ماهان شبکه ایرانیان

همراه با خورشید/دومین مرحله از غیبت صغرا

پس از رحلت عثمان بن سعید، در سال ۲۶۵ هـ.ق (پنج سال اول غیبت صغرا) پسرش محمد، نماینده ویژه امام زمان(عج) شد و تا سال ۳۰۵ هـ.ق، یعنی پنجاه سال نماینده امام زمان(عج) بود.

پس از رحلت عثمان بن سعید، در سال 265 هـ.ق (پنج سال اول غیبت صغرا) پسرش محمد، نماینده ویژه امام زمان(عج) شد و تا سال 305 هـ.ق، یعنی پنجاه سال نماینده امام زمان(عج) بود.

دوره نیابت او، دوره تثبیت ایمان به مسئله غیبت است. همان گونه که دوره پدر محمد، دوره شکل گیری ایمان به غیبت بود.

شخصیت شناسی

محمد در زمان امامت امام هادی(عج) به دنیا آمد. او در دوره امامت امام حسن عسکری(ع) جوان بود و نوجوانی او با بهره گیری علمی و معنوی از امام هادی(ع) سپری شد، چرا که پدرش وکیل ویژه امام هادی(ع) بود و با امام هادی(عج) ارتباط داشت. پدر در این آمد و شدها، محمد را با خود به منزل امام می برد و او آرام آرام با آموزه های اسلامی آشنا شد. وی از محضر پدر خود و امام هادی(ع) بهره های بسیار برد.

استعداد و پشت کار محمد در دوره نوجوانی سبب شد، امام هادی(ع) برای او دعا کند و به او بگوید: «این فرزند، پدرش نماینده من و فرزندم امام عسکری(ع) است و خودش نماینده ویژه امام موعود خواهد بود.»

محمد با شنیدن این سخن، احساس مسئولیت کرد و کوشید از امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) بهره مند گردد تا در زمان امامت امام زمان(عج) نماینده ای شایسته برای امام باشد.

در دوره جوانی محمد، امام هادی(ع) شهید و امامت شش ساله امام عسکری(ع) آغاز شد. در این سال ها محاصره امام شدت یافت و پدرش به ناچار شغل روغن فروشی را برگزید تا بتواند به این بهانه به خانه امام برود. محمد هم دستیار پدر بود و می توانست به محضر امام عسکری(ع) برسد. او توفیق یافت در آغاز میلاد امام مهدی(عج) به همراه پدرش، جزو اولین دیدار کنندگان با موعود و جزو اولین بیعت گران با ایشان باشد.

در پایان دوره امامت امام عسکری(ع)، روزی امام، پدرش و او را به همراه چهل نفر از بزرگان شیعه فراخواند. در آن مجلس امام به شیعیان خبر داد که به زودی به شهادت می رسد و امام پس از او، بلافاصله دوره غیبتش شروع می شود. البته ابتدا غیبت وی کوتاه است و پس از آن غیبت کبرای او آغاز می شود. در آن مجلس، امام رو به عثمان و محمد کرد و گفت: «این ها مورد اعتماد و اطمینان من هستند و هر چه به شما بگویند، راست است و از خود چیزی نمی گویند. پس از شهادت من، نخست عثمان، سپس محمد، نماینده فرزندم هستند. پس، از آن ها اطاعت کنید که هرچه به شما بگویند، سخن فرزندم مهدی(عج) است.»

پس از رحلت عثمان، این مسئولیت مهم به محمد رسید و او با کمک های پنهانی امام زمان(عج) رهبر جامعه مسلمانان گشت.

ادامه دارد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان