ساخت و آزمایش هر خودرو کاری سخت و طاقتفرسا است؛ اما برخی از خودروها نیازمند زمان و توجه بیشتری نسبت به سایرین هستند. یکی از این خودروها، ابر خودروی جدید بوگاتی است. تولید بوگاتی شیرون بهطور رسمی در شهر مولشیم فرانسه آغاز شده و این مجموعه نیز درهای سالن تولید خود را به روی بازدیدکنندگان گشوده است. در این سالن، 1800 قطعه در کنار یکدیگر قرار میگیرند و خودروی بسیار گرانقیمت شیرون را شکل میدهند.
پس از تصمیمگیریهای نهایی از سوی مشتریان در مورد ریزترین جزئیات خودرو، مرحلهی تولید آغاز میشود. مشتریان با یک مشاور از شرکت بوگاتی قرار میگذارند و در مورد تمامی آپشنهای مدنظر صحبت میکنند. این آپشنها از انتخاب رنگ گرفته تا 8 مدل متفاوت از فیبر کربن در داخل و خارج خودرو را شامل میشوند.
اگر افراد نتوانند از میان 31 نوع چرم و 8 رنگ جیر برای تزئینات داخلی یکی را انتخاب کنند، بازهم تیمی از شرکت Le Maison Pur Sang به آنها در انتخاب رنگهای دیگر مطابق با سلیقهشان کمک میکند.
زمانی که تصمیمات نهایی از سوی مشتریان گرفته شد، ساخت خودرو در دستور کار شرکت قرار میگیرد. پروسهای که حدود 9 ماه به طول میانجامد. قبل از اینکه تمامی قطعات آماده شوند، بدنه بهطور کامل مونتاژ و به سالن رنگ فرستاده میشود. رنگکاری بدنه در 8 مرحله انجام میشود. تمامی مراحل با دست انجام میگیرد و هر لایه قبل از شروع مرحلهی بعد بهطور کامل پولیش میشود. خودروهایی که بدنهی آنها تماماً از فیبر کربن است نیز دارای فرآیند مجزایی هستند و همین مقدار زمان میبرند.
سالن مونتاژ بوگاتی در شهر مولشیم برخلاف سایر کارخانههای خودروسازی فاقد هرگونه نقاله برای حمل یا ربات است. تمامی مراحل تولید با دست و در 12 ایستگاه مختلف انجام میشود. هرکدام از این ایستگاهها موظف به انجام بخش کوچکی از فرآیند تولید شیرون هستند. در مرحلهی اول پیشرانه 16 سیلندر W شکل شیرون که از قبل در کارخانهی فولکسواگن در شهر سالزگیتر آلمان مونتاژ شده است، برای قرار گرفتن روی شاسی آماده میشود.
با توجه به قدرت خارقالعادهی 1500 اسب بخاری و گشتاور 1600 نیوتن متری این پیشرانه، نمیتوان آن را بهراحتی در عقب خودرو قرار داد و بهمانند سایر خودروها به شاسی پیچ کرد. درحالیکه کابین سرنشینان و قسمت جلوی خودرو آمادهی اتصال به یکدیگر و تمامی سیمکشیها انجام میشود، کل قسمت عقب خودرو در اطراف پیشرانه نصب میشوند. در همین زمان، لولههای اتصالدهندهی خودرو به رادیاتورهای جلویی نیز در جای خود قرار میگیرند.
برای اتصال قسمت عقب و کابین سرنشینان، تنها به 14 پیچ تیتانیومی نیاز است. پس از بسته شدن پیچها، چهار چرخ در زیر خودرو قرار میگیرند و ماشین به مرحلهی بعدی فرستاده میشود. در این مرحله تمامی مایعات موردنیاز درون موتور ریخته میشود و ماشین برای اولین بار استارت میخورد.
اگرچه بوگاتی برای آزمایش ویرون، یک دینامومتر (ابزاری که با آن کمیتهایی مثل نیرو، گشتاور و فشار را اندازهگیری میکنند) بهخصوص ساخته بود، اما آن دینامومتر توانایی اندازهگیری قدرت و گشتاور پیشرانهی 16 سیلندر شیرون را نداشت. ازاینرو تیم بوگاتی دوباره دستبهکار شد و قویترین دینامومتر غلتکی جهان را ساخت. این دینامومتر در اتاقی مجزا نصب شده است و میتواند با سرعت حداکثر 200 کیلومتر در ساعت عمل کند. در طول مدت 3 ساعت، شیرون به این دینامومتر وصل میشود و تمامی آزمایشهای موردنیاز مثل ارتباط میان موتور و گیربکس، سنجش جریان هوا، کلاچ و سیستم الکترونیکی کمکراننده را پشت سر میگذارد.
زمانی که شیرون از پس تمامی آزمایشهای این دینامومتر غلتکی برآمد، آماده رفتن به مرحلهی بعد برای نصب پنلهای بدنه خود میشود. با توجه به اینکه برخی از پنلهای فیبر کربنی بسیار نازک هستند، درنتیجه آنها در یک مرحلهی جدا سرهمبندی و توسط تیمی از تکنسینها در موقعیتهای مدنظر نصب میشود. پس از این مرحله تمامی این پنلها ازنظر سلامت مورد بازرسی مجدد قرار میگیرد.
علیرغم مدتزمان طولانی برای آمادهسازی خودرو، بین دو تا سه روز طول میکشد تا تمامی پنلهای بدنه نصب و فاصلهی میان هر پنل با تلورانس بسیار دقیقی توسط بوگاتی اندازهگیری شود.
زمانی که پنلها در جای خود قرار گرفتند، خودرو وارد مرحلهی آزمایش 30 دقیقهای «بارانهای موسمی» برای اطمینان از هرگونه عدم نشتی میشود. وقتیکه این آزمایش هم با موفقیت انجام شد، قطعات داخلی خودرو نصب میشود و آزمایشهای نهایی صورت میگیرد.
شاید شما هم حدس زده باشید؛ مالکان این خودروها دوست ندارند بوگاتی جدید خود را با بدنه و چرخهای کثیف ناشی از آزمایشهای پایانی مشاهده کنند، از اینرو مهندسان در مولشیم چرخهای اصلی خودرو و حتی پنل زیر آن را برای آزمایشهای پایانی تعویض و یک روز کامل صرف پوشاندن بدنه با لایههای محافظتی میکنند.
خودرو سپس به یک فرودگاه برده و در باند آن با سرعت بالای 250 کیلومتر امتحان میشود. این آزمایش پس از ورود خودرو به اتوبان کامل میشود. بعد از همهی این مراحل، روغن گیربکس تعویض میشود و شیرون قبل از تحویل به مشتری، 50 کیلومتر دیگر طی میکند.
پس از تمامی این مراحل، لایههای محافظتی از روی بدنه جدا میشود و خودرو به مرحلهی پولیش نهایی میرود. پس از صرف دو روز زمان در مرحلهی پایانی رنگ، خودرو به یک تونل نور فرستاده میشود و یک متخصص لایهی رویی رنگ را بازرسی میکند. در صورت وجود هرگونه عیب در رنگ بدنه، خودرو بار دیگر به مرحلهی پولیش و رنگ بازمیگردد. پس از دریافت تأییدیه از سوی متخصص بخش رنگ، حالا خودرو توسط مدیر فروش بازرسی میشود. این فرد تأییدیهی نهایی را صادر و مقدمات تحویل خودرو به صاحبش را فراهم میکند.
اگر تمامی این مراحل شما را شگفتزده کرد، بد نیست به یادتان بیاوریم قیمت هر دستگاه شیرون حداقل دو میلیون و 612 هزار دلار است. به همین خاطر خریداران چنین خودروهایی انتظار یک محصول کامل و تمامعیار دارند و بوگاتی نیز شهرت خود را از این راه به دست آورده است.