ماهان شبکه ایرانیان

سبک آشپزخانه شما زبان حال شما است

این که گفته‌اند آشپزخانه قلب خانه است بی‌راه نیست چرا که از آشپزخانه است که روح و خون زندگی در کالبد افراد خانواده جاری می‌شود. آشپزخانه شما به چه سبکی است؟ آیا با سبک‌های متنوع طراحی و ساخت آشپزخانه آشنایی دارید؟

سبک آشپزخانه شما زبان حال شما است

 چه باور کنید چه نکنید آن جایی که زندگی می‌کنید چیزهای زیادی درباره ی شخصیت شما به دیگران می‌گوید.

حالا دیگر به معنای واقعی کلمه آشپزخانه به قلب تپنده‌ی خانه‌های امروزی تبدیل شده است. از آشپزی در مهمانی‌های شلوغ و پر تعداد گرفته تا روزهایی که خلوت است و کسی حال پخت و پز ندارد آشپزخانه کاربرد خودش را دارد. از قضا، آشپزخانه فقط جای آب و غذا نیست بلکه مرکز فرماندهی خانواده نیز به شمار می‌آید چراکه معمولا مهمتر‌ین تصمیم‌هایی که در خانه گرفته می‌شود در آشپزخانه رقم می‌‌خورند و به نوعی می‌توان گفت که آشپزخانه جایی که ماهیت آدم‌ها را برملا می‌کند!

از همین رو است که صاحب نظران بر سبک و سیاق آشپزخانه بیش از آن چه که به نظر می‌رسد تاکید دارند چون بررسی‌ها نشان داده که آشپزخانه در ایجاد تغییر و تحول در حال آدم‌ها تاثیرگذار است. این جا است که می‌توان از شما خواست تا ماهیت کامل خود را در آشپزخانه بیابید. از سوی دیگر، به استناد استفاده از نوع آشپزخانه که تا حدودی به وسایل و ابزار به کار رفته در آن نیز ارتباط پیدا می‌کند، می‌توان به روحیات و خلقیات فرد پی برد.

 

آشپزخانه کلاسیک

آشپزخانه کلاسیک

Credit: Piterest

سنتی، زیبا، موجز و مختصر و در عین حال سرزنده و سرشار از روح زندگی. در این نوع آشپزخانه هر غذایی که پخته شود خوشمزه از آب درمی‌آید چون مملو از عشق و محبت است و در روش پخت غذا ذوق و سلیقه‌ی ناب و بی‌ریا به کار می‌رود.

آشپزخانه‌های کلاسیک مانند خودروهای کلاسیک هستند؛ هیچ وقت از مد نمی‌افتند. منتها بر خلاف خودروی کلاسیک، در آشپزخانه کلاسیک اگر چیزی شکست و یا خراب شد جای هیچ گونه نگرانی نیست چون آن را به حساب و قضا و بلا می‌گذارند و با گفتن جمله‌ی «فدای سرت!» قال قضیه را می‌کنند. در آشپزخانه‌ی کلاسیک کار تمامی ندارد و همیشه‌ی خدا کار هست.

از این رو، امروزه در طراحی آشپزخانه سنتی از چوب، رنگ‌های گرم و صمیمی و در عین حال از ابزار و آلات مدرن استفاده می‌شود چراکه همنشینی کاملی بین این اجزا اتفاق می‌افتد. هنگامی که در این نوع آشپزخانه مشغول به کار می‌شوید همه چیز سر جای خودش قرار دارد و به همین دلیل شما ناخواسته فردی کارآمد و مرتب جلوه می‌کنید نه آشفته و به هم ریخته.

یک فر گاز چهار‌شعله در آشپزخانه کلاسیک منبع خیر برکت خانه است چون هر چه در قسمت فر آن درست کنید طعم و مزه‌ی مائده‌های آسمانی می‌دهد؛ از نان گرفته تا کیک و کلوچه. آشپزخانه کلاسیک خانه‌ی شما حالا خانم ماری بری (مجری و آشپز محبوب تلویزیون انگلیس که هم‌اکنون 82 ساله است) را کم دارد تا در این آشپزخانه بهترین دستپخت خودش را بر سفره‌ی شما بچیند.

 

آشپزخانه معماری

آشپزخانه

Credit: Piterest

فضایی برای تمرکز، خلاقیت و شور و اشتیاق. خود را سرآشپزی فرض کنید که قرار است به شکل حرفه‌ای یک مهمانی را اداره کند؛ آن هم در فضایی که همه‌ی مهمان‌ها دور هم جمع هستند و از هر دری سخن می‌گویند.

در این نوع آشپزخانه تاکید و اصرار بر استفاده از طراحی کاربردی است. بنابراین همه چیز باید در دسترس آشپز باشد. سبک آشپزخانه شما در عین نباید آدم را به کارگاه و انجام کاره‌های سخت و طاقت‌فرسا بیاندازد. در این آشپزخانه شما دقیقا می‌دانید که چه می‌خواهید و قرار است چگونه از این آشپزخانه و وسایل آن بهره بگیرید.

 آشپزخانه به سبک معماری به آشپزخانه به سیاق مینیمالیسم خیلی نزدیک است چراکه از همان میزان کارآیی و زیبایی برخوردار است و مواد و مصالح آن خود زبان گویای نوع بهره‌وری هستند. در این نوع آشپزخانه همه‌ی کارها به شکل طبیعی پیش می‌رود و وسایل کار حرفه‌ای طراحی شده‌اند. از طرف دیگر، در فضای باز چنین آشپزخانه‌ای حس رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب به شما دست می‌دهد. یعنی همان چیزی که خواسته شما است.

 

آشپزخانه مدرن

آشپزخانه مدرن

Credit: Piterest

مکانی پر از انرژی که در عین حال آزمایشگاهی سرشار از تجربه است. امروزه روز داشتن آشپزخانه‌ای مدرن و امروزی بحث داغ روز است و کمتر کسی است که چنین آشپزخانه‌ای را در رؤیای خود نپرورده باشد. در این نوع آشپرخانه نشانی از ایام قدیم نخواهید دهید اما خوب است بدانید که به طور قطع هر چه از آشپزخانه هست و می‌دانیم ریشه در گذشته دارد.

آشپزخانه مدرن در حقیقت آزمایشگاه ما است. شما در این آشپزخانه فقط آشپز نیستید بلکه دانشمند هم به حساب می‌آیید. آشپزخانه مدرن شما بستری برای تجربه‌اندوزی و شکستن مرزهای سنت است. در این آشپزخانه تجربه‌ی زیبای روزهای دیرین را در قرن بیست و یکم به کار می‌بندید.

اجاق گاز در آشپزخانه مدرن مثل هر آزمایشگاهی تنها حکم وسیله‌ای فرعی را دارد در کنار فر گازهای چند کاره که تازه لازم است که به این موارد ماشین ظرفشویی تمام خودکار، انواع و اقسام مواد کاربردی و وسایل برقی و الکترونکی هوشمند را که همگی تحت فرمان شما کار می‌کنند بیافزایید.

آشپزخانه مدرن در معنایی گسترده عبارت از نظام هستی شما است و شما خالق یا خداوندگار همه‌ی موجودات آن هستید. تنها در چنین آشپزخانه‌ای لذت وصف‌ناپذیر آفرینش به آدمی دست می‌دهد.

 

آشپزخانه روستایی

آشپزخانه

Credit: Piterest

کسی چون شما که اکنون لم داده و در خانه‌ی خود یخچال با قابلیت اتصال به شبکه اینترنتی وای‌فای دارد یا از مایکروویو سخنگو برخوردار است شاید با خود فکر کند که داشتن آشپزخانه روستایی به زحمتش نمی‌ارزد. منظور این نیست که با ما به روزهای خوش و پرخاطره‌ی گذشته برگردید بلکه برآنیم که یادتان بیاوریم که در آشپزخانه‌ی روستایی چه غذاهای شکوهمند و سحرآمیزی می‌توان پخت.

آشپزخانه‌ی روستایی نقطه‌ی نهایی امنیت و آسایش شما است. رفتن به استقبال سیلی از طعم‌های بدیع و بی‌تکرار قدرت تخیلی بی‌نهایت می‌طلبد. در آشپزخانه‌ی روستایی فراوانی گنجه و بوفه و کابینت شما را از حیث جا و فضا بی‌نیاز می‌کند و شما همیشه حس کسی را دارید که شب‌ها در فروشگاه‌های شیک پر زرق و برق قدم می‌زند و از در پی گمشده‌ای می‌گردد.

در دست خود قوری چای تازه دم دارید و با دست دیگری ظرفی پر از بیسکویت و کلوچه گرم و تازه گرفته‌اید و گویی آماده‌اید تا هر لحظه مهمانی از راه برسد. بعد با او بر سر میز آشپزخانه بنشینید و گپ و گفت‌تان به خنده شکوفا شود و در همان حال قدری آن سوتر میان وعده‌ای که می‌تواند اسنک باشد در حال مهیا شدن است.

وقتی آشپزخانه‌ی خانه شما به سبک آشپزخانه روستایی باشد از ته دل خواهید گفت که هیچ جا خانه خود آدم نمی‌شود و الحق و الانصاف که خانه شما خانه امید هر مهمانی است.

 

آشپزخانه مینیمالیست

آشپزخانه مینی‌مالیست

Credit: Piterest

همه چیز در آشپزخانه‌ای به سبک مینیمالیسیم سر جای خودش است و مطلقا از حد تعیین شده فراتر نمی‌رود. در چنین سبکی، آشپزخانه شما نماد و مظهری از زندگی موجز و مختصر و در همان حال، مفید زندگی شما است.

در این نوع آشپزخانه همه چیز اصیل و به درد بخور است و محال است که چیزی غیرضروری در آن پیدا کنید. آشپزخانه مینیمالیست قطب محل زندگی شما است اما این گونه نیست که عاری از ضربان زندگی و یا به تعبیری منطقه مرگ باشد. روح آشپزخانه در هر زمان شروعی دوباره را آغاز می کند و با هر ایده و فکر جدید شما که می‌تواند حتی یک دستور غذایی ساده باشد شور و حرارت زندگی در آن جریان می‌یابد.

در آشپزخانه مینیمالیست شما در حکم هنرمند نقاشی هستید که پالت رنگ‌ها را در دست دارید و تابلوی کار مقابل دیدگان شما است تا اثری بدیع بیافریند با این تفاوت که در این جا نتیجه‌ی کار شما غذایی است که سر میز می‌برید.

آشپزخانه مینیمالیست آشپزخانه‌ای مفید و سودمند است و شما باید با استفاده از ابزار و لوازم موجود در آن شاهکار خلق کنید. فضای کار در نهایت دقت، مهندسی شده است و شما در آشپزخانه مینیمالیست به مثابه کارگردان حضور دارید. شاید چنین آشپزخانه‌ای باب دل عده‌ای نباشد اما کسی که آشپزخانه مینیمالیست دارد یک گام از بوم و کرباس کار که مولفه‌های تابلوی نقاشی است جلوتر است.

حال شما بگویید کدامیک از این آشپزخانه‌ها با سنخیت روحی و روانی شما سازگار است؟ 

منبع: housebeautiful

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان