سبز مونالیزا در نقاشی «لبخند مونالیزا» نشان می‌دهد که او از یک خاندان اشرافی بوده است.

در قرن پانزدهم، رنگ سبز نماد شیطان بود و در نقاشی‌ها شیطان را به رنگ سبز می‌کشیدند. در اشعار قرون وسطی نیز رنگ سبز را به شیطان نسبت می‌دادند. زیرا رنگ سبز رنگی خوشایند بود و می‌توانست حیوانات را به خود جذب کند. به همین دلیل شکارچیان به رنگ سبز لباس می‌پوشیدند تا حیوانات را راحت‌تر به دام بیاندازند. همین ویژگی را برای شیطان نیز به کار می‌برند.

تا قبل از قرن هجدهم و نوزدهم، رنگ‌ها به صورت طبیعی به‌دست می‌آمدند. از قرن نوزدهم رنگ‌ها به صورت صنعتی ساخته می‌شدند و رنگدانه‌ها و رنگ‌‌های طبیعی جای خود را به رنگ های صنعتی و مصنوعی دادند. این رنگ‌ها دوام بیشتری داشتند و درخشان‌تر از رنگ‌های طبیعی بودند اما دارای مقادیر بالای آرسنیک بودند که باعث شد در نهایت ممنوع اعلام شوند. گوته، شاعر آلمانی، رنگ سبز را آرامش‌بخش‌ترین رنگ اعلام کرد و آن را رنگی مناسب برای اتاق خواب خواند.

d791656755bd1673388c071f907938e9.jpg

امروزه رنگ سبز در طیف‌های مختلفی یافت می‌شود و یکی از رنگ‌های منختب سال 2017 پنتون نیز رنگ سبز بوده است. البته نمی‌توان گفت پوشیدن هر نوع رنگ سبزی، طبعیت از این الگو است. رنگ منتخب پنتون یک سبز با کد رنگی 3430-15 است که درواقع ترکیبی از سبز و زرد، کمی گرم و کمی سرد و نشانه‌ی اولین روز بهار است.

می‌توانید سری به مقاله‌ی «مفهوم رنگ‌ها در تاریخ؛ رنگ آبی» بزنید. همچنین می‌توانید کانال تلگرام بنیتا و صفحه‌ی اینستاگرام بنیتا را  نیز دنبال کنید.

هر هفته چهارشنبه‌ها با یک مقاله از سری مقاله‌ی مد و رنگ در بنیتا همراه شما هستم. نظرات و پیشنهادات خود را در کامنت‌ها با من درمیان بگذارید.

منابع:‌nytimes, webexhibits

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان