ویژگی های سرشتی افراد مختلف

ویژگی های سرشتی افراد تنوع طلب چیست؟ افراد دارای این ویژگی سرشتی، ذاتاً جست و جوگر هستند. عملکرد تکانه ای دارند، خواهان تشویق هستند و از ناکامی ها اجتناب می کنند

ویژگی های سرشتی افراد مختلف

ویژگی های سرشتی افراد تنوع طلب چیست؟

افراد دارای این ویژگی سرشتی، ذاتاً جست و جوگر هستند. عملکرد تکانه ای دارند، خواهان تشویق هستند و از ناکامی ها اجتناب می کنند. افرادی که بسیار تنوع طلب هستند کنجکاوند، زود از کوره در می روند و بی حوصله می شوند، زیاده روی می کنند و نامنظم هستند. مزایای این ویژگی سرشتی وجود روحیه ی جست و جوگرانه و کنجکاوی زیاد درباره ی مسائل و موقعیت های نا آشناست که معمولاً به گرفتن پاداش می انجامد. معایب مربوط به این ویژگی سرشتی شامل عملکرد تکانه ای و ناگهانی، زود خسته شدن، حملات خشم ناگهانی، بی ثباتی و دمدمی بودن در ارتباطات می شود.
افراد که کم تر دارای ویژگی تنوع طلبی هستند، معمولاً صبور، بدون روحیه ی پرسش گری، میانه رو، صرفه جو، متفکر، محتاط، مرتب و منظم و علاقه مند به یک نواختی هستند. صفات مربوط به صبوری، تاب آوری و تلاش زیاد در این افراد معمولاً به انطباق آن ها با مسائل و مشکلات روزمره کمک می کند.
معایب این افراد شامل نبود جدیت و اشتیاق در انجام کارها، که منجر به یک نواختی و کسالت در فعالیت های روزانه می شود.

ویژگی های سرشتی افراد خطرگریز چیست؟

ویژگی های رفتاری افراد خطرگریز شامل ترس های موهوم، کم رو و خجالتی بودن، مردم گریزی، اجتناب از خطر، خستگی زودرس و نگرانی بدبینانه نسبت به اتفاقات می شود. که موجب می شود حتی زمانی که خطر واقعی وجود ندارد، با پیش بینی مشکل و خطر احتمالی سطح اضطراب فرد بالا رود.
افرادی که دارای ویژگی خطرگریزی کم هستند، حتی در موقعیت هایی که توسط اغلب افراد نگران کننده تلقی می شود، معمولاً راحت و بی پروا، معاشرتی و پرانرژی و خوش بین هستند. این افراد در رویارویی با خطرات با اعتماد به نفس، خوش بینی، انرژی زیاد و حداقل استرس برخورد می کنند؛ اما در مقابل، ممکن است به علت خوش بینی غیر واقعی با خطرات احتمالی، برخورد مناسب را نداشته باشند و دچار عواقب ناشی از مشکل شوند.

ویژگی های افراد سرسخت چیست؟

سرسختی به عنوان یک ویژگی سرشتی به اصرار و پافشاری بعضی از افراد برای انجام انواع فعالیت ها، حتی در صورت بروز ناکامی و خستگی، مربوط می شود. افرادی که دارای این ویژگی هستند معمولاً کوشا، ساعی، جاه طلب و کما گرا هستند. آن ها معمولاً سخت کار می کنند و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نمی کنند. در مسیر رسیدن به هدف، ناکامی ها، شکست ها و خستگی ها، آن ها را فرسوده نمی کند و مرتباً در حال تلاش برای کسب موفقیت هستند.
افرادی که از نظر این ویژگی یعنی پافشاری و سرسختی در سطح پایینی قرار دارند معمولاً تنبل، غیر فعال، بی ثبات، غیر قابل پیش بینی دمدمی مزاج هستند؛ وقتی آن ها در فعالیت های شان به مشکلی برمی خورند، خیلی زود احساس ناکامی و شکست می کنند، دست از تلاش بر می دارند و هیچ پافشاری و سرسختی ای برای رسیدن به اهداف خود نمی کنند.
منبع مقاله: خوشابی، کتایون؛ (1388)، سرشت (کودک من چه مزاجی دارد؟)، تهران: نشر قطره، چاپ اول
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر