ماهان شبکه ایرانیان

اخبار فرهنگی / برگزاری چهاردهمین اجلاس کمیته هماهنگی فعالیت های مشترک اسلامی ؛ در امر تبیلغ در طرابلس

چهاردهمین اجلاس کمیته هماهنگی فعالیت های مشترک اسلامی در امر تبلیغ با حضور دکتر اکمل الدین احسان اغلو دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی ، دکتر محمد احمد الشریف دبیر کل جمعیت دعوت اسلامی و جمع کثیری از علما و اندیشمندان جهان اسلام از کشورهای مصر ، عربستان ، لیبی ، آمریکا ، اندونزی ، مالزی ، لبنان ، ایران و هم چنین اعضای کمیته هماهنگی فعالیت های مشترک ا ...

چهاردهمین اجلاس کمیته هماهنگی فعالیت های مشترک اسلامی در امر تبلیغ با حضور دکتر اکمل الدین احسان اغلو دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی ، دکتر محمد احمد الشریف دبیر کل جمعیت دعوت اسلامی و جمع کثیری از علما و اندیشمندان جهان اسلام از کشورهای مصر ، عربستان ، لیبی ، آمریکا ، اندونزی ، مالزی ، لبنان ، ایران و هم چنین اعضای کمیته هماهنگی فعالیت های مشترک اسلامی از 1416 خرداد ماه 1384 به مدت سه روز در طرابلس پایتخت لیبی برگزار شد .

در پایان این اجلاس با صدور بیانیه ای 20 ماده ای بر ضرورت ادامه هماهنگی بین مؤسسات و سازمان های اسلامی فعال در زمینه تبلیغ تحت نظر سازمان کنفرانس اسلامی و تلاش در راستای تحکیم روابط بین آنها و اتخاذ مواضع یکسان و واحد در گفت وگوی دینی و فرهنگی، تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، در این بیانیه تقویت راه کارهای اعتدال و میانه روی در شیوه محاوره و گفت وگو بین مسلمانان و اشتراکات اسلامی مورد تأکید قرارگرفت.

هم چنین این بیانیه با اشاره به فرضیه توجیه ناپذیر تنفر و ترس از اسلام که حاصل جهل و تلاش خصمانه بوق های تبلیغاتی ضد اسلام است ، تلاش گسترده برای معرفی چهره واقعی اسلام و فرهنگ و تمدن اصیل و حیات بخش آن را خواستار شد.

در این بیانیه با اشاره به توجه به مسائل جوانان مسلمانان ، آینده سازان امت اسلامی و ادامه دهندگان تمدن اسلامی از طریق مشارکت فکری آنان و برنامه ریزی برای فعالیت های فرهنگی ، بر ایجاد ارتباط بین مؤسسات و سازمان های متولی امور جوانان و ورزش در جهان اسلام تأکید شد .

این اجلاس خواستار اهتمام به مسئله اقلیت های مسلمانان و اندیشمندان مهاجر و تحکیم ارتباط با آنها جهت بهره مندی از تلاش های علمی و روابط گسترده آنها در جوامع مختلف به منظور معرفی صحیح چهره اسلام در غرب و تبلور مشارکت مسلمانان در تمدن اسلامی شد .

برپایی انجمن گفت وگو میان شیعه و سنی

با حضور نماینده علامه فضل اللّه و دیگر علما در بیروت

با دعوت دومین گردهمایی مؤسسه ها و انجمن های خصوصی حمایت سنی در بیروت،انجمن گفت وگو در هتل شرایتون برای وحدت مسلمانان در لبنان منعقد گردید. در این انجمن اندیشمندانی سخن گفتند:

آقای شیخ حسین به نمایندگی از آیة اللّه سید محمد حسین فضل اللّه بر تمسک به ارکان اصلی وحدت که همان ایمان به پیامبر صلی الله علیه و آله و قرآن است تأکید ورزید. ایشان لبنان را نمونه ای جالب برای وحدت ذکر کردند که با ترور رفیق حریری ، وحدت ضرورتی بیشتر پیدا کرده است .

شیخ ماجد درویش نیز به نقشه آمریکایی برای شعله ور کردن جنگ های نژادپرستانه در منطقه و تلاش برای ایجاد فتنه شیعی سنی ، در عراق اشاره کردند و گفتند اسلامی که توانسته صفوف طوایف مختلف عرب و اقلیت ها را در گذشته متحد سازد ، می تواند تفرقه را در امت اسلامی به وحدت بکشاند .

این انجمن با اعلان تعدادی از مشترکات ، به کار خود پایان داد که بارزترین آنها تأکید بر مرجعیت قرآن و پیامبر صلی الله علیه و آله بود. نیز در این گردهمایی عالمان شیعه و سنی برای استمرار جلسات گفت وگو دعوت شدند .

درخواست رهبران مسلمان اسپانیا برای تأسیس

مراکز فرهنگی اسلامی در این کشور

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، رهبران مسلمان اسپانیا خواهان تأسیس مراکز فرهنگی و یک دانشکده علوم اسلامی در این کشور شدند.

محمد چائیب تنها نماینده مسلمان مجلس ایالت خودمختار کاتالونیا و منیر محمود علی المصری امام جماعت مسجد بزرگ مادرید، ایجاد مراکز اسلامی در اسپانیا را گام مهمی در جهت تنویر افکار مسلمانان و انسجام آنان عنوان کردند.

چائیب به روزنامه «ال پاییس» گفت: تأسیس مسجد در بارسلونا مرکز ایالت کاتالونیا برای به رسمیت شناختن جامعه مسلمانان، مراکز فرهنگی آنها و امام جمعه های این ایالت امری ضروری است.

وی افزود: هزینه ساخت این مسجد نباید به تنهایی توسط یک کشور عربی همانند عربستان که خواستار آن است، تأمین شود؛ هر چند مسلمانان این منطقه هر گونه کمک مالی را از کشورهای عربی می پذیرند.

نماینده سوسیالیست مجلس کاتالونیا در شمال شرقی اسپانیا از دولت این کشور و شهرداری بارسلونا خواست تا اجرای پروژه بنای مسجد را خود به دست گیرند.

وی افزود: این مسجد نباید تنها یک مرکز مذهبی و عبادی باشد، بلکه باید از مراکز فرهنگی و تجاری همچون داشتن کتابخانه، رستوران و مغازه های اسلامی نیز برخوردار باشد تا به عنوان مرکز دائمی اجتماع مسلمانان در آید.

چائیب تصریح کرد که انتخاب ائمه جماعت مساجد نیز باید از سوی مردم و جامعه مسلمان هر شهر صورت گیرد.

امام جماعت مسجد بزرگ مادرید هم چنین خواستار آن شد که کنگره خردمندان مسلمان با هدف ایجاد شورای اسلامی به منظور تنظیم و تصمیم گیری درباره موضوعات مذهبی در اسپانیا تشکیل شود.

وی در این زمینه پیشنهاد کرد یک دانشکده علوم اسلامی نیز در اسپانیا همانند فرانسه و انگلیس دایر شود.

المصری همانند چائیب این اظهارات را در پی رویدادهای مربوط به انفجار چهار قطار مسافربری در مادرید عنوان کرد که تاکنون بیش از بیست نفر مسلمان عرب به اتهام دست داشتن در آن دستگیرشده اند.

با این حال مردم اسپانیا رفتار عاملان حملات را از جامعه مسلمانان این کشور جدا دانسته و از هر گونه رفتار منفی و نادرست با مسلمانان خودداری می کنند.

امام جماعت مسجد بزرگ مادرید در این زمینه از رفتار «بردبارانه و آگاهانه» مردم اسپانیا در برابر انفجارهای 11 مارس ستایش کرد. مائول مارین، رئیس سوسیالیست کنگره جدید اسپانیا نیز از مردم این کشور خواست که رفتار چند فرد تروریست را به حساب همه مسلمانان نگذارند و روابط مبتنی بر احترام خود را با آنان ادامه دهند.

برگزاری اردوی آموزشی سفیران تقریب در تهران

اردوی آموزشی سفیران تقریب به منظور ارتقای سطح علمی روحانیون کاروان های حج اهل سنت با حضور دویست نفر از طلاب و روحانیون اهل سنت شافعی و حنفی از استان های هرمزگان ، لارستان فارس ، کردستان ، گلستان و خراسان از یازدهم الی پانزدهم تیرماه در دانشگاه مذاهب اسلامی در تهران برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، در این دوره از اردوی آموزشی سفیران تقریب ، دروس آشنایی با اماکن مقدس مکه و مدینه ، بررسی و تحلیل مسائل سیاسی جهان اسلام در عصر حاضر ، مباحث مناسک حج ، کلام مقارن ، فقه مقارن و نقد و بررسی آیین وهابیت و وظایف روحانیون کاروان های حج مطرح شد .

روش آموزش در کلاس ها به صورت ارائه مطالب از سوی اساتید و سپس پرسش و پاسخ و مباحثه میان دانش پژوهان و اساتید بود و از اساتید برجسته ای چون حجج الاسلام مسیح مهاجری ، ربانی گلپایگانی ، دکتر بی آزار شیرازی ، زمانی ، علم الهدی و آقایان دکتر بلخاری ، قائدان و مولوی اسحاق مدنی نیز استفاده شد .

گفتنی است در مراسم افتتاح این اردو ، آیة اللّه تسخیری دبیر کل مجمع نیز طی سخن رانی خود خاطرنشان کردند که : «حج مسئله ای است که انسان ها را به انسانیّت خود باز می گرداند و وحدت ، پیام تمامی ادیان است که باید در ایام حج تبیین شود» .

ایشان در ادامه یادآور شدند: «اسلام با پذیرش تمامی اختلاف ها ، آن را مایه پیشرفت و توسعه می داند، پس اختلاف فکر نباید باعث تفرقه و جدایی ها شود» .

در مراسم اختتامیه این اردو، حجة الاسلام والمسلمین ری شهری نماینده مقام معظم رهبری در سازمان حج متذکر شدند: «زیارت خانه خدا یک فرصت استثنایی برای خود سازی و سازندگی است و اگر روحانیون از این فرصت استفاده نکنند نزد خداوند متعال مسئول هستند.» ایشان اضافه نمودند که: «برگزاری اردوهای آموزشی برای طلاب و روحانیون اهل سنت،بنیان گذار ظرفیت های سیاسی،اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برای حل مشکلات جوامع اسلامی و غیر اسلامی و از برکت های برنامه حج است».

برگزاری کنفرانس «حقیقت اسلام و نقش آن در جامعه معاصر» در اردن

کنفرانس بین المللی «حقیقت اسلام و نقش آن در جامعه معاصر» از سوی مؤسسه بین المللی آل البیت به مدت سه روز از 1315 تیرماه 1384 و با حضور بیش از 170 اندیشمند اسلامی از چهل کشور جهان ، با سخنان ملک عبداللّه پادشاه اردن در امان پایتخت اردن برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، دبیر کل مجمع به همراه هیأتی متشکل از اعضای شورای عالی این مجمع و عضو کمیسیون کمیته فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این اجلاس پیرامون موضوع «تنوع مذهبی ، عامل همگرایی» سخن رانی کرد .

گفتنی است بررسی ویژگی های اساسی تعامل اسلام با جامعه انسانی ، چالش های فراروی اسلام و راه های مقابله با آن ، ارائه چهره واقعی از اسلام در سطح جهان ، روابط بین الملل و احترام به پیمان ها و میثاق ها در اسلام ، مشارکت مسلمانان در ایجاد تمدن اسلامی ، اعتدال و میانه روی در اسلام و شیوه های آماده کردن مبلغان در دوران معاصر از موضوعات و محورهای مهم مورد بررسی در این کنفرانس بود.

در بیانیه پایانی این کنفرانس بر اساس دیدگاه های فقهی آیت الله سیستانی، شیخ ازهر، مفتی مصر، مراجع مختلف شیعه (اعم از جعفری و زیدی)، مفتی عمان، مجمع فقه اسلامی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی، مجلس اعلای امور دینی ترکیه، فقهی اردن و هیأت صدور فتوا و شیخ یوسف قرضاوی منتشر شده آمده است:

1 آنچه برای رضای خدا و بر اساس بحث و تحقیق در این کنفرانس به آن رسیدیم طی توافقی که در ذیل می آید اعلام می نماییم.

هر کس که پیرو یکی از مذاهب چهارگانه اهل سنت و جماعت (حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی)، مذهب جعفری، زیدی، اباضی و ظاهری باشد مسلمان است و تکفیر او جایز نیست. ریختن خون او و تعرض به مال و ناموس او حرام است کما اینکه (طبق فتوای شیخ ازهر) تکفیر اصحاب عقیده اشعری، پیروان تصوف حقیقی و اهل اندیشه صحیح سلفی مجاز نیست.

از این رو هیچکس حق تکفیر گروه های مسلمانی که ایمان به خداوند متعال، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، ارکان ایمان و احترام به ارکان اسلام در خود دارد و در عین حال منکر مسلمات و بدیهیات دین نیست را ندارد.

2 مذاهب هشتگانه بیش از اینکه اختلافاتی میان آنها باشد، مشترکات فراوانی دارند و پیروان این مذاهب در مبادی اساسی اسلامی متفق القولند.

همگی به خدای یگانه، قرآن کریم و حضرت محمد صلی الله علیه و آله بعنوان فرستاده خدا برای همه بشریت ایمان دارند. ضمن اینکه در باب ارکان پنجگانه اسلام یعنی شهادتین، نماز، زکات، روزه و حج اتفاق نظر دارند و نسبت به ارکان ایمان یعنی ایمان به خدا، ملائکه، کتاب ها، پیامبران، آخرت، مقدرات نیک و بد هم عقیده هستند. اما اختلاف علما در این مذاهب اختلافاتی است در فروع و نه در اصول و این خود رحمت است زیرا در گذشته گفته اند: اختلاف علماء در رای امر خوبی است.

3 پیروی از مذاهب اسلامی به معنی التزام به راه صحیح و مشخص در فتواهاست، لذا هیچکس، بدون هرگونه شایستگی که آن مذهب آن را تأیید می کند حق قرار گرفتن در جایگاه فقهی را ندارد و مجاز به صدور فتوا بدون تبعیت از راه صحیح نیست. ضمن اینکه کسی حق ندارد در صدد تشکیل و تأسیس مذهب جدید و اصدار فتوای غیرقابل قبول و به دور از قواعد شریعت باشد.

4 خلاصه موضوع پیام «امان» که در شب قدر در سال 1425 ه.ق. صادر و در مسجد هاشمیین قرائت شد همان التزام به مذاهب و طریق صحیح آن است. در این میان به رسمیت شناختن مذاهب و اصرار و تأکید بر گفتمان و دیدار میان علماء و پیروان مذاهب با یکدیگر ضامن اعتدال و میانه روی، گذشت، رحمت و گفتگو با دیگران خواهد شد.

5 از مسلمانان می خواهیم اختلافات را کنار گذاشته، موضعگیری ها را نزدیک به هم و وحدت کلمه را در پیش بگیرند. آنها باید در احترام به یکدیگر، تقویت همبستگی میان ملت و دولت های خود، تقویت روابط برادری که موجب محبت برای رضای الهی می شود تلاش نمایند و فرصت و بهانه ای برای بروز هرگونه فتنه میان آنها ندهند. چرا که خداوند فرموده است: «إِنَّمَا الْمُوءْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»

در پایان این بیانیه، به دو نکته مهم اشاره شده است. اول آنکه شرکت کنندگان در این اجلاس بر تلاش همه جانبه برای حمایت از مسجد الاقصی (بعنوان اولین قبله و سومین حرم شریف) بخاطر خطراتی که آن را تهدید می کند و برای پایان دادن به اشغال و آزادسازی مقدسات تأکید می نمایند.

دوم آنکه شرکت کنندگان بر ضرورت عمق بخشیدن به معانی و احترام به رأی و نظر دیگران در سراسر جهان اسلام تأکید می نمایند.

هیأت ایرانی شرکت کننده در همایش با ملک عبداللّه دوم پادشاه اردن ، عبدالسلام العبادی وزیر اوقاف و امور دینی ، امیر حمزه ولیعهد سابق اردن ، عزّالدین الخطیب التمیمی و قاضی القضات اردن دیدار و گفت وگو کردند .

درگذشت علامه فاتح قریب اللّه مدافع تقریب در سودان

به گزارش مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، دکتر حسن فاتح قریب اللّه از رهبران طریق سمانیه درگذشت. طریق سمانیه یکی از طرق بزرگ عرفانی سودان است که در قرن دوازدهم هجری توسط سید محمد بن عبدالکریم السمانی در مدینه تأسیس و توسط شیخ طیب بن بشیر به سودان وارد شد. مردم این کشور دارای گرایش عرفانی و پیرو یکی از طریقت های تصوف اند.

این شخصیت بزرگوار تلاش و فعالیت های علمی بی شماری در راستای نزدیک کردن دل ها و قلوب مسلمانان ، تقریب مذاهب اسلامی و اتحاد جهان اسلام انجام داده است. آیة اللّه تسخیری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب در نامه ای خطاب به محمد حسن فاتح قریب اللّه فرزند ایشان، خواستار ادامه راه آن عالم گران قدر و مشعل داری این حرکت اسلامی نورانی شدند.

برگزاری «سی امین اجلاس شورای بانک توسعه اسلامی» در مالزی

سی امین اجلاس شورای بانک توسعه اسلامی در روز پنج شنبه و جمعه 2 و 3 تیرماه 1384 در مرکز همایش های بین المللی پوترا در شهر پوتراجایا مالزی برگزار شد . در مراسم گشایش این اجلاس نخست وزیر مالزی و رئیس دوره ای سازمان کنفرانس اسلامی گفت: دولت مالزی مبلغ پنجاه میلیون دلار جهت پیشرفت بررسی های فقهی بانکداری اسلامی و پژوهش های اقتصاد اسلامی اختصاص داده است.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، عبداللّه احمد بداوی گفت : بانک توسعه اسلامی ، با هدف ترویج فعالیت های تجاری میان کشورهای اسلامی ، ایجاد همکاری های مالی تجارت بین الملل اسلامی را تصویب کرد . ایشان خاطر نشان کرد ، تشکیلات مربوط به همکاری مالی تجارت بین الملل اسلامی در میان تشکیلات بانک توسعه اسلامی ایجاد خواهد شد .

نخست وزیر مالزی، سرمایه تصویب شده برای این نهاد مالی تجاری بانک توسعه اسلامی را سه میلیارد دلار و سرمایه تعهد شده آن را پانصد میلیون دلار عنوان کرد و افزود : مقر اصلی تشکیلات تجاری بین المللی اسلامی بانک توسعه اسلامی در جده (عربستان سعودی) و اولین شعبه آن در دوبی خواهد بود که در صورت نیاز شعبه های بیش تری در دیگر کشورهای عضو ایجاد خواهد شد .

وی هم چنین به مصوبات تازه بانک توسعه اسلامی برای تخصیص درصدهایی از درآمد خالص (پیش بینی شده) آن برای سال های مالی 1426 و 1427 ق در کمک به تأمین مالی تجاری کشورهای اسلامی اشاره کرد .

همایش «گفت وگوی مذاهب، تمدن ها و فرهنگ ها»

با حضور آیة الله تسخیری در ساحل عاج

همایش «گفت وگوی مذاهب، تمدن ها و فرهنگ ها» با حضور بیش از یکصد تن از رهبران سیزده دین و مذهب موجود در کشور ساحل عاج، سفرا و دیپلمات های کشورهای اسلامی، اندیشمندان و دانشگاهیان 16 و 17 تیرماه طی مراسمی در مرکز همایش های ابیجان پایتخت این کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیة الله تسخیری دبیر کل مجمع، مولوی اسحاق مدنی مشاور رئیس جمهوری در امور اهل سنت و نایب رئیس شورای عالی مجمع و حجت الاسلام و المسلمین میرآقایی معاون بین الملل مجمع، وزیر ادیان ساحل عاج، امام ادریس قدوس رهبر مسلمانان ساحل عاج، اسقف اعظم کاردینال اگره یکی از هشت اسقف افریقایی در کمیته انتخاب پاپ حضور داشتند و جمعی از حاضران پیرامون لزوم گفت وگو بین دانشمندان پیرو ادیان الهی جهت رسیدن به امنیت و صلح عادلانه بین المللی سخن رانی کردند.

آیة الله تسخیری دبیرکل مجمع، گفت وگو را عامل بنیادین و بهترین راه کار برای بازگشت صلح ودوستی و برادری برشمرد و برای بازگشت هر چه سریع تر صلح و برادری به ساحل عاج ابراز امیدواری کرد.

ایشان، ضمن تقبیح هرگونه عملیات تروریستی دولتی و غیردولتی، ریشه این گونه اعمال را تجاوز، اشغال، ظلم و بی عدالتی دانست که اروپاییان نسبت به جهان سوم روا می دارند.

دبیرکل مجمع طی سخنانی، خواستار برخورد جدی با ریشه تروریسم و عوامل به وجودآورنده آن شد.

وی، چالش های روبه روی جهان اسلام را تجاوز و اشغال، فقر و بی سوادی، سکولاریسم و جهانی سازی دانست و بر لزوم برنامه ریزی برای مقابله با آن تأکید ورزید.

ایشان هم چنین وزرای ادیان و فرهنگ، مفتی مسلمانان و جمعی از علمای ساحل عاج را در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در ساحل عاج به حضور پذیرفت و با آنها در مورد راه های گسترش روابط دو کشور و تلاش برای ارتقای وضعیت مسلمانان گفت وگو کرد.

نیز آیة الله تسخیری با هیأت همراه در نماز جمعه ابیجان شرکت و در جمع نمازگزاران پیرامون پیام معنوی انقلاب اسلامی و آرمان های بلند امام خمینی رحمه الله و رهبر معظم انقلاب اسلامی سخن رانی کردند.

این همایش با همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و وزارت امور ادیان ساحل عاج برگزار شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان