ماهان شبکه ایرانیان

حاملگیِ کاذب

حاملگی کاذب چیست و چه علایمی دارد؟ گاهی وقت ها یک خانم احساس حاملگی دارد بدون این که حامله باشد. علایم حاملگی را پیدا می کند و مدت ها تصور می کند حامله است و اطرافیان هم او را حامله می دانند، ولی فرزندی به دنیا نمی آید

حاملگیِ کاذب

حاملگی کاذب چیست و چه علایمی دارد؟

گاهی وقت ها یک خانم احساس حاملگی دارد بدون این که حامله باشد. علایم حاملگی را پیدا می کند و مدت ها تصور می کند حامله است و اطرافیان هم او را حامله می دانند، ولی فرزندی به دنیا نمی آید. در واقع در حاملگی کاذب همه چیز وجود دارد جز جنین.
این بیماری از دوران باستان وجود داشته است. به طوری که فیلسوف باستان، بقراط، در 300 سال قبل از میلاد مواردی از آن را گزارش کرده است.
یک نمونه ی تاریخی آن مربوط به ماری تودور، ملکه ی انگلیس است که نازا بود، ولی چند بار دچار حاملگی کاذب شد.
علایم آن مثل حاملگی واقعی است. تهوع صبحگاهی، دردناکی سینه ها، افزایش وزن و... این علایم به حدی گول زننده است که حتی پزشکان درمانگر نیز آن را حاملگی واقعی تصور می کنند. در یک تحقیق دیده شده که 18 درصد افرادی که حاملگی کاذب داشته اند به عنوان حامله تحت درمان بوده اند. علایم آن به ترتیب شیوع، شامل بزرگ شدن شکم، قطع قاعدگی، احساس حرکات جنینی، تهوع و عوارض گوارشی، بزرگ شدن سینه ها و حتی بزرگ شدن رحم است. ممکن است علایم 9 ماه ادامه یابد و حتی به زایمان کاذب نیز منجر شود.

علل حاملگی کاذب چیست؟

تمایل زیاد به حامله شدن یا ترس زیاد از حاملگی باعث تغییرات هورمونی و منجر به حاملگی کاذب می شود.
روان انسان همیشه جسم را تحت تأثیر قرار می دهد. گروهی از بیماری های جسمی هستندکه علت آن ها عوامل روانی هستند و ما آن ها را بیماری های روانی تنی می نامیم. پدیده ی حاملگی کاذب هم به همین مکانیزم ایجاد می شود.

حاملگی کاذب چه قدر شایع است؟

در گذشته که آزمایش حاملگی و سونوگرافی نبوده، این بیماری شیوع بیش تری داشته است، به طوری که در سال 1940 در امریکا یک نفر از هر 250 نفر خانمِ حامله به آن مبتلا بوده، ولی آمارهای اخیر 6 نفر در هر 22000 نفر را گزارش کرده است. سن شیوع این بیماری حدود 30 سالگی است.
جالب است که این پدیده یا بیماری، در دیگر پستانداران مثل گربه و سگ و خرگوش هم دیده می شود.
راه تشخیص آن سونوگرافی است. در سونوگرافی ساک حاملگی یا جنین دیده نمی شود. بعد از انجام آن، عدم وجود حاملگی را به اطلاع بیمار می رسانیم. روان درمانی توسط روان شناس یا روان پزشک برای جست و جوی علل روانی پدیده، باعث بهبود می شود.
منبع مقاله :
عبداللهی ثانی، حسین، (1389)؛ زنان و بیماری های خاص روان پزشکی، (بیماری های روان پزشکی مرتبط با زنان)، تهران، نشر قطره، چاپ اول
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان