چطور در مصاحبه کاری اثر خوبی بگذاریم؟

پیدا کردن شغل یکی از ضروریات زندگی انسانی است و این امر تحقق نمی‌یابد مگر اینکه بتوانید در مصاحبه شغلی کارفرمای خود را تحت تاثیر قرار بدهید.

چطور در مصاحبه کاری اثر خوبی بگذاریم؟

در روانشناسی اصطلاحی وجود دارد به نام «برش نازک» که به این معناست: سریع تصمیم گرفتن براساس اطلاعات محدود. 

به دنیای تاثیرگذاری اولیه خوش آمدید! جایی که مردم به سرعت شما را مورد قضاوت قرار می‌دهند.

تعداد زیادی از متقاضیان کار این اشتباه را مرتکب می‌شوند که سعی می‌کنند در اولین ملاقات خود را باهوش یا شوخ طبع نشان بدهند. آن‌ها پاسخ‌هایی از قبل آماده شده را در آستین دارند که عموماً منجر به این می‌شود تا منتظر تماس تلفنی باشند که هرگز گرفته نخواهد شد.

اگر کار می‌خواهید سعی نکنید باهوش‌ترین فرد در اتاق باشید

استاد مدرسه کسب و کار دانشگاه هاروارد «ایمی کدی» علم تاثیرگذاری اولیه را در دو سوال خلاصه می‌کند:

آیا به شما می‌توان اعتماد کرد؟

آیا به شما می‌توان احترام گذاشت؟

خصوصیاتی که باید داشته باشید یا حداقل تظاهر کنید که آنها را دارید شامل: گرمی و صلاحیت لازم برای احترام است. حتی این استاد دانشگاه نیز تایید می‌کند که صلاحیت و شایستگی در دنیای حرفه‌ای شاخص مهم‌تری است. به هر حال شما می‌خواهید ثابت کنید که صلاحیت اداره کسب و کار را دارید. 

البته کارفرمای شما به دنبال تایید صلاحیت شما خواهد بود اما تا اعتماد اولیه شکل نگیرد سراغ این گزینه نخواهد رفت.

 

خودتان باشید

مصاحبه شغلی

مصاحبه‌کننده هر ماه با ده‌ها متقاضی مصاحبه می‌کند. چه چیزی شما را از بقیه متفاوت می‌کند؟ خودتان باشید. ممکن است کاندیداهای شایسته زیادی باشند اما فقط یک ورژن از شما وجود دارد!

اینکه شما چه کسی هستید، به چه ارزش‌هایی باور دارید و تجربه شما از زندگی باعث می‌شود تا منحصر به فرد باشید. خبر خوب اینکه مصاحبه‌کننده هم به دنبال پیدا کردن همین بخش از زندگی شما است پس آن را پنهان نکنید.

صداقت ریشه به وجود آمدن اعتماد است

تظاهر به کسی که نیستید نکنید! برای از بین بردن سکوت شروع به خندیدن نکنید. وقتی اشتیاقی ندارید تظاهر به مشتاق بودن نکنید. به جای آن با اشتیاق در مورد کارهای کوچکی که تا حالا انجام داده‌اید و به آن افتخار می‌کنید صحبت کنید. سعی نکنید بیل گیتس باشید خودتان باشید.

ارتباط لازم را پیدا کنید

مصاحبه شغلی

جای تعجب است که چطور افراد زیادی در مصاحبه‌های شغلی حاضر می‌شوند بدون اینکه هیچ آمادگی از قبل داشته باشند و بدانند که با چه کسی مصاحبه می‌کنند. امروزه شما با استفاده از گوگل و شبکه‌های اجتماعی مثل: لینکدین به راحتی می‌توانید اطلاعات لازم را پیدا کنید. وقتی بدانید که فرد مقابل شما به چه دستاوردهایی در زندگی رسیده است احترام بیشتری در هنگام مصاحبه برای او قائل خواهید بود. 

اینگونه می‌توانید زمینه‌های مشترک علاقه‌ی خود و فرد مصاحبه‌کننده را به راحتی پیدا کنید.

زبان بدن خود را درست کنید

لبخند

قسمت‌های اساسی زبان بدن در یک مفهوم کلی شامل: لبخند، دست دادن و ارتباط چشمی است. 

از ته دل بخندید به طوری که واقعاً خوشحالید. خوب دست بدهید. نه زیاد شل و نه زیاد محکم! در ضمن ارتباط چشمی خود را از دست ندهید.

وقتی او صحبت می‌کند به چشم‌هایش نگاه کنید. یواشکی به گوشی خود یا اطراف اتاق نگاه نکنید.

به ظاهر خود برسید

ظاهر شما عامل اساسی در انتخاب شما نیست اما می‌تواند نقش خود را بازی کند. وقتی با یک کت و شلوار تمیز و کفش‌های برق انداخته ظاهر می‌شوید نشان می‌دهد که فردی حرفه‌ای هستید.

اما اگر از طرف دیگر با یک ظاهر معمولی که با آن آخر هفته‌ها به تعطیلات می‌روید موقع مصاحبه حاضر شوید نباید انتظار زیادی داشته باشید. 

با مسئول پذیرش، خوب صحبت کنید

شخصی که پشت میز پذیرش قرار گرفته شما را استخدام نمی‌کند اما به این معنا نیست که با او خوب رفتار نکنید. بعضی شرکت‌ها نحوه‌ی برخورد شما با مسئول پذیرش را هم مورد نظر قرار می‌دهند.

در لحظاتی خاص سکوت اختیار کنید

مصاحبه شغلی

معمولاً در اتاق‌های مصاحبه بطری آب قرار می‌دهند. اما اگر مطمئن نیستید با خود یک بطری آب بیاورید. استفاده از آب علاوه بر رفع عطش می‌تواند در مواقعی که نیاز به سکوت کردن دارید به کار بیاید. شما باید اجازه بدهید تا طرف با داشتن زمان کافی در مورد پاسخ‌های شما فکر کند. از طرف دیگر سکوت به موقع نشان دهنده‌ی کنترل شما بر اوضاع است. 

زمانی که شتاب‌زده به سوال‌ها پاسخ می‌دهید فرد فکوری به نظر نمی‌رسید. 

به شکست‌ها اشاره کنید

خیلی خوب است که در مصاحبه به موفقیت‌های خود اشاره کنید اما مهم است تا قادر باشید زمان‌هایی که اوضاع بر وفق مراد نبوده است را نیز تشریح کنید.

وقتی شما در مورد شکست‌های خود صحبت می‌کنید و اینکه چه درس‌هایی را از آن آموخته‌اید مدیر استخدام می‌تواند بهتر شما را ارزیابی کند.

سوالات خوب بپرسید

سوالات خوب هم به شما اطلاعات مفیدی را می‌دید و در ضمن همزمان باعث ارتقا جایگاه شما در دید مصاحبه‌کننده می‌شود. مثلاً بپرسید: در یک دهه‌ی آینده جایگاه این شرکت در کجا خواهد بود؟ اگر من کارم را خوب انجام بدهم در این شرکت چه جایگاهی خواهم داشت؟

این نشان می‌دهد که شما به دنبال آینده‌ای مشخص هستید و علاقه دارید که یک تعهد بلند مدت بدهید.

منبع: lifehack، themuse، huffingtonpost، fastcompany

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر