ماهان شبکه ایرانیان

تاثیر روغن نارگیل بر لاغری و کاهش وزن

روغن نارگیل از جمله مواد غذایی است که بر اساس باور عوام خواص فراوانی دارد و یکی از آن‌ها کاهش وزن است اما اکنون پژوهش‌ها خلاف این موضوع را ثابت می‌کنند.

تاثیر روغن نارگیل بر لاغری و کاهش وزن

انجمن قلب آمریکا  به تازگی گزارشی را منتشر کرده و در آن در خصوص استفاده از روغن نارگیل هشدار داده و توصیه‌هایی کرده است.

بررسی رابطه‌ی میان چربی‌های خوراکی و بیماری قلبی عروقی حاوی اطلاعاتی درباره‌ی چربی‌های اشباع شده است که نشان می‌دهد مصرف روغن نارگیل باعث افزایش کلسترول LDL (چربی بد) در هر هفت نفری که مورد آزمایش قرار گرفتند شده است. پژوهشگران می‌گویند که شاهد هیچ تفاوتی بین روغن نارگیل و دیگر روغن‌های با چربی‌های اشباع شده مانند کره، گوشت گاو و گوساله و روغن پالم نبوده‌اند. در حقیقت، بر اساس اطلاعات به دست آمده 82 درصد از چربی موجود در روغن نارگیل از نوع اشباع شده است. به عبارت دیگر، این میزان چربی اشباع شده در روغن نارگیل از مواد غذایی چرب مانند کره با 63 درصد، گوشت قرمز با 50 درصد و گوشت خوک با 39 درصد به مراتب بیشتر است.

روغن نارگیل

Credit: Dogaltedavi

انجمن قلب آمریکا در بخشی از گزارش خود تحت عنوان چربی‌های خوراکی و توصیه‌های بیماری قلبی و عروقی  نوشته است: «از آن جا که روغن نارگیل باعث افزایش کلسترول LDL می‌شود و این نوع کلسترول عامل بروز بیماری قلبی و عروق با اثرات جبران‌ناپذیر است این انجمن در خصوص مصرف روغن نارگیل هشدار می‌دهد.»

فرانک ساکس، نویسنده این گزارش گفته است که هیچ معلوم نیست این تفکر و باور عوام از کجا نشات گرفته که روغن نارگیل سالم و برای سلامتی خوب است زیرا این روغن تقریبا دارای میزان چربی 100 درصدی است. این پژوهشگر در ادامه مطالعات گذشته با موضوع کاهش وزن را در این باره منبع باور غلط مردم درمورد روغن نارگیل دانسته است.

ماری پی‌یر اس‌تی آنج، استاد داروهای خوراکی دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه کرنل، نیز می‌‌گوید: «دلیل اصلی که باعث شده تا روغن نارگیل به عنوان ماده‌ی غذایی کاهش دهنده‌ی وزن برای خود جایی بین مردم باز کند این است که بر اساس پژوهشی که خودم انجام داده مشخص شده که روغن نارگیل دارای تری گلیسیرید با زنجیره متوسط  است.»

روغن نارگیل

Credit: Coconutoil

وی ادامه می‌دهد: «روغن نارگیل در مقایسه با دیگر روغن‌ها و چربی‌ها از تری گلیسیرید با زنجیره‌ی متوسط بالاتری برخوردار است و در تحقیق من ثابت شده که خوردن روغن نارگیل یا هر ماده غذایی حاوی تری گلیسیرید با زنجیره‌ی متوسط می‌تواند ضرباهنگ یا سرعت سوخت و ساز یا همان متابولیسم بدن فرد را افزایش دهد.»

پروفسور ماری پی‌یر اس‌تی آنج در پژوهش خود از روغن دارای تری گلیسیرید با زنجیره متوسط (MCT) استفاده کرد و این در حالی است که میزان آن در روغن نارگیل بین 13 تا 15 درصد است. پژوهش دیگری که این پژوهشگر منتشر کرده نشان می‌دهد که حتی مقادیر اندک تری گلیسیرید با زنجیره‌ی متوسط نمی‌تواند به افراد دارای اضافه وزن در کاهش وزن کمک کند.

روغن نارگیل

Credit: Nutrition Depot

از سوی دیگر، انجمن قلب آمریکا به کسانی که به دنبال کاهش کلسترول هستند توصیه می‌کند تا چربی اشباع شده کمتر از شش درصد را به عنوان مجموع کالری روزانه دریافت کنند. حال پیش از این که روغن نارگیل خود را روانه سطل زباله کنید خوب است بدانید که صرف حذف چربی‌های اشباع شده از رژیم غذایی لزوما به این معنا نیست که خطر ابتلا به بیماری قبلی کاهش چشمگیری پیدا می‌کند زیرا برپایه‌ی انجمن قلب آمریکا مردم جای خالی چربی‌های اشباع شده را با شکر، آرد سفید و مواد غذایی دارای کالری بالا پر می‌کنند‍!

این در حالی است که برخی از انواع چربی حاوی مواد غذایی مورد نیاز بدن است که از جمله‌ی آن‌ها کره را می‌توان نام برد که البته اسم و رسم آبرومندانه‌ای بین مردم ندارد. در عین حال فرانک ساکس می‌گوید که مصرف روغن‌های گیاهی یا روغن زیتون نیز برای بدن مفید است و در کنار این روغن‌ها از روغن نارگیل می‌توان به عنوان مرطوب کنند و یا حالت دهنده مو استفاده کرد. 

این پژوهشگر اظهار می‌کند: «روغن نارگیل را روی بدن خود بگذارید نه در بدن خود!»

روغن نارگیل

Credit: Paleohacks

منبع: usatoday

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان