عفونت‌های زنانه و راه‌های درمان آن

عفونت‌های زنانه از جمله بیماری‌هایی است که هر زنی را در هر شرایط نامساعدی تهدید می‌کند و دقیقا به همین دلیل لازم است تا زنان نسبت به انواع عفونت‌های زنانه آگاهی پیدا کنند و در اسرع وقت برای درمان آنها بکوشند چون سهل‌انگاری در چنین موردی پیامدهای سوء جبران‌ ناپذیری به همراه خواهد داشت.

عفونت‌های زنانه و راه‌های درمان آن

مطمئنا همه‌ی ما با عفونت آشنایی داریم و کمابیش می‌دانیم که عفونت‌ در زنان، بسیار شایع است؛ اما اغلب نادیده گرفته می‌شود. برای مثال، عفونت دستگاه تناسلی، ممکن است برای تمام زنان، در هر سنی اتفاق بیفتد اما واقعا چرا زنان آن گونه که باید به سلامتی خود اهمیت نمی‌دهند؟ در تکمیل این نکته، مطالعه‌ی مقاله‌ی شایع‌ترین بیماری‌ها بین زنان ایرانی نیز توصیه می‌شود. ضمن این که به یاد داشته باشیم، در این دنیا، اهمیت هیچ چیز، بالاتر از سلامتی انسان نیست. 

یکی از شایع ترین عفونت‌ها در بین زنان، عفونت دستگاه تناسلی است. از نشانه‌های عفونت دستگاه تناسلی خارش، سوزش و بوی بد در دستگاه تناسلی است. در صورت وجود چنین نشانه‌هایی، فورا به پزشک مراجعه کنید؛ این مسئله در حالی است که متاسفانه بیشتر زنان از صحبت کردن درباره‌ی بیماری و عفونت‌های دستگاه تناسلی خود، حتی با دیگر زنان اجتناب می‌کنند؛ زیرا از بر زبان آوردن آن خجالت می‌کشند و احساس شرم می‌کنند.

عفونت‌های زنانه و راه‌های درمان آن

Credit: Live Science

بیشترین دلیلش این است که مادران هیچ گاه اجازه نمی‌دهند که دختران آنها در مورد مسائل زنانه‌ی خود حرفی بزنند و حتی در مدارس دخترانه آموزش چنین موضوعاتی داده نمی‌شود. به هر حال، یکی از مهم‌ترین دلایل عفونت‌های دستگاه تناسلی زنان روابط جنسی است. زنان باید به یاد داشته باشند که رعایت کردن بهداشت در هنگام روابط جنسی خیلی مهم است. از دیگر دلایل عفونت دستگاه تناسلی زنان عوض نکردن به موقع لباس‌های زیر است؛ زیرا یک لباس زیر کثیف می‌تواند به راحتی شما را دچار عفونت کند. بهترین راه برای جلوگیری از عفونت‌های لباس زیر، این است که روزی یک بار لباس‌های زیر خود را عوض کنید. هرگز نباید برای عوض کردن لباس زیر خود منتظر حمام بعدی خود بمانید. تا آن جا که ممکن است سعی کنید از لباس‌های زیری که از جنس نخ هستند استفاده کنید؛ زیرا لباس‌های زیر نخی به راحتی رطوبت را از خود عبور می‌دهند و اجازه نمی‌دهند دستگاه تناسلی دچار عفونت شود.

چاقی یکی دیگر از دلایل عفونت دستگاه تناسلی زنان است. زنان باید همیشه مراقب وزن خود باشند؛ چراکه چاقی می‌تواند باعث عفونت‌های شدید در دستگاه تناسلی زنان شود. زنان چاق همیشه دچار تعرق زیاد می‌شوند و باید به صورت مدام، با دوش گرفتن عرق خود را بشویند. از سوی دیگر، زنان باردار بیشتر از زنان دیگر در معرض خطر عفونت دستگاه تناسلی قرار دارند. عفونت در دستگاه تناسلی زنان حتی می‌تواند باعث پارگی زودرس کیسه‌ی آب جنین شود. عفونت حتی می‌تواند باعث زایمان زودرس در زنان باردار شود.

عفونت‌های زنانه و راه‌های درمان آن

Credit: Live Science

عفونت دستگاه تناسلی، بیشتر در زنانی که در عادت ماهانه به سر می‌برند رخ می‌دهد. برای جلوگیری از ابتلا به عفونت، به زنانی که در دوران قاعدگی هستند توصیه می‌شود که همیشه نظافت خود را رعایت کنند و به یاد داشته باشند که هرگز نباید در دوران قاعدگی لباس زیر خود را با دیگران شریک شوند؛ زیرا عفونت می‌تواند حتی در صورت شست‌وشو در لباس زیر باقی بماند.

عفونت مثانه یکی دیگر از عفونت‌ها در میان زنان است. بیشتر زنان به اشتباه فکر می‌کنند که عفونت مثانه و عفونت دستگاه تناسلی هیچ فرقی با هم ندارند اما نشانه‌های عفونت مثانه، سوزش و تکرر ادرار است. تکرر ادرار از نشانه‌های عفونت دستگاه تناسلی هم هست. یکی دیگر از عفونت‌های زنان، عفونت رحم است که بعد از زایمان در رحم رخ می‌دهد. از نشانه‌های عفونت رحم، تب بالا، ضربان شدید قلب و دردهای زیر شکم است. احتمال بروز عفونت در زنانی که به صورت طبیعی زایمان می‌کنند، نسبت به زنانی که به صورت سزارین زایمان می‌کنند بسیار کمتر است.

نسبت احتمال عفونت در زنانی که به صورت طبیعی زایمان می‌کنند به زنانی که به صورت سزارین زایمان می کنند، یک به سی است. یعنی این که کسانی که به شکل سزارین زایمان می‌کنند سی برابر بیشتر از کسانی که طبیعی زایمان می‌کنند در معرض خطر عفونت رحم قرار دارند. همچنین زنانی که دچار کم‌خونی شدید هستند، اغلب بیشتر از دیگران در معرض عفونت رحم قرار دارند؛ زیرا وقتی بدن دچار کم‌خونی می‌شود سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود.

عفونت‌های زنانه و راه‌های درمان آن

Credit: Live Science

در هنگام بارداری رحم‌ خانم ها دچار تورم و التهاب می‌شود که بعد از بارداری منجر به عفونت رحم می‌شود. از طرف دیگر، بعد از بارداری،  مقداری از جفت جنین در رحم باقی می‌ماند که می‌تواند باعث عفونت رحم شود؛ اما می‌توان با مراجعه به موقع به پزشک عفونت را درمان کرد. یکی دیگر از دلایل عفونت رحم سقط جنین است. از علائم عفونت در زنان غیرباردار، این است که فرد بیمار دچار تب شدید، خون‌ریزی غیرطبیعی، کمردرد و تهوع می‌شود. زنانی که دچار عفونت رحم هستند در هنگام روابط جنسی دچار سوزش و درد می‌شوند.

اگر عفونت رحم درمان نشود در آینده منجر به عفونت خونی می‌شود؛ زیرا عفونت، در صورت معالجه نشدن، می‌تواند وارد خون شود و فرد را دچار عفونت خونی کند که بسیار خطرناک‌تر از عفونت رحم است. معمولا زنانی که دچار عفونت رحم می‌شوند، توسط پزشک در بیمارستان بستری می‌شوند و با آنتی‌بیوتیک‌های مختلف عفونت رحم را درمان می‌کنند.

از دیگر عفونت‌های زنانه باید به عفونت قارچی اشاره کرد. قارچ‌ها در تمام نقاط بدن وجود دارند و در صورت بی‌توجهی زنان، دچار عفونت‌های قارچی می‌شوند. بارداری، مصرف قرص‌های ضد بارداری، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و مصرف کورتون، می‌تواند زنان را دچار عفونت‌های قارچی رحمی و دستگاه تناسلی کند. از نشانه‌های عفونت قارچی، خارش شدید پوست، ترشحات پنیری که از ناحیه واژن خارج می‌شوند اما بویی ندارند، سوزش ادرار و درد در زمان مقاربت است. زنانی که دچار این علائم شده‌اند هرگز نگران نباشند چون با مراجعه به پزشک می‌توانند در عرض چند هفته کاملا درمان شوند. عفونت کلیه، یکی دیگر از عفونت‌های شایع در زنان است. از نشانه‌های این عفونت سوزش در هنگام ادرار، درد شدید در ناحیه پهلو، ادرار خونی و بد بو شدن ادرار است.

عفونت‌های زنانه و راه‌های درمان آن

Credit: Live Science

به راستی چرا در جوامع امروزی با این همه پیشرفت در صنعت پزشکی، زنان برای درمان بیماری‌های خود کمتر به پزشک مراجه می‌کنند؟ زنان با مراجعه به موقع به پزشک می‌توانند از بروز عفونت‌ها جلوگیری کنند. خودتان را گول نزنید. همه‌ی عفونت‌ها به بد بودن هوا و غذا ارتباط ندارد. رعایت بهداشت تا حدود زیادی می‌تواند از بروز عفونت‌ها جلوگیری کند. زنان به محض دست زدن به دستگاه تناسلی خود باید دست‌های خود را به خوبی با صابون و آب سرد بشویند؛ زیرا عفونت‌ها می‌توانند از راه دست به دیگران سرایت کند. همچنین هر زنی باید آزمایش‌‌های ضروری که همه زنان حتماً باید انجام دهند را جدی بگیرد.

همچنین می‌توان با مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه، از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن جلوگیری کرد؛ زیرا بدن ضعیف می‌تواند به راحتی دچار انواع بیماری‌های عفونی و قارچی شود. 

نکته پایانی این است که برای داشتن زندگی سالم باید تلاش کرد؛ زیرا سلامتی برابر است با زیبایی و عمر طولانی.

منبع: بنیتا 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر