برند Nike که قبلا با نام (Blue Ribbon Sports BRS) شناخته میشد، توسط فیل نایت و بیل باورمن در سال ١٩٦٤ تاسیس شد. فیل نایت دوندهای اهل پورتلند بود که زیر نظر مربی دو میدانی به نام بیل باورمن تمرین می کرد.
بیل به دنبال راهی بود تا بتواند عملکرد شاگردانش را بالا ببرد و سعی می کرد در اوقات فراغتش، روی بهتر شدن کفش های آنها کار کند. او کارها و نوآوری های متفاوتی را روی کفشها انجام می داد، اما هیچ کدام از آنها موفق نبودند. بعد از چندین سال فیل تصمیم گرفت که از ژاپن کفش وارد کند و در محله خود آنها را به فروش برساند. او سعی کرد که اولین کفشهای موجود خود را در انبار، به مربی سابقش بیل باورمن بفروشد.
اما باورمن بیشتر تمایل داشت که با فیل شریک کاری بشود. در نتیجه هر دو آنها تصمیم گرفتند که شراکتی را با یکدیگر آغاز کنند. اگرچه تجارت آنها به آرامی شکل گرفت، اما در سال ١٩٦٥، فروش آنها به ٢٠هزار دلار رسید. بعد از مدتی آنها تصمیم گرفتند که خط تولید کفش های خودشان را آغاز کنند. بعد از چندین سال تلاش، در سال ١٩٧١ آنها کفش های سبک ورزشی را تولید کردند که کفه آنها دارای برآمدگیهایی بود. از این مدل کفش آنها، در مسابقات دو و میدانی سال ١٩٧٢ در امریکا استفاده شد. موفقیت آنها باعث شد که آنها به زودی جایگاه خود را به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان کفشهای ورزشی تثبیت کنند. پیشرفت آنها به قدری بود که به زودی سفارشهای مختلفی را در سال ١٩٨٠ دریافت کردند. در سال ١٩٨٢ آنها رتبه ١ را در میان تولیدکنندگان کفشهای ورزشی کسب کردند. شعار آنها " Just Do It " (فقط انجامش بده) بود که به نماد آنها تبدیل شد و همه مردم با آن آشنا شدند. در سال ١٩٨٥، آنها تصمیم گرفتند که کفشی خاص برای مایکل جوردن که در آن زمان بازیکنی تازه کار در NBA بود، طراحی کنند. محبوبیت روز به روز این بازیکن باعث شد که فروش محصولات Nike بالا برود و رکورد جدیدی را در فروش به ثبت برسانند. به زودی، برند Nike, لباس و لوازم ورزشی دیگر را نیز تولید کرد. آنها با تیم های بینالمللی مختلفی از جمله تیم فوتبال برزیل و تیم فوتبال زنان و مردان امریکا قرارداد بستند.
این برند به تولید کفش های جدید ورزشی هم ادامه داد. امروزه Nike دارای تولیدات مختلف ورزشی در رشته های تنیس، بیسبال، فوتبال و ... است. تمایل و خواست بیل برای یافتن بهترین راه حل و نوآوری فیل در تجارت، سبب شد که Nike تبدیل به یکی از پرفروشترین و محبوبترین برندها در دنیا شود. در سال ٢٠١٢، درآمد آنها بیش از ٢٤ میلیارد دلار بود. Nike در دوران موفقیت خود، شرکت های مختلفی را تاسیس کرد اما اکثر آنها را واگذار کرد. یکی از این شرکت ها، Umbro بود. در حال حاضر، Nike دارای دو شرکت تابع به نام های Converse و Hurley International است. Nike اسپانسر چندین بازیکن فوتبال، تنیس و بسکتبال است. آنها همچنین دارای خط تولید کفش های مخصوص برای ورزشکاران هستند. کارمندان برند Nike بیش از ٤٤ هزار نفر هستند و ارزش این برند ١٠ میلیارد دلار است. موفقیت Nike به دلیل نوآوری های همیشگی و سرمایه گذاری به موقع است که باعث شدهاند ارزش سود Nike هر ساله چندین هزار میلیون دلار باشد.