هرگز این غذاها را قبل از خواب نخورید!

برخی عادت دارند که پیش از خواب چیزی بخورند؛ هر چه باشد. اما این کار اگرچه به ظاهر منافات زیادی با اصول تغذیه ندارد؛ برای خودش قواعدی دارد که در این مطلب به آن‌ها پرداخته می‌شود.

هرگز این غذاها را قبل از خواب نخورید!

شما هم اگر از آن دسته کسانی هستید که عادت دارند شب‌ها قبل از خواب و یا حتی نیمه شب چیزی بخورند، لازم است حواستان را جمع کنید که یک وقت چیزی نوش جان نکنید که هم خوابتان به هم بخورد و هم گلاب به روی ماهتان جهاز هاضمه‌ی شما روان شود!

همه‌ی ما کمابیش قهرمان این حکایت هستیم؛ نصف شب است، شام خورده‌ایم اما شکم‌مان هنوز قار و قور می‌کند! دنبال چیزی می‌گردی روانه خندق بلا کنی تا سروصدای دل و روده‌ات را بخواباند و بعدش خودت سر بی‌دردسر زمین بگذاری و بخوابی ... و امان از شبی که چیزی در یخچال باشد و باب دندان تو باشد... تا نسل‌اش را درنیاوری راحت نمی‌شوی حتی اگر نیمه شب باشد!

غذا

Credit: BBC

جالب این جا است که گاهی چند لقمه غذا خوردن قبل از خواب وزن آدم را کاهش هم می‌دهد. البته نه هر غذایی بلکه چیزهایی مثل پنیر کُلبه (نوعی پنیر دَلَمِه شده) یا غذای پروتئینی و 30 نوع غذای دیگر آن هم فقط 30 دقیقه قبل از خواب.

مثل هر موقعیت دیگری، آدم همیشه بر خر مراد سوار نیست. در مورد خوردن غذا قبل از خواب هم همین قاعده حاکم است. گفتیم چند لقمه ته‌بندی کردن در آخر شب می‌تواند وزن را کاهش بدهد. حالا می‌خواهیم بگوییم اگر غذای درست انتخاب کردی و خوردی که هیچ ولی اگر چیزی که خوردی اشتباه بود همه دل و روده‌ات قر و قاطی می‌شود و شب تا صبح مجبوری یا از این پهلو به آن پهلو شوی و یا این که راه بروی و خانه را با پا گز کنی و ببینی دقیقا چند متر است! از آن جا که یکی از راه‌های کاهش وزن خواب خوب و کافی است، بر هم زدن چرخه‌ی خواب با چند لقمه غذای نابجا می‌تواند بر ابعاد شما بیفزاید که اگر کلاه خود را قاضی کنید درخواهید یافت که اصلا و ابدا به دردسرش نمی‌ارزد.

این جا است که هر کسی دلش می‌خواهد بداند کدام‌ غذا با خواب آدم منافات دارد و حتی در حد یک لقمه هم نباید از آن غذا قبل از خواب خورد؟ پیتزا! به خصوص پیتزا پپرونی ... و وای به وقتی که دلتان بخواهد که پیتزا پپرونی رو با فلفل قرمز و تندی اضافه نوش جان کنید! خدا نصیب گرگ بیابان هم نکند. می‌دانید چرا؟ الان برایتان می‌گوییم.

 

دچار سوءهاضمه می‌شوید

غذا

Credit: LLC

کسانی که دستگاه گوارش حساس دارند به خوبی می‌دانند که اگر یک برش از پیتزای پپرونی بخورند چه سوزش سردلی پیدا می‌کنند و بعدش مجبور می‌شوند یکی پس از دیگری شیشه شربت ضد اسید سر بکشند! چاشنی و ادویه موجود در پیتزا پپرونی و همین طور اسید موجود در سس گوجه فرنگی باعث رفلکس معده و ترش کردن می‌شود و شاید هم چیز بدتر از آن.

ارین پالینسکی وید در این باره می‌گوید: «ترکیب چربی موجود در پنیر پیتزا و اسید موجود در سس گوجه فرنگی می‌تواند تاثیر منفی و بدی بر کیفیت خواب فرد بگذارد.»

این کارشناس و متخصص تغذیه در مقاله‌ی خود با نام «سی غذای خوب و بد که می‌توان خورد و نباید خورد» می‌نویسد: «غذاهای دارای اسید بالا می‌توانند باعث ایجاد رفلکس معده شوند به ویژه وقتی که نزدیک به وقت خواب خورده شده باشند. حتی اگر فرد دچار سوزش سر دل نشود، رفلکس معده او را حتما از خواب بیدار خواهد کرد و همین بیدار شدن ولو به قدر چند ثانیه دلیلی می‌شود تا فرد روز بعد سرحال و سرزنده نباشد.»

به مورد سوزش سر دل عارضه سوء هاضمه را نیز به علت وجود چربی در پنیر پیتزا اضافه کنید که خودش به تنهایی می‌تواند حس خوب و آرام و قرار را از آدمی بگیرد. بدون شک خوابیدن با شکمی انباشته از چربی و اسید، نخستین چیزی را که قربانی خود می‌کند خواب آرام و راحت است. از این رو، بهتر است تا از غذاهای اسیدی که غالبا ایجاد رفلکس معده می‌کنند در ساعات نزدیک به خواب شبانه پرهیز کنید.

 

لبنیات راه شما را به سوی دستشویی هموار می‌سازد!

غذا خوردن

Credit: Eatthis

بله! حق با شما است. پنیر به هر شکل‌اش خوشمزه است و ما کاری با منکرش نداریم! درست به همین دلیل پیتزا یکی از محبوب‌ترین غذاهای آمریکا است. اما پنیر موجود در پیتزا اگر مراقب نباشید، می‌تواند دستگاه گوارش شما و به ویژه حرکات روده را نابود کند. پژوهش‌ها در موسسه ملی بهداشت آمریکا نشان داده که 65 درصد از بزرگسالان دچار عارضه عدم تحمل لاکتوز هستند. همچنانی که افراد پیرتر می‌شوند، رفته رفته آنزیم‌های هضم لاکتوز یا همان قند درون لبنیات را از دست می‌دهند. اما از آن جا که باکتری موجود در روده‌ی بزرگ شما عاشق و شیفته‌ی قند لبنیات است، این تعارض موجب بروز ناراحتی در سیستم گوارش می‌شود و در نتیجه عوارضی مانند نفخ، گاز و اسهال پدیدار می‌شوند.

پس عجیب نیست که خوردن یک عالمه لبنیات در هنگام شب و درست پیش از خواب پیامدهایی دارد که برخی از آن‌ها با آبروی آدمی ارتباط تنگاتنگ دارد! کاری هم که با نفخ شکم و دم به دم دستشویی رفتن نداشته باشیم، خوابتان حیف است که حرام می‌شود.

 

شب پنیر بخورید حتما خواب بد می‌بینید

غذا

Credit: Shape Me

این که اگر شب پنیر بخورید حتما خواب بد می‌بینید حرف امروز و دیروز نیست و از قدیم امری ثابت شده است. درست است که بعضی‌ها این موضوع را خرافه می‌دانند و آن را به قصه‌ی جن و پری گره می‌زنند اما شواهدی در دست است که اثبات می‌کند زیاده‌روی در خوردن پنیر، به ویژه پیش از خواب، خوابتان را آشفته خواهد کرد و کابوس خواهید دید. داوطلبان حاضر در یک پژوهش گزارش داده‌اند که هر بار شب‌ها پیش از خواب یکی از انواع لبنیات، خاصه پنیر را نوش جان کرده‌اند، تا صبح یک مژه نخوابیده‌اند.

پژوهش دیگری در سال 2005 میلادی که به سفارش صنف پنیرسازان انگلیس انجام شده مشخص کرده است که انواع مختلف پنیر می‌تواند باعث بروز خواب و رویای متفاوت شود (هرچند کسی تاکنون کابوس گزارش نکرده است). نکته درخور ذکر آن که این پژوهش به دست گروهی صورت گرفت که مسئول مستقیم نظارت بر فرآیند ساخت پنیر بودند. بنابراین این احتمال وجود دارد که یافته علمی منتشر شده بیشتر جنبه بازاری داشته باشد تا پایه علمی.

به فرض هم که شواهد موجود در این باره مهر تایید بر قصه و حکایت بودن این موضوع بزند و حقیقت علمی آن را مردود بداند، باز به امتحان کردنش می‌ارزد که فرد دست کم برای یک شب هم که شده دست از خوردن پنیر موزارلا آن هم به مقدار زیاد بردارد و نتیجه‌اش را در خواب خود مشاهده کند. از این‌ها گذشته، سوءهاضمه ناشی از همه انواع پنیر آن مقدار عذاب‌آور هست که فرد را از یاد پیامدهای رسواگرانه آن غافل کند!

حالا شما هم یک دفعه بنا را بر این نگذارید که یک سره بی‌خیال پنیر شوید. مطمئن باشید جای پنیر در بین برنامه غذایی شما همواره سبز است تا آن جا که برخی از افراد از رهگذر خوردن پنیر پیتزا با غالب مواد غذایی موفق به کاهش وزن خود هم شده‌اند. باور نمی‌کنید! کافی است تا رژیم غذایی انواع پیتزا را دنبال کنید تا شاهد ادعا در برابر دیدگان شما ظاهر شود. 

نکته‌ی مهم این است که پنیر را چند ساعتی پیش از خواب شبانه میل کنید. به جای آن اگر شبی یا نصف شبی دلتان غش و ضعف رفت می‌توانید موز، چند دانه مغز آجیل یا یکی ـ دو برش گوشت بوقلمون بخورید. فقط یادتان باشد که پس از آن جوشانده یا دم کرده‌ای پشت بندش سر بکشید که باد و قولنج احتمالی بعد از آن را بشکند تا یک وقت در خواب رسوایی به بار نیاورید و مهمتر این که آسوده بخوابید!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان