کریستین دیور/ تاثیرگذاران دنیای مد

طراحان مد همیشه جزو تاثیرگذارترین افراد بر روی صنعت مد بوده‌اند. این بار در بنیتا بیوگرافی کریستین دیور، یکی از طراحان مطرح جهان و صاحب برند معروف دیور را خواهید خواند.

کریستین دیور/ تاثیرگذاران دنیای مد

صنعت مد مدیون افراد بزرگی است. طراحان، مدل‌ها، سردبیران مد، تصویرسازان مد و عکاسان همگی در کنار هم باعث پیشرفت صنعت مد شده و روی آن تاثیر زیادی داشته‌اند. ممکن است نام برندها، مدل‌ها و افراد معروفی که در دنیای مد فعالیت دارند را بدانیم؛ اما شاید بهتر باشد بدانیم چرا و چگونه این افراد روی مد تاثیر گذاشته‌اند. در بنیتا در سری مطالب تاثیرگذاران دنیای مد، به معرفی تاثیرگذاران دنیای مد و مرور زندگی آن‌ها می‌پردازیم. در این قسمت به معرفی کریستین دیور می‌پردازیم. طراح و صاحب برند معروف دیور که حتی پس از مرگ، تاثیرش در دنیای مد غیر قابل انکار است.

 بیوگرافی کریستین دیور

کریستین دیور، طراح فرانسوی و صاحب برند دیور، متولد سال 1905 در فرانسه است. کریستین دیور به دلیل طرح‌هایی که پس از جنگ جهانی دوم خلق کرد شهرت پیدا کرد و تاثیر او در دنیای مد هنوز هم دیده می‌شود. خلاقیت او هم در طراحی و هم در کسب و کار او را به یکی از موفق‌ترین و بنام‌ترین طراحان جهان تبدیل کرد. طرح‌های او هم توسط ستارگان سینما و هم توسط خانواده‌ی سلطنتی پوشیده می‌شد. کریستین دیور در سال 1957، در سن 52 سالگی از دنیا رفت.

زندگی شخصی

کریستین دیور در 21 ژانویه 1905 در فرانسه متولد شد.  او دومین فرزند از پنج فرزند خانواده بود. پدرش یک کارخانه‌دار موفق بود و آنها زمانی که کریستین کودک بود به پاریس نقل مکان کردند و او دوران جوانی خود را در این شهر گذراند.  دیور از کودکی به هنر علاقه داشت و دوست داشت در آینده یک آرشیتکت شود اما به دلیل اصرار پدرش در رشته علوم سیاسی شروع به تحصیل کرد تا به عنوان یک دیپلمات مشغول به کار شود. پس از اینکه در سال 1928 از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد، با پولی که از پدرش دریافت کرد یک گالری هنری باز کرد. پدرش به این شرط قبول کرد به او پول قرض بدهد که که نام خانوادگی آنها بر سردر این گالری قرار نگیرد. تا چند سال گالری دیور مکانی برای نمایش آثار هنرمندان بزرگی چون ژرژ براک، پابلو پیکاسو و ژان کوکتو بود. دیور در سال 1931، به دلیل ورشکستگی پدرش و مرگ مادر و برادرش، مجبور شد این گالری را تعطیل کند.

زندگی حرفه‌ای

پس از از دست دادن گالری‌اش، دیور مجبور شد برای کسب درآمد، طراحی‌هایش را بفروشد و در سال 1935، به عنوان تصویرساز مجله Figaro Illustre مشغول به کار شد. چندین سال بعد، دیور به عنوان دستیار طراح، رابرت پیگوت به کار خود ادامه داد.  اما در همان سال جنگ جهانی دوم آغاز شد و دیور چندین سال در ارتش فرانسه خدمت کرد. پس از اینکه فرانسه در سال 1940 تسلیم آلمان شد، دیور به پاریس بازگشت و دوباره در حرفه طراحی مد مشغول به کار شد. در سال 1946، مارشال بوساک، ثروتمندترین مرد فرانسه که کارآفرین نیز بود از دیور دعوت کرد تا برای یک خانه مد فرانسوی طراحی لباس انجام دهد. دیور این پیشنهاد را رد کرد زیرا تمایل داشت برندی تحت عنوان اسم خود راه‌اندازی کند تا اینکه یک برند قدیمی را زنده کند. دیور در سال 1946 با حمایت مارشال بوساک موفق به تاسیس برند و خانه‌ی مد خود شد. نام اولین کالکشن او corolle بود که به معنای گلبرگ‌های گل است.

بیوگرافی کریستین دیور

طراحی‌های دیور برخلاف لباس‌های آن دوران طرح‌هایی اندامی بود. دیور استاد خلق اشکال و سیلوئت‌های مختلف لباس بود. سیلوئت معروف لباس‌های او کت و دامن یا پیراهن‌هایی بود که از کمر کاملا تنگ بودند و دامن از قسمت کمر پف می‌کرد و اندامی زیباتر به مدل‌ها می‌بخشید. او با این طرح‌ها «نگاه جدید» را به مد معرفی کرد و و از دیدگاه نویی به مد زنان نگاه کرد. البته بلند بودن لباس‌ها و پوشیده شدن پاها، استفاده از مقدار زیادی پارچه برای هر لباس باعث ایجاد واکنش‌های زیادی شد. در یکی از فوتوشوت‌هایی مه در پاریس انجام می‌شد زنان فروشنده به دلیل این ولخرجی به مدل‌های دیور حمله کردند. البته این خشونت‌ها با پایان کمبودهای پس از جنگ به پایان رسید. طرح‌های جدید دیور، پاریس را به مرکز مد پس از جنگ جهانی دوم تبدیل کرد. دیور در سال‌های فعالیتش طرح‌های زیادی از جمله لباس‌های معروف A Line را طراحی کرد.

بیوگرافی کریستین دیور

مرگ

در سال 1957، کریستین دیور برای تعطیلات به ایتالیا سفر کرد اما بر اثر سومین حمله‌ی قلبی خود در سن 52 سالگی از دنیا رفت. مارشال بوساک هواپیمای شخصی خود را برای بازگرداندن بدن بی‌جان دیور به ایتالیا فرستاد. در مراسم تدفین دیور، تعداد زیادی از کارمندان و مشتریانش حضور داشتند. مرگ دیور باعث شد دنیای مد یکی از بزرگان خود را از دست بدهد اما تاثیری که او در دنیای مد گذاشت هنوز هم پابرجاست.

Quote

بعد از زنان، گل‌ها مقدس‌ترین مخلوقات هستند.

بعد از زنان، گل‌ها مقدس‌ترین مخلوقات هستند.

کریستین دیور

اگر دوست دارید از بزرگان مد بیشتر بدانید، سری به مطلب «بیوگرافی کارل لگرفلد، طراح برند شنل» بزنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان