دکودیزاین/ اتاق خوابی برای آرامش

مسلما یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای یک خانه‌ی مطلوب، داشتن محیطی دنج و آرامش‌بخش است؛ زیرا بعد از یک روز کاری هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه‌ی استراحت در فضایی که احساس آرامش را به ما القا می‌کند لذت‌بخش و کمک‌ کننده برای آغاز یک روز جدید باشد

دکودیزاین/ اتاق خوابی برای آرامش

زندگی پراسترس، سریع و پرتنش در شهرهای بزرگ و حتی می‌توان گفت تا حدودی شهرهای کوچک‌تر، به تدریج باعث فرسایش جسم و روح کسانی‌ می‌شود که خودخواسته و یا به ناچار این شهرها را برای زندگی برگزیده‌اند. با توجه به اینکه در طول روز گریختن از این شرایط تا حدود زیادی غیرممکن است، امید اکثر ما برای داشتن اندکی آرامش، به بازگشت به خانه و آسودن در چند ساعت باقی مانده از روز است؛ هرچند که برای بسیاری از افراد برگشتن به خانه نیز به معنی ادامه‌ی کار و تلاش روزانه است و باید به فرزندان خردسال یا نوجوان، پدر و مادر پا به سن گذاشته‌ی خود و یا دیگر مسائل روزمره رسیدگی کنند. بنابراین این تلاش‌ها و دوندگی‌ها عملا تا زمانی که پا به شخصی‌ترین حریم خانه یعنی همان اتاق خواب خود بگذاریم، ادامه پیدا خواهد کرد. شاید از این جهت بتوان ادعا کرد که آرامش‌بخش بودن محیط اتاق خواب در میان فضاهای منزل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا که بیشتر اوقات تنها در آنجا مجال اندکی آسودن دست خواهد داد. از این رو و در این مطلب قصد داریم در مورد نکاتی صحبت کنیم که به خلق محیط آرامش‌بخش‌تری در اتاق خوابمان کمک خواهند کرد.

 

تهویه‌ی مناسب هوا

اولین چیزی که به محض باز کردن در یک فضای بسته با آن مواجه می‌شویم، کیفیت هوای آن است. تازگی و یا مانده‌گی هوا و رایحه‌ی غالب، اعم از خوشایند و یا ناخوشایند، در برداشت ذهنی اولیه‌‌ و حس ما از یک فضا بسیار موثر است. ما تقریبا یک سوم از شبانه‌روز را در اتاق خواب در بسته‌ی خود و در حالت خواب و استراحت می‌گذرانیم، زمانی که بدن مشغول دفع سموم و بازسازی خود برای روز جدید است. این فعل و انفعالات و همچنین تعریق شبانه‌ی بدن باعث نامطبوع گشتن هوای اتاق در طول شب خواهد شد، بنابراین بسیار مهم است که در مورد تهویه‌ی هوای آن سهل انگاری نکنیم، زیرا که در غیر این صورت کیفیت هوا برایمان آزاردهنده خواهد شد. اگر اتاق شما پنجره‌ای رو به محیط باز دارد حتما آن را ساعاتی از شبانه روز باز بگذارید. اگر اتاقتان فاقد پنجره است در اتاق خواب خود را در طول روز نبندید تا هوای تازه وارد اتاقتان شود. یکی از کارهای بسیار موثری که می‌توانید برای بهبود کیفیت هوای اتاقتان انجام دهید استفاده از گیاهان ریشه دار، به خصوص گیاهان تصفیه کننده‌ی هوا، که در مطلب (چگونه با گل های آپارتمانی هوا را تصفیه کنیم؟) به چند مورد از آن‌ها اشاره کردیم، است.

اتاق خواب

اتاق خواب

 

عکس‌ها و اشیای خاطره‌انگیز

در اتاق خود از عناصری استفاده کنید که یاد‌آور لحظات خوش زندگی‌تان هستند و احساس خوبی در شما به وجود می‌آورند. این عناصر می‌توانند عکس‌های عروسی یا خانوادگی، سوغاتی‌هایی که از یک سفر خاطره‌انگیز با خود به همراه آورده‌اید، طرح‌ها و نقش‌های مورد علاقه‌تان و یا هدایایی که از از طرف اشخاص دوست داشتنی زندگی‌تان دریافت کرده‌اید باشند.  

دکور اتاق خواب

دکور اتاق خواب

 

جایی برای نشستن و خلوت کردن

 در صورتیکه فضای اتاقتان به شما اجازه می‌دهد یک صندلی راحت را در گوشه‌ای از آن قرار دهید. برای این کار نیاز نیست که حتما اتاق بزرگی در اختیارتان باشد؛ زیرا هدف تنها ایجاد یک گوشه‌ی دنج است. این محل می‌تواند جایی برای خلوت کردن با خود و دور شدن از هیاهوی خانه برای چند دقیقه باشد. زمانی که نیاز دارید تنها باشید می‌توانید فنجان چای خود را بیاورید و روی این صندلی بنشینید و بنوشید، کتاب مورد علاقه‌ی خود را بخوانید و یا اینکه به موسیقی محبوبتان گوش دهید. در واقع این صندلی به نوعی محلی برای ریلکسیشن و دور شدن از هیاهوهای روزمره است.

اتاق خواب

اتاق خواب

 

 استفاده از رنگ‌های سرد

رنگ‌ها تاثیر بسیار زیادی بر حال و هوای یک فضا دارند. همان‌گونه که رنگ‌های گرم، پرانرژی و هیجان‌انگیز هستند، رنگ‌های سرد، به خصوص آبی و سبز، به شدت آرامش‌بخش‌اند. از این رو اگر قصد دارید محیطی خلق کنید که به شما حس آرامش را القا کند، باید از رنگ‌های طیف سرد استفاده کنید.

اتاق خواب

اتاق خواب

 

 پرده‌های ضخیم

اگرچه بارها در مورد اهمیت استفاده از نور طبیعی روز در مطالب مختلف سخن گفته‌ایم، وقتی قرار باشد که در مورد خلق یک اتاق خواب ایده‌ال برای استراحت صحبت کنیم، لازم است بر استفاده از پرده‌های ضخیم برای جلوگیری از ورود روشنایی روز به داخل اتاق تاکید کنیم. استفاده از این نوع پرده‌ها به شما اجازه خواهند داد در روزهای تعطیل تا هرزمان که بخواهید در تختخواب خود بمانید، به خصوص اگر محل قرارگیری پنجره و تخت نسبت به هم به شکلی باشد که نور خورشید مستقیم به تخت شما بتابد. همچنین با استفاده از این پرده‌ها و کشیدن آن‌ها می‌توانید خود را از دنیای بیرون تا حد زیادی جدا کنید و اتاق خواب خود را بیش از پیش به جایی دنج و آرام تبدیل کنید.  

اتاق خواب

اتاق خواب 

مفروش کردن کف اتاق

 در دکوراسیون‌های امروزی اغلب افراد علاقه‌ای به استفاده از موکت، قالی‌ و یا قالیچه‌های سرتاسری ندارند، به خصوص اگر برای کف‌سازی خانه‌ی خود هزینه و از کف‌پوش‌های زیبا استفاده کرده باشند. ولی در عین حال همیشه ممکن است کارهایی پیش بیاید که برای انجام آنها راحت‌تر باشیم که بر روی زمین بنشینیم، بنابراین حتی اگر تمایل ندارید که کل کف اتاق خود را موکت کنید، از یک قالیچه‌ی کوچک استفاده کنید. علاوه بر این، استفاده از قالی و قالیچه در فصول سرد باعث جلوگیری از نفوذ سرما و به وجود آمدن حس بهتری به هنگام راه رفتن بر آن‌ها خواهد شد.

 

اتاق خواب

اتاق خواب

 

آباژور کنار تخت

آباژورها از عناصر بسیار لازم و ضروری یک اتاق خواب به شمار می‌آیند. خیلی از ما عادت داریم که قبل از خوابیدن اندکی در تخت خود مطالعه کنیم، پیغام‌هایمان را چک کنیم و یا با دوستمان چت کنیم. بلندشدن دوباره برای خاموش کردن چراغ هنگامی که دیگر احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم، نمی‌تواند چندان خوشایند باشد. همچنین قدم زدن در تاریکی برای روشن کردن برق اتاق به خصوص با حالت خواب‌آلوده، زمانی که نیمه شب از خواب بیدار می‌شویم و به نور نیاز داریم، بسیار خطرناک است. علاوه بر این‌ها نور ملایم و تعدیل شده‌ی آباژورها به هنگام شب برای خلق محیطی آرامش‌بخش بسیار مناسب و موثرتر از یک لوستر سقفی است.  

اتاق خواب

اتاق خواب  

 

وسایلی با خطوط منحنی

اشیایی که از خطوط منحنی در ساخت آن‌ها استفاده شده است، نسبت به اشکال‌ و اشیای زاویه‌دار احساس امنیت و آرامش بیشتری به همراه دارند و حس بهتری را به ببیننده القا می‌کنند. بنابراین در انتخاب وسایل اتاق خواب خود سعی کنید از اشیایی استفاده کنید که در آنها به جای اضلاع زاویه‌دار از خطوط منحنی بیشتری استفاده شده باشد.

اتاق خواب

 

هماهنگی عناصر با یکدیگر

یکی از عواملی که باعث احساس آرامش در یک فضا می‌شود هماهنگی عناصر مانند اجزای یک پیکره واحد است. اینکه اشیای یک اتاق از نظر سبک، رنگ، تم و شکل با یکدیگر هماهنگ باشند، فضای متعادلی به وجود خواهد آورد و مطمئنا این تعادل بصری بسیار آرامش‌بخش خواهد بود. 

اتاق خواب

 

اتاق خواب

 

تشک و بالش های استاندارد

استراحت شبانه باعث بازگشت انرژی از دست رفته و آماده‌سازی ما برای یک روز جدید خواهد شد، بنابراین نباید که با احساس بدن درد و کوفتگی از خواب برخیزیم، اتفاقی که اغلب در صورت عدم استفاده از تشک و بالش‌های استاندارد برایمان رخ خواهد داد و حتی ممکن است باعث ایجاد دردهای مزمن در بدن گردد. برای جلوگیری از بروز این اتفاق حتما به استاندارد و مناسب بودن تشک و بالش خود دقت کنید. همچنین حتما از بالشی با سایز و ضخامتی استفاده کنید که بر روی کاملا احساس راحتی می‌کنید.

اتاق خواب
اتاق خواب

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر