چطور یک فلاسک مناسب انتخاب کنیم؟

وقتی کوچک بودیم، فلاسک وسیله‌ای حیاتی در بساط ناهار ما بود و معمولا در داخل آن سوپ یا شکلات داغ نگهداری می‌کردیم. الان هم که بزرگتر شده‌ایم، به جای خوراکی‌های دوران مدرسه، در داخل فلاسک مواد دیگری می‌ریزیم و آن‌را با خودمان به پیک نیک می‌بریم و هم‌چنان از آن برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی‌های مورد علاقه‌مان استفاده می‌کنیم.

وقتی کوچک بودیم، فلاسک وسیله‌ای حیاتی در بساط ناهار ما بود و معمولا در داخل آن سوپ یا شکلات داغ نگهداری می‌کردیم. الان هم که بزرگتر شده‌ایم، به جای خوراکی‌های دوران مدرسه، در داخل فلاسک مواد دیگری می‌ریزیم و آن‌را با خودمان به پیک نیک می‌بریم و هم‌چنان از آن برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی‌های مورد علاقه‌مان استفاده می‌کنیم.

فلاسک‌های مدرن خیلی سبک‌تر از مدل‌های قدیمی هستند و در حفظ دمای ماده‌ای که درداخل‌شان هست، چه سرد و چه داغ، عملکرد فوق العاده‌ای دارند. می‌توان در فصل تابستان، آب، لیموناد، آیس تی و یا هرگونه مایعات سرد را در داخلش خنک نگه داشت و بدین ترتیب در بیرون از منزل و در گرمای هوا، از خنکی آن لذت برد.

از سوی دیگر می‌توان دمای نوشیدنی‌های گرم را هم در آن گرم نگاه داشت؛چه سوپ باشد، چه چای و چه قهوه ،در داخل این فلاسک‌ها گرم می‌مانند و می‌توان در هنگام پیاده روی در هوای سرد، از گرمای آن بهره برد.

جنس فلاسک‌ها

اکثر فلاسک‌هایی که این روزها در بازار یافت می‌شوند از جنس فولاد ضد زنگ (Stainless steel) هستند و تمیز کردن آن‌ها راحت است و دوام و استحکام زیادی هم دارند. این درحالی است که برخی دیگر از فلاسک‌ها که از جنس پلاستیک مستحکم هستند، می‌توانند گرما را بهتر نگه دارند چرا که ویژگی عایقی فلاسک‌های فولاد ضد زنگ را ندارند. ولی احتمال غرشدگی در آن‌ها بیشتر است. از سوی دیگر فلاسک‌های فولادی بو نمی‌گیرند.

در ابتدا فلاسک‌ها از آستر شیشه‌ای ساخته می‌شدند. آن فلاسک‌ها خیلی خوب دمای مایعات را حفظ می‌کردند ولی مشکل آن‌ها شکنندگی‌شان بود که با ضربه‌ای می‌شکستند. خلا موجود در جداره این فلاسک‌ها باعث می‌شد که دراثر ضربه‌ای شدید، منفجر شوند و از یک سو دوام این فلاسک‌ها بالا نبود و از سوی دیگر امنیت فرد استفاده کننده نیز در خطر بود. 

فلاسک‌هایی از جنس فولاد ضد زنگ، درعین حال مانع از آن می‌شوند که برخلاف برخی فلاسک‌های پلاستیکی، مواد شیمیایی به مایع داخل آن برخورد کنند و بدین ترتیب از نفوذ مواد خطرناک شیمیایی مثل بیسفنولA، BPA به داخل مایعات اجتناب خواهد‌شد.

عایق 

ما می‌دانیم که فلاسک‌ها، مایعات خنک را خنک نگه می‌دارند و دمای مایعات داغ را به صورت گرم حفظ می‌کنند. ولی این فلاسک‌ها چطور کار می‌کنند؟ همه این‌ها را مدیون اختراع سال 1913 هستیم که در آن زمان ثابت شد که فولاد تا زمانی که درست ساخته شود، می‌تواند به اندازه شیشه عایق باشد و حالا این فلاسک‌ها با متد دیواره‌های دوبل ساخته می‌شوند. صد سال بعد، هم‌چنان از ساختار دیواره‌های دوبل استفاده می‌شود و این ساختار به بهترین نحو ممکن مایعات را در دمای مدنظر نگهداری می‌کند. این سیستم با استفاده از دو لایه فولاد کار می‌کند که خلاء ایی ایجاد می‌کند که دو راه از دست رفتن گرما را از میان می‌برد: رسانش و همرفت. این باعث می‌شود تا این فلاسک‌ها بتوانند به بهترین نحو ممکن دمای مایع داخل‌شان را بدون درنظر داشتن دمای فضا حفظ کنند.

کوله نوردی و پیاده روی

این فلاسک‌ها برای کوله نوردی و پیاده روی عالی هستند. چرا که در پایان یک روز طولانی، کمتر چیزی می‌تواند به اندازه خوردن یک سوپ گرم یا یک  نوشیدنی خنک، برای‌تان لذت بخش باشند. برخی فلاسک‌ها می‌توانند دمای مایع داخل‌شان را برای 24 ساعت حفظ کنند و بدین ترتیب گزینه ایده آلی برای سفرهایی طولانی و یا پیک‌نیک‌های یک روزه هستند. خیلی از فلاسک‌های از جنس فولاد ضدزنگ هستند و طراحی‌های شیکی دارند و به سادگی قابل حمل هستند و وزن آنها حداقل است. تمیزکردن فلاسک‌ها خیلی ساده‌اند و یکی دیگر از امتیازات مثبت این فلاسک‌ها، حمل آنها درپیک نیک است. این فلاسک‌ها در سایزها و حجم‌های مختلفی به بازار عرضه شده اند .

درنظر داشته باشید که ظاهر بیرونی این فلاسک‌ها گول زننده هستند. حجم این فلاسک‌ها به مراتب کمتر از چیزی است که از بیرون به نظر می‌رسد و دلیل آن هم این است که این فلاسک‌ها دیواره دولایه ایی دارند. هنگام خرید، از حجم داخلی فلاسک مطمئن شوید و فلاسکی را خریداری کنید که ظرفیت آن با خواسته‌تان متناسب باشد. شما می‌توانید از نوشیدن یک لیموناد خنک در پایان پیاده روی طولانی یا یک قهوه گرم در هوای سرد لذت ببرید و از همین رو فلاسک‌ها گزینه ایده آلی برای ماجراجویی‌های شما هستند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان