ماهان شبکه ایرانیان

رضا ندیمی/ معرفی برندهای ایرانی

رضا ندیمی در سال ۱۳۸۷ کار طراحی لباس را آغاز کرد و برند خود با همین نام را تاسیس کرد. امروز در بنیتا به معرفی یکی دیگر از برندهای ایرانی، به سرپرستی رضا ندیمی می‌پردازیم.

رضا ندیمی/ معرفی برندهای ایرانی

مدتی است که طراحی مد پیشرفت زیادی در ایران داشته‌ و با وجود برندهای داخلی که سعی در طراحی و تولید محصولات با کیفیت دارند، گرایش به لباس‌های خارجی کمتر می‌شود. شاید این برندهای ایرانی و طراحان ایرانی چندان برای همه شناخته‌ شده نباشند. در سری مطالب «معرفی برندهای ایرانی» در بنیتا با طراحان ایرانی که در زمینه‌ی طراحی لباس، اکسسوری و زیورآلات فعالیت می‌کنند بیشتر آشنا خواهیم شد. امروز به معرفی رضا ندیمی، یکی از طراحان لباس کشور می‌پردازیم که سبک کاری می‌تواند برای علاقمندان به استایل هنری، گوتیک و مینیمالیسم جالب باشد. در ادامه با همراه باشید.

رضا ندیمی طراح لباس

Credit: http://www.khane-no.com

رضا ندیمی در سال 1359 متولد شد. او از دوران نوجوانی با دیدن مجله‌های مد و دیدن انعکاس افکار طراحان در لباس، به طراحی لباس علاقمند شد. رضا ندیمی در رشته‌ی طراحی صنعتی تحصیل کرد و پس از اخذ مدرک کارشناسی، ابتدا در جهاد دانشگاهی و سپس در پاریس به تحصیل در رشته‌ی طراحی لباس پرداخت. رضا ندیمی پس از بازگشت به ایران در سال 1387، کار خود را در زمینه‌ی طراحی لباس آغاز کرد. او در سال دو مجموعه ارائه می‌دهد و مجموعه‌های او شامل لباس و اکسسوری‌هایی به جز کیف و کفش است. البته او در نظر دارد کیف و کفش را نیز به کارهای خود اضافه کند. 

رضا ندیمی کار خود را ابتدا با طراحی و تولید لباس‌های مردانه آغاز کرد و کم‌کم لباس‌های زنانه را نیز به طراحی‌های خود اضافه کرد. او بر روی نوع خاصی از لباس تمرکز ندارد و لباس شب، لباس بیرون و لباس‌های هنری و مفهومی را طراحی و تولید می‌کند. او کارهای یونیسکس یا بدون جنسیت نیز طراحی می‌کند. این نوع لباس‌ها لباس‌هایی هستند که هم خانم‌ها و هم آقایان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. برخلاف خانه‌ی مد راد که در قسمت قبلی سری مطالب معرفی برندهای ایرانی به آن پرداختیم، لباس‌های رضا ندیمی سفارشی نیست و مشتریان از میان مدل‌های موجود انتخاب می‌کنند؛ زیرا این مدل‌ها مفهومی و حاصل تفکرات طراح در طولانی مدت هستند. درواقع این لباس‌ها Ready made یا آماده‌‌ی پوشیدن هستند. 

رضا ندیمی طراح لباس

در کارهای رضا ندیمی رنگ‌های سفید و سیاه به صورت غالب دیده می‌شوند و طرح‌ها او نشان از پیروی او از سبک مینیمالیسم و گاهی هنری و آوانگارد است. به گفته‌ی خود رضا ندیمی، کارهایش به سبک اکسپرسیونیسم بسیار نزدیک است. او از رشته‌ی تحصیلی خود یعنی طراحی صنعتی نیز در طرحی لباس استفاده کرده و از آن نکاتی را وارد این حرفه می‌کند. رضا ندیمی در گفت‌و‌گو با مجله‌ی هنرآنلاین گفت که سبک‌های هنری و تاریخی روی طراحی‌های او اثر زیادی داشته‌اند. به طور مثال او علاقه به ترکیب لباس‌های دوره گوتیک و بارک با اصول شرقی دارد. او به استفاده از رنگ مشکی در ادامه‌ی همین گفت‌وگو اشاره کرد و گفت استفاده از این رنگ به دلیل علاقه‌ی شخصی بوده است و به عقیده‌ی او در رنگ سیاه می‌توان فرم‌ها و جزئیات را به خوبی نشان داد و برش‌های خاص لباس در رنگ مشکی بهتر دیده می‌شوند. به علاوه، احساسات در پشت رنگ مشکی حفظ می‌شوند.

رضا ندیمی طراح لباس

یکی از المان‌هایی که در هنگام دیدن لباس‌های رضا ندیمی و مجموعه‌هایش با آن روبه‌رو می‌شویم کلاغ است. ممکن است طبق باور اشتباهی که خیلی از مردم از کلاغ‌ها دارند این انتخاب کمی برای آنها عجیب به نظر برسد اما رضا ندیمی در گفت‌وگو با خانه‌ی نو درباره‌ی این انتخاب گفت که کلاغ را به دلیل عمر طولانی‌اش انتخاب کرده؛ به عقیده‌ی او کلاغ یکی از باهوش‌ترین حیوانات و یک پرنده‌ی مشاهده‌گر است و او نیز دوست دارد مشاهده‌گر باشد.

طراحی‌های رضا ندیمی اغلب نوعی مدرن از لباس‌های سنتی ایرانی است زیرا اعتقاد دارد لباس‌های سنتی و بومی هرمنطقه، زیباترین لباس‌ها هستند بنابراین آنها را به صورت نو و آوانگارد در می‌آورد. او اعتقاد دارد پوشیدن لباس‌هایی که متناسب با روحیات هر جامعه و منطقه باشد بهتر از تقلید و پوشیدن لباس‌های برندهای غربی است. 

باران کوثری رضا ندیمی

هنرمندان ایرانی نیز از لباس‌های رضا ندیمی در مناسبت‌های گوناگون استفاده کرده اند که از جمله‌ی آنها می‌توان به بهرام رادان، باران کوثری، نگار جواهریان، رضا یزدانی و نوید محمدزاده اشاره کرد. در تصیویر بالا نوید محمدزاده و باران کوثری و رضا درمیشیان را با لباس‌هایی از رضا ندیمی می‌بینید. در گالری زیر، کالکشن جدید رضا ندیمی را برای پاییز و زمستان 2017 می‌بینید.

پیش از این در بنیتا مطلبی با عنوان «چگونه در تابستان لباس بپوشیم» درباره‌ی کارهای رضا ندیمی داشتیم. می‌توانید سری به این مطلب نیز بزنید. برای دیدن آثار بیشتر از رضا ندیمی می‌توانید صفحه‌ی اینستاگرام او را به آدرس @rezanadimi نیز دنبال کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان