مزایای نگهداری از حیوانات خانگی

اگر تا به حال به داشتن حیوان خانگی در منزلتان فکر کرده‌ اید، اما هنوز در مورد آن تصمیم قطعی نگرفته‌ اید، در بنیتا با مزایای نگهداری از حیوانات خانگی آشنا شوید.

مزایای نگهداری از حیوانات خانگی

در دنیایی که روابط انسانی محدودتر از گذشته شده و افراد بسیاری زمان خود را در تنهایی سپری می‌کنند، حیوانات همدم‌ فوق‌العاده‌ای برای پر کردن اوقات انسان‌ها هستند. با این حال، حضور حیوانات در منزل شما، فقط تنهایی‌های‌تان را برطرف نمی‌کند، بلکه دارای اثرات مثبت روانی، فیزیکی و اجتماعی بر روی شما و کل اعضای خانواده‌تان، به خصوص کودکان است. با بنیتا همراه شوید تا با مزایای نگهداری از حیوانات خانگی بیشتر آشنا شوید.

1- افزایش سلامت فیزیکی

حیوانات خانگی و سلامت فیزیکیCredit: Hasbro

کاهش ابتلا به بیماری‌ها

طبق مطالعاتی که توسط دانشگاه کمبریج انجام شده است، افراد دارای حیوان خانگی (حتی برای مدتی کوتاه مثل یک ماه)،‌ به طور کلی سالم‌تر از افراد بدون حیوان خانگی هستند و کمتر به سردرد دچار شده یا سرما می‌خورند.

کنترل استرس

نوازش یک حیوان یا حتی نگاه کردن به حرکت ماهی در آکواریوم باعث آرامش می شود. در نتیجه، حضور دائم حیوان در منزل باعث کاهش ضربان قلب و نیز کاهش فشار خون می‌شود. اثرات مثبت داشتن حیوان خانگی به خصوص در افرادی که دارای مشکل فشار خون هستند، ثابت شده است، به طوری که حضور حیوان اثری مانند کم کردن نمک در رژیم غذایی دارد.

پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی

مطالعات نشان داده‌ است که داشتن حیوان خانگی اثر قابل توجهی در کاهش سطح کلسترول و چربی خون(دو عامل مهم در بیماری‌های قلبی) دارد و نیز افرادی که دارای حیوان (مخصوصا سگ) هستند، پس از یک حمله‌ی قلبی، دوران نقاهت راحت‌تر و سریع‌تری را می‌گذرانند.

2- ارتقاء وضعیت روانی

حیوانات خانگی و وضعیت روانیCredit: Vet Cancer Foundation

پیوند عاطفی

با  نوازش حیوان خانگی‌تان، پیوند عاطفی عمیقی‌ بین شما ایجاد می‌شود که همیشه پایدار خواهد بود. این رابطه‌ی عاطفی باعث به یاد ماندن لحظات خوبی که همراه حیوانتان بوده اید، می‌شود و احساس مثبتی را در شما به وجود می‌آورد.

بهبود روابط بین اعضای خانواده

حضور حیوان خانگی در یک خانواده، باعث تحکیم و قوی‌تر شدن روابط می‌شود. یکی از دلایل این اتفاق، قبول حیوان به عنوان یکی از اعضای خانواده است. همچنین حیوان به مرکز اکثر فعالیت‌های خانوادگی تبدیل شده و افراد را به هم نزدیک می‌کند.

ارتقاء ویژگی‌های شخصیتی مثبت

امروزه ثابت شده است که کودکانی که با حیوانات بزرگ می‌شوند، دارای اعتماد به نفس و خودباوری بیشتری هستند. همچنین با زندگی در کنار حیوانات، کودکان، همدردی و دلسوزی را یاد می‌گیرند و بیش از سایر کودکان، از خود گذشتگی نشان می‌دهند.

3- بهبود مهارت‌های اجتماعی

حیوانات خانگی و مهارت های اجتماعیCredit: Novak Djokovic Foundation

مسئولیت‌پذیری

زمانی که حیوانی را به منزل خود می‌آورید، مسئولیت جان یک موجود زنده را بر عهده گرفته اید، چرا که این حیوان کاملا وابسته به شماست. به همین دلیل نمی‌توانید بی‌تفاوت از کنار نیازهایش بگذرید و بیش از پیش نسبت به سلامت وی حساس می‌شوید. نگهداری از حیوان خانگی باعث ایجاد تعهد در شما می‌شود.

مدیریت زمان

با وجود یک حیوان در زندگی‌تان، مجبور هستید زمانی را به وی اختصاص دهید. این کار شما را وادار می‌کند تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای کارهایتان داشته باشید تا بتوانید مدتی را با حیوانتان سپری کنید.

درک بهتر زندگی و مرگ

مرگ و فناپذیر بودن هر چیز در زندگی، مفاهیم مهمی هستند که همه‌ی افراد را با خود درگیر می‌کنند. وجود حیوان خانگی و حتی مرگ آن باعث می‌شود تا افراد با بحران‌های عاطفی‌ای مثل از دست دادن عزیزانشان راحت‌تر کنار آیند. این موضوع مخصوصا برای کودکان بسیار آموزنده است که از سال‌های ابتدای زندگی متوجه مفهوم مرگ شوند و در آینده این اتفاق را راحت‌تر بپذیرند.

یادگیری بهتر در کودکان

براساس تحقیقات انجام شده، حیوانات به عنوان دوستانی که کودک را قضاوت نمی‌کنند، تأثیری فوق‌العاده بر یادگیری آنها دارند. این نتیجه با آزمایش کتاب خواندن کودکان در مقابل یک کودک دیگر، یک بزرگسال و یک سگ به دست آمد، که کودک در زمان خواندن کتاب در مقابل سگ، دارای کمترین میزان استرس بود.

منبع: بنیتا

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر