چکیده
حضرت مهدی (ع ) را غایب نامیده اند، چون ((ظاهر)) نیست ، نه آن که ((حاضر)) نیست و آمدن آن حضرت نیز ظهور است نه حضور. از هـمـین رو دعای شیعیان ، ((ظهور)) آن حضرت است . شیعیان بر این باورند کـه امـام عـصـر(عـج ) در بـیـن مـردم حـضـور دارد و از احـوال آنـان آگاه است ، اما کسی او را نمی شناسد. پرسش اصلی این مقاله نیز آن است که بـرکـات و آثـار وجودی حضرت ولی عصر(عج ) در دوران غیبت کدام اند و مردم جهان و نیز شیعیان چگونه از حضرت ایشان بهره می برند. بررسی روایات شریف نشان می دهد که آن حـضـرت هـمـانـنـد دیـگر امامان معصوم (ع )، همچنان واسطه فیض الهی اند، منشاء خیر و برکت اند و هدایت تکوینی مؤ منان را بر عهده دارند.
کلید واژه ها:امام مهدی (عج )، دوران غیبت ، برکات و آثار امام زمان ، واسطه فیض الهی .
مقدمه
امام زمان (عج ) امام دوازدهم و آخرین امام از امامان شیعه امامیه ، مهدی موعود و یگانه فرزند امـام حـسـن عـسکری (ع ) است . شیعیان امامیه ( اثنی عشری ـ جعفری ) به اتفاق او را زنده ، حـاضـر، امـّا غـایب از انظار، نقطه امید، پناه شیعیان در حوادث سخت و نجات بخش جهان می دانـنـد و هـمـواره مـنـتـظـر فـرج و ظـهـورش هـسـتـنـد. آنـان از درگـاه الهی می خواهند تا با تـعـجـیـل در ظـهـور آن حـضرت ، خلافت و امامت جهان در دست او افتد و بنا بر وعده خداوند، جـهـان را کـه آکـنـده از سـتـم و بـیـداد شـده ، سـرشـار از عـدل و داد و مـساوات کند و عظمت دین و شریعت را بدان بازگرداند و احکام الهی را در بین مردم جاری سازد.
آخـریـن بـاری کـه امـام دوازدهـم در جـمـع شـیـعیان دیده شد، به هنگام نماز بر پیکر پدر بـزرگـوارش (در ربـیـع الاول 260 ق ) بود که غیبت صغری از همان زمان آغاز شد و تا سـال 329 ق ادامـه یـافـت . در این مدت آن حضرت از طریق نواب خاص با مردم در ارتباط بـود. پـس از آن غـیـبـت کـبـری شـروع شد و تاکنون ادامه دارد. امام زمان (عج ) در زمان غیبت کـبـری نـایب خاص ندارد و مردم می توانند بنا بر هدایت امام حسن عسکری و امام مهدی (عج ) بـا مـراجـعـه بـه فـقـیـهـان جـامع الشرایط، مسائل دینی خود را بپرسند و مشکلات خود را حل نمایند.
اعـتـقـاد شـیعه امامیه مبنی بر غایب بودن امام دوازدهم و زنده بودن او در طی قرون متمادی ، مـوجـب پیش آمدن پرسش ها و شبهات فراوانی از جانب دوستان و مخالفان شده و دانشمندان شیعه با پاسخگویی منطقی و مستدل به آنها، ضمن پدید آوردن آثار قلمی ارزشمند، بر اعـتـبـار و جـمـعیت شیعه افزوده اند. از جمله این پرسش ها که ممکن است برای شما نیز پیش آمـده ، آن اسـت کـه وجـود امـام غـایـب چـه آثـار و برکاتی برای جامعه شیعیان ، مسلمانان و برای جهانیان دارد؟ و شیعیان چگونه می توانند از آن حضرت بهره ببرند؟
در ادامه این نوشتار، برخی از پاسخهایی که به این پرسش داده شده ، بیان می گردد.
آثار و برکات وجودی حضرت مهدی (عج ) در زمان غیبت
پـرسـش از بـرکـات وجـودی حـضـرت مـهـدی (ع ) سـال هـا قـبـل از ولادت ایـشـان مـطرح بوده است . جابر بن عبداله انصاری می گوید: پیامبر(ص ) فـرمود: منظور از ((اولوالامر)) در آیه ((اَطیعُوا اللّهَ واَطیعُوا الرَّسولَ واُولِی الاَمرِ)) (نساء: 59) جـانـشینان من و پیشوایان امت بعد از من هستند. اولین آنها علی بن ابی طالب و [آخرین شـان ] فرزند حسن ، همنام و هم کنیه من و حجت خدا در زمین و ذخیره خدا برای بندگان است . او هـمـان کـسـی اسـت کـه از شـیـعـیـان و دوسـتـانـش غـایـب مـی شـود.)) عـرض کـردم : یـا رسـول اللّه ! آیـا شـیـعـیـان در زمـان غـیـبـت از او بهره می برند؟ حضرت فرمود: ((آری ، سوگند به کسی که مرا به نبوّت مبعوث داشته ، آنان از وجودش و از برکت ولایش بهره مـی بـرنـد، هـمـان طـور کـه از نـور خـورشـیـد بـهـره مـی بـرنـد آنـگـاه کـه در پـس ابر باشد.))
امـام زمـان (عـج ) نـیـز همین تعبیر را درباره خود دارند: ((چگونگی سود رسانی ام در زمان غـیـبـتـم ، بـه سـانِ سـودرسـانـی خـورشـیـد اسـت زمـانـی کـه ابـرهـا آن را از چشم پنهان نمایند.))
ایـن گـونـه احـادیث روشن می کنند که آن حضرت گرچه در زمان غیبت تصرّفی آشکار در زعـامـت سـیـاسـی و هـدایـت مـردم نـدارند، دارای بقیه شئون و اختیارات خود هستند و برکات وجودی شان به شیعیان ، که به همه اهل زمین می رسد.
راز غـیـبـتِ امـام دوازدهـم مـا، از اسـرار الهـی اسـت و جـز در زمـان پـس از ظـهـور آشـکار نمی شـود. اما درباره برکات و فوایدی که از جـانـب آن حـضرت به مردم می رسد، مطالبی چندی تاکنون بیان شده که به اختصار به آنها اشاره می گردد.
امـام خـمـیـنـی (ره )، ایـن عـالم و عـارف و فـقیه بزرگ اسلام که به بیانِ عارفِ بزرگ ، حـضـرت آیـة اللّه بـهاء الدینی ، ((فهم معصوم را پیدا کرده بودند)) همه برکات را از اسلام و وجود حـضـرت ولی عـصـر(ع ) مـی دانـسـتـند: ((هر چه هست از اسلام است و از برکات وجود مبارک حضرت بقیة اللّه (عج ).))
1. هدایت معنوی
وظـیـفه امام تنها بیان صوری معارف و راهنمایی مردم نیست . همان طور که وظیفه راهنمایی ظـاهـری مـردم را بـر عـهـده دارد، هـمـچـنـان ولایـت و رهـبـری بـاطـنـی اعـمـال را هـم بـر عـهـده دارد و او اسـت کـه حـیـات مـعـنـوی مـردم را تـنـظـیـم می کند و حقایق اعمال را به سوی خدا سوق می دهد.
خـداونـد در قـرآن کـریـم مـی فـرماید: ((وَجَعَلْنَاهُمْ اءَئِمَّةً یَهْدُونَ بِاءَمْرِنَا وَاءَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فـِعـْلَ الْخـَیـْرَاتِ)) (انبیاء: 73)؛ یعنی آنان را امام قرار دادیم که به وسیله امر ما مردم را هـدایـت کنند و انجام کارهای نیک را به آنها وحی کردیم . همچنین می فرماید: ((و جعلنا منهم ائمة یهدون باءمرنا لمّا صبروا)) (سجده : 34)؛ یعنی ما بعضی از آنان را امام قرار دادیم تا مردم را به وسیله امر ما هدایت کنند، زیرا آنان صبر کردند.
از ایـن آیـات شـریـفـه اسـتفاده می شود که امام علاوه بر ارشاد و هدایت ظاهری ، دارای یک نـوع هدایت و جذبه معنوی است که از سنخ عالم امر و تجرّد می باشد. و به وسیله حقیقت و نـورانـیـت و بـاطن ذاتش در قلوب شایسته مردم تاءثیر و تصرف می نماید و آنها را به سـوی مـرتـبـه کـمـال و غـایـت ایـجـاد جـذب مـی کـند.
بـدیـهی است که حضور و غیبت جسمانی امام در این باب تاءثیری ندارد و امام از راه باطن بـه نفوس و ارواح مردم اشراف و اتصال دارد، اگر چه از چشم جسمانی ایشان مستور است .
هانری کُربن ، مستشرق مشهور فرانسوی می گوید: مذهب تشیّع تنها مذهبی است که رابطه هـدایـت الهی را میان خدا و خلق برای همیشه نگه داشته و به طور مستمر، پیوستگی ولایت را زنده و پابرجا می دارد... تنها مذهب تشیع است که معتقد است نبوّت با حضرت محمد(ص ) خـتـم مـی شـود، ولی ولایـت کـه هـمـان رابـطـه هـدایـت تـکمیلی است برای همیشه زنده می ماند.
2. امام ، واسطه فیض الهی
پـیـش نـیـاز فـهـمِ آثـار و برکات امام عصر(ع ) شناخت مقام ((امام )) و آثار وجودی آن ذوات شریف در هستی است . با این شناخت ، درک برکات آنان در زمان حضور در بین مردم و یا در زمان خانه نشینی و یا حبس و سرانجام در زمان غیبت بر ما آسان خواهد شد.
بیان شد که ائمه (ع ) پس از پیامبر، هدایت تشریعی و تکوینی مردم را بر عهده دارند و هر کس به فراخور آمادگی و ظرفیت وجودی خود، از آن بهره خواهد گرفت . علاوه بر آن ، شیعه باور دارد که ارکان ارض و هادیان امّت ، ائمه اند و به میوه نشستنِ درختان ، جاری شـدن چـشـمـه هـا و نـهـرهـا، و بارشِ نزولات آسمانی به واسطه امامان معصوم است .
زیـارت جـامـعـه کـبـیـره ، کـه از احادیث بسیار معتبر بوده و شیخ طوسی آن را در ((تهذیب الاحـکـام )) آورده ، مراتب ، مقامات ، درجات و اوصاف امامان معصوم از زبان امام هادی بر می شمارد.
زیـارت جـامعه ، درس امام شناسی است . در این زیارت ، امامان ـ و از جمله امام مهدی ـ علیهم السلام ، وارثان پیامبران ، هادیان امّت بعد از پیامبر، چراغهای روشن مسیر الهی ، واسطه هـای فـرود بـرکـات الهـی خوانده شده اند که خداوند، هستی را به نام (و پیامبر اکرم و) آنان آغاز کرد و با آنان به پایان می برد:
((السـلام عـلی ائمـة الهـدی و مـصـابـیح الدّجی و... و کهف الوری و... ورثة الانبیاء و حُجَجَ اللّه علی اهل الدنیا... بِکُم فَتَحَ اللّه و بِکُم یَخْتِم ... .))
فـرازی از ایـن حـدیـث شـریـف ، رسـتگاری را از طریق هدایت امامان (ع ) ممکن می داند و حتی عـبـادات واجـب و فـرایـض مـردم هـمـه بـایـد بـه واسـطـه آن بـزرگواران در درگاه الهی پذیرفته شود:
((... فاز الفائزونَ بِوِلایَتکُم ... وَ بِمُوالاتِکم تُقْبلُ الطاعَة المَفروضَة .))
در دعای ندبه نیز از خداوند مسئلت می کنیم که به واسطه وجود امام زمان (عج ) نماز ما را قبول گرداند؛ ((وَ اجْعُل صَلوتِنا بِهِ مَقبُولة ))
در روایـتـی دیـگـر، امـام صـادق (ع )، از امـام سـجـاد(ع ) چـنـیـن نقل می کند:
... مـا کـسـانـی هـسـتـیـم کـه خـدا بـه واسـطـه مـا آسـمـان را بـر فـراز زمـین نگاه داشته و اهـل زمین را از هلاکت نجات بخشیده است . به واسطه ما باران می بارد و رحمت خدا منتشر می شـود و زمـیـن بـرکـاتـش را بـیـرون مـی آورد و اگـر نـبود در هر عصر و زمانی امامی از ما اهل بیت در روی زمین ، زمین اهلش را فرو می برد و هلاک می کرد... از هنگام خلقت آدم تا قیامت ، زمـیـن از حـجـّت خـدا خـالی نـبوده و نخواهد بود؛ خواه حجّتش در میان مردم آشکار و معروف بـاشـد یـا غـایـب و نـاپـیـدا. بـدون حـجـّت ، خـدا عـبـادت نـمـی گـردیـد. مال الدین و تمام النعمه ، ص 207.+
3. پاسداری از دین خدا
امـام عـلی (ع ) مـی فـرمـایـد: ((زمـیـن هـیـچ گـاه از قـیـام کـنـنـده بـا حـجـّت و دلیـل خـالی نـمـی مـانـد، خـواه ظـاهـر و آشـکـار بـاشـد یـا مـخـفـی و پـنـهـان ، تـا دلایـل و اسـنـاد روشـن الهـی ضـایـع نـگـردد و بـه فـرامـوشـی نـگراید و مسخ و تحریف نشود.
در طـی زمـان ، کـتـاب هـای دیـنـی و فـرامـیـن الهـی دسـت خـوشِ تـحـریفاتِ افراد سودجو، جـاهل و مغرض می گردد و از مسیر اصلی خود خارج می شود، چنان که کتاب های ادیان پیش از اسـلام دچـار چـنـیـن آفـتی شده اند. اما دین مبین اسلام و دین ناب محمدی که در مذهب تشیّع جلوه کرده ، به دلیل وجود امامی که روح بلند و سینه گشاده اش مخزن اسرار الهی و آیین مـحـمـدی (ص ) اسـت ، حـفظ می گردد. پویایی و به روز بودن و گسترش مذهب تشیّع در بین افراد تحصیلکرده و روشنفکر جهان ، نشانی از هدایت های امام عصر(عج ) و نیز توجه ایـشـان بـه حـفـظ اصـالت تـشـیـّع اسـت . حـضـرت ولی عـصـر(عـج ) خـود فـرمود: ((ما از سرپرستی و رسیدگی به شما کوتاهی نمی کنیم .))
از جـمله اقدامات حضرت ولی عصر(عج ) در حفاظت از دین ، یاری عالمان و فقیهان شیعه در اسـتـنـبـاط احکام شرعی و بیان مسائل شرع مقدس است . از جمله این دستگیری های از عالمان دیـنـی ، داسـتـان مربوط به شیخ مفید(ره ) (336 ـ 413 ق ) است . روزی فردی به شیخ مـراجعه می کند و می پرسد: زنی حامله از دنیا رفته ، ولی بچه در شکمش زنده است . آیا او را با بچه دفن کنیم یا پهلوی او را بشکافیم و بچه را بیرون آوریم ؟ شیخ در جواب مـی گـوید: ((با بچه دفن کنید.)) آن شخص بر می گردد امّا در بین راه سواری را مشاهده کـرد که به او نزدیک می شود. وقتی به او رسید، گفت : شیخ مفید فرمود: پهلوی زن را بشکافید و بچه را بیرون آورید. آن شخص چنین کرد. پس از مدّتی جریان را برای شیخ مـفـیـد نقل کردند. شیخ گفت : ((من کسی را نفرستاده بودم ! معلوم می شود آن سوار حضرت صاحب الامر بوده است . اکنون که من در فتوا اشتباه می کنم ، خوب است دیگر فتوا ندهم .)) و چـنـیـن کرد. پس از چندی از طرف امام زمان (عج ) توقیعی به محضر شیخ رسید که ((ای شـیـخ ، بـرای مـردم فـتـوا بـده ، مـا آن را تـکمیل خواهیم کرد و نمی گذاریم که در خطا و اشـتـبـاه بـمـانـی !)) آنـگـاه شـیـخ دوبـاره بـر مسند فتوا نشست .
در اینجا مصداق سخن امام صادق (ع ) مشخص می شود که فرمود:
((زمـین از امام خالی نمی ماند تا اگر مؤ منان چیزی (به دین ) افزودند، آن را برگرداند و اگـر چـیـزی فـرو کـاسـتـنـد، آن را بـرای آنـهـا بـه اتـمـام بـرسـانـد.))
پـاسـخ بـه پـرسـش هـای عـالمـان دیـنـی بـه صـورت مـکـتـوب ، حـل مـشکلات مرحوم مقدس اردبیلی به صورت شفاهی و راهنمایی مستقیم ، کـمـک بـه عـالمـان بـحـریـن در حل مشکلی که حاکم وقت بحرین برای شیعیان آن دیار پیش آورده بود و مانند آن ، ضمانت هایی است که نشان می دهد امام عصر(عج ) از انحراف در دین جلوگیری می کند.
4. کسب شایستگی مردم جهان
غـیـبـت ، هـمـان ((عـدم قـابـلیـّت )) اسـت و ظـهـور، نشانه رسیدن مردم به وادی شایستگی . فـاصـله بـیـن این دو را ((انتظار)) نامیده اند و انتظار زمان رویش و بالندگی مردمی است کـه در التـهـاب ظـهـور بـی تـاب انـد. زمانی ـ به اذن خدا ـ ظهور فرا می رسد که مردم بـیـشـتـرین و بهترین آمادگی را کسب کرده باشند. از این رو انتظار تعبیر دیگری است از تـلاش بـرای کـسـب آمـادگـی . ایـن مـهـیـا شدن و شایستگی یافتن می تواند در زمینه های گوناگون باشد.
1 ـ 4. رشد اعتقادی : از جمله اسرار و برکات غیبت امام (ع ) آن است که در دوران غیبت ، مردم جـهـان بـه تـدریـج بـرای ظـهور آن مصلح حقیقی آماده شوند؛ چرا که پذیرش حاکمی که تـقـیه را ترک می گوید و به واقعیات حکم می کند و در قضاوت ، همچون داوود نبی (ع ) نیازی به شاهد و مدرک ندارد، نیازمند رشد فکری و اعتقادی و معنوی بسیار بالایی است و ایـن رشـد بـایـد در دوران غیبت به حدّ مطلوبی رسیده باشد.
2 ـ 4. رشـد عـلمـی : در جـامـعـه جـهـانـی پـس از ظـهـور، دانـش بـشـر بـه کـمـال مـی رسـد و زمین گنجینه های خود را آشکار می سازد و همه زمین آباد خواهد شد. بـدیـهـی اسـت بـرای ورود به چنین عـرصـه ای ، بـایـد مردم خود را به کمال علمی لازم برسانند. از دیگر سو اعتقاد به امامِ حیّ قائم و انتظار ظهور او و ((نیابت فقها))، از نظر سیاسی و روحانی و فرهنگی نتایج مـهـمـّی در تـاریـخ شـیـعـه داشـتـه است . این مسئله موجب گردیده که همیشه عده ای در صدد تـحـصیل علم و وصول به مقام اجتهاد برآیند، مدارس بزرگ علمی در ایران و عـراق و هـنـد و سـایـر بـلاد آسـیـا و آفـریـقـا، مـعـارف پـربـار تـشـیـّع را آفـریـده و مشعل دانش و خرد را در تاریک ترین ادوار تاریخ روشن نگه داشته است .
3 ـ 4. رشـد مـعـنـوی و اخـلاقـی : همچنین اعتقاد به امام حاضر و زنده که روزی ظهور خواهد کـرد و تـباهی ها را برخواهد انداخت و با نور الهی خود ظلمت ها را به نیستی خواهد سپرد، بهترین زمینه و انگیزه برای شیعیان و همه جهانیان است تا با دور کردن خود از زشتی ها و آلودگـی هـای دنـیـایـی و دوری گـزیـدن از نـافرمانی و سرکشی از دستورات خداوند مـتـعـال ، بـه عـبـادات و اعـمال صالح و تهذیب نفس روی آورند و بدین ترتیب خود را لایق حـضـور در حـکـومـت جهانی اش نمایند. امام خمینی (ره ) در این باره می فرماید: ((سلام بر ملت بزرگ ایران که با فداکاری و ایثار و شهادت ، راه ظهورش را هموار می کنند.))
و مـقـام مـعظم رهبری نیز بر این آمادگی تاءکید می ورزند: ((شیعیان و پیروان آن حضرت بـایـد کـسـب آمـادگـی مـعـنـوی ، روحـی و ایمانی را جزو وظایف خود بدانند.))
ـ آمـادگـی نـظـامـی : از دیـگـر مـواردی کـه شیعیان باید در آن زمینه آمادگی کسب نمایند، آمادگی نظامی و همراهی با آن حضرت در قیام جهانی است . هر شیعه در زمان غیبت ، خود را مـوظـّف مـی دانـد کـه فـنـون رزمـی را بیاموزد و بدن و روح خود را آماده نگاه دارد که به فـرمـان آن حـضـرت و یـا بـه فـرمـان نـایـب عـام آن حـضـرت (ولی فـقـیـه )، بـا جـان و دل و بـا ایـثـار وفداکاری ، زمینه ظهور را فراهم آورد و یا جزو یاران آن حضرت در تمام حـوادث و سـختی های احتمالی باشد. طبق روایات رسیده ، عدّه ای با آن حضرت به مقابله بـرخـواهـنـد خـاسـت و حـضـرت مـجـبـور بـه جـنـگ بـا آنـان مـی شـود.
5. وجود امام ، مایه آرامش مؤ منان و امیدبخشی به آنان
((هر فرد مسلمان باید این حقیقت را نصب العین خود قرار دهد و مانند روز روشن در آن تردید نـکـنـد کـه جـامـعـه اسـلامـی کـه او در آن زنـدگی می کند، چنان که در باطن جز نورانیت و طـهـارت صـفـتـی نـدارد، روزی خـواهـد رسـیـد کـه در ظـاهـر نـیـز چـنـیـن شـده و تبدیل به جامعه بهشتی گردد و هر عیب و نقیصه ای که فعلا دارد، هر پلیدی و تیرگی کـه در گـوشـه و کـنـارش یـافـت مـی شـود، تـدریـجـا یـا دفـعـتـا از بـیـن رفته ، روزی تبدیل به نورانیّت و طهارت خالص و سعادت و روحانیّت محض خواهد شد... این ایمان یک نـیروی معنوی به انسان می بخشد، که با وجود وی پیوسته خود را خوشبخت و کامروا می بـیـنـد و هـرگـز با تراکم ناملایمات و فشار روزگار و شکنجه گرفتاریهای مرگبار، امید نجات و رستگاری را از دست نداده و روحیه اسلامی خود را نخواهد باخت .))
هـنـوز طنین صدای رزمندگان اسلام در دشتهای جنوب و در کوه های غرب کشور به گوش مـی رسـد کـه برای مقابله با دشمن و برای بیرون راندن آنها از میهن اسلامی ، در دعاهای فردی و جمعی نام مبارکش را بر زبان جاری می ساختند و خود را مستظهر به حضور یاری امـام زمـان خـود مـی دانـسـتـنـد و بـدیـن وسـیـله شـعـله امـیـد را در دل خود فروزان نگاه می داشتند. دعای هر روزه مؤ منان در نماز و پس از آن به حضرت حجت (ع )، حضور پرشور مردم در مراسم دعای ندبه ، در خواندن زیارت جامعه کبیره ، حضور در مـکـان هـایـی کـه یـادی و نـامی از مولای ما امام زمان دارد، همچون مساجد سهله و کوفه و جـمـکران و نیز در مکه ، بویژه در موسم حجّ، نشان از توجّه و امید آنان به آینده ای روشن دارد.
امـروزه بـی عـدالتی در غالب نقاط جهان گسترده شده و جای پای ظلم را در همه جای کره زمـیـن مـی تـوان دید. کشورهای بزرگ و قدرتمند و نیز سازمان های بین المللیِ یکسویه نـگـر، خـواسـت هـای دنـیـایـی و غـیـر عـادلانـه خـود را بـر جـهـان تـحـمـیـل مـی کـنـند و قدرتی برای مقابله با آنان وجود ندارد. به راستی اگر اعتقاد به مـصـلحـی بـزرگ کـه حتما خواهد آمد و جهان را پس از آن که از جور و ستم آکنده شده ، به عطرِ عدل و اعتدال معطر سازد، هیچ گونه امیدی برای بشر باقی نخواهد ماند و تلاشهای فـردی و جـمـعی در مسیر برپایی قسط و عدل ، متوقف خواهد شد. مقام معظم رهبری منتظران صاحب الزمان (عج ) را امیدوار به آینده جهان می داند و می فرماید: ((منتظران صاحب الزمان (عـج ) بـه مـنـور شـدن چـشـم انداز زندگی بشر و پایان دوران ظلم و تجاوز امیدوارند و جنایات و ستم و تزویر سردمداران استکبار جهانی نمی تواند چشمه امید را در دلهای آنان خاموش کند.))
ایـشـان دربـاره تـاءثـیـر انـتـظار در زندگی می فرماید: ((نفسِ انتظار و امید، به انسان جراءت اقدام و حرکت و نیرو می بخشد.))
6. مشتاق شدن مردم جهان به حکومت عدل جهانی
بـشـر تـاکنون حکومت های بسیاری را تجربه کرده و ناتوانی آن ها را هم در ایجاد جامعه ای آرمـانـی و مـطـلوب ، که همه انسان ها بتوانند در سایه آن ، از نعمت های خداوندی بهره ببرند و به کمال خویش برسند، به چشم دیده است . از این رو چشم به افق های دورتری دوخته است تا حکومتی آسمانی بر جهان سایه گسترد و یکباره بساط ظالمان را برچیند و آرامـش و امـنـیـّتـی حـقـیـقـی را حکمفرما کند، به دانش و کوشش مردم جهت دهد و رفاه حقیقی را برای مردم به ارمغان آورد، معنویت بر همه جا نور بیفشاند و دلهای آدمیان از محبّت به خدا و خـلق خـدا آکـنـده گردد. تشکیل سازمانهای بین المللی و جهانی و مجموعه های منطقه ای و فـرامـنـطـقـه ای مؤ یّد این حقیقت است که انسانها به تدریج به سمت منافع دسته جمعی و جهانی روی آورده اند که خود پیشرفت مهمّی در رشد عقلانی آنان محسوب می گردد.
در روایات آمده است : دولت حضرت مهدی (عج ) آخرین دولت است . هیچ گروه (ملّت ، قبیله و طـایـفـه ای ) نـمـی مـانـد مـگر آن که حکومت را به دست می گیرد. این برای آن است که با تشکیل حکومتِ جهانی آخرالزمان کسی نباشد که بگوید اگر حکومت به دست ما می افتاد می تـوانـسـتـیم عدالت را همانند حکومت حضرت مهدی (عج ) برقرار نماییم .
بـدیـهـی است با ماءیوس شدن مردم از رژیم ها و مکتب های گوناگون فکری و سیاسی ، دعـوت الهـی حـضـرت ولی عـصـر(عـج ) را بـا جـان و دل می پذیرند و مستضعفان جهان به یاری اش می شتابند.
بنابراین از دیگر برکات حضرت مهدی (ع ) در زمان غیبت ، رشد فکری و سیاسی مردم و ایـجـاد اشـتـیـاق در آنـان بـرای حـضـور در کـنـار حـضـرت مـهـدی در بـرپـایـی حـکـومـت عدل جهانی است .
7. حفظ شیعیان از شرّ دشمنان
در توقیع مبارک آن حضرت برای شیخ مفید آمده است : ((ما در رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی نکرده و شما را از یاد نبرده ایم ، که اگر جز این بود، دشواریها و مصیبت ها بر شـمـا فـرود مـی آمـد و دشـمنان شما را ریشه کن می کردند.)) در این روایت ، هم به حفظ خود شیعیان و هم به حفظ مذهب تشیع اشاره شده است .
امـام صـادق (ع ) در تـفـسـیـر آیـه ((ولَولا دَفـعُ اللّهِ النـّاسَ بـَعـضـَهُم بِبَعضٍ لَفَسَدَتِ الاَرضُ)) (بـقـره : 251) مـی فـرمـایـد: خـداونـد به واسطه نمازگزاران شیعه بلا را از کسانی که نماز نمی خوانند دفع می کند، زیرا اگر همه شیعیان نماز را ترک کنند، هلاک مـی گـردنـد.
بـدیـهـی اسـت وقـتـی افـراد مؤ من در اجتماع چنین برکتی داشته باشند، برکات وجود امام مـعـصـوم کـه ولیّ و حـجـّت خدا بر مردم است ، به مراتب بیشتر خواهد بود. وجود امام غایب موجب نزول خیرات بسیار بر امت اسلامی و دفع شرور فراوان از آنان خواهد بود.
در دوران غـیـبـت ، عـالمـان بـسـیـاری بـه حـضـورش شـرفـیـات شـده و پـاسـخ مسائل خود را گرفته اند.
بـسـیـاری از دردمـنـدان بـا تـوسـل بـدیـشـان شـفـای خود را از آن حضرت خواسته و بدان رسیده اند، و گرفتارانِ فراوانی گشایش گره کار خود را از نفس مولا و آقایشان امام زمان (عج ) می دانند. مان .+
دربـاره بـرکـات وجـود حـضـرت مـهـدی بـسـیـار مـی تـوان سـخـن گـفـت ، امـا بـه دلیل حجم نوشتار، سخن را با کلامی از امام خمینی که همه شیعیان ایشان را با عنوان نایب بـر حـق امـام مـنـتـظـر مـی شـنـاختند و یاری امام زمان به ایشان را بارها با تمام وجود خود احساس کرده بودند، به پایان می بریم :
((رهـبـر هـمـه شما و همه ما وجود مبارک بقیة اللّه است و باید ماها و شما طوری رفتار کنیم که رضایت آن بزرگوار را که رضایت خداست ، به دست آوریم .)) ((سلام بر او و سلام بر منتظران واقعی او.... سلام بـر آنـان کـه ظـهـورش را بـا حـقـیـقـت درک مـی کـنند و از جام هدایت و معرفت او لبریز می شوند!))
جمع بندی
بـر مـبـنـای عـقـل و نـقل ، جهان از حجّت خالی نمی ماند و حجت خدا یا آشکار است و یا غایب ، هـمـچـنان که درباره موسای کلیم ، خضر نبیّ، یوسفِ یعقوب و مانند آن اتفاق افتاد. آنچه مـهـم اسـت ایـن کـه بـدانـیم آثار وجودی و برکات حجج خدا بر روی زمین همواره پایدار و بـاقـی اسـت . دربـاره حـضرت مهدی (ع )، امام دوازدهم شیعیان نیز چنین است و ایشان شئون مـعـنـوی و بـاطـنـی خـود را دارا بـوده ، مـلائکـه در شـبـهـای قـدر بـر ایـشـان نـازل مـی شـونـد و آن حضرت مجرای رساندن فیض و برکات الهی به مردم است و هدایت بـاطـنـی آنـهـا را بـر عـهـده دارد، از شـیـعـیـان و از دیـن اسـلام اصـیـل و ناب محمدی (تشیّع ) پاسداری می کنند تا آن که زمینه ظهور ایشان آماده گردد و آشـکـارا زعـامـت مـردم را در دسـت گـیرند و به اجرای احکام الهی بر روی زمین بپردازند و جـامـعـه جهانی مهدویّت را تشکیل دهند.