از نوجوانی فرزندتان استفاده کنید

برای رابطه ی بهتر با نوجوانان بارها از دبیران و مربیانی که با نوجوانان کار می کنند شنیده ام که: «بودن با نوجوانان به من انرژی می دهد، یا روحیه ام را بهتر می کند، یا باعث شوق و ذوق بیش تر من می شود

از نوجوانی فرزندتان استفاده کنید

برای رابطه ی بهتر با نوجوانان

بارها از دبیران و مربیانی که با نوجوانان کار می کنند شنیده ام که: «بودن با نوجوانان به من انرژی می دهد، یا روحیه ام را بهتر می کند، یا باعث شوق و ذوق بیش تر من می شود.»
به راستی که جمعه ای خانوادگی و خویشاوندی با حضور نوجوانان رنگ و بوی دیگری می گیرد. آن ها شاد، پر نشاط، کنجکاو و سریع الانتقال اند. آن ها سریع ترین مسیر ارتباطی نسل قبل با دانش روز، فرهنگ متداول، مُد و همه ی آن تغییراتی هستند که در دنیای اطراف ما رخ می دهد.
آن ها پنجره ای هستند که ما را از اوضاع بیرون باخبر می کنند. آن ها فرز، سریع، چابک، باهوش و پرهیجان اند. آن ها تشنه ی آموختن و سر در آوردن از پدیده های نو هستند. پدیده هایی مثل رایانه، تلفن همراه، وسایل الکترونیکی، آخرین سبک های موسیقی، آخرین فیلم های تهیه شده، اصطلاحات جدید، مد لباس، آرایش و ... ممکن است تأثیرپذیری آن ها از دنیای اطراف همیشه هم مثبت نباشد، اما دانستن این تغییرات برای آن ها و شما لازم است. ضمن این که شما در سنی هستید که تأثیرپذیری منفی در شما حداقل است. به راستی اگر آنان نباشند، شما چه موقعیتی خواهید داشت؟ اطلاعات تان از قسمت های مهمی از جهان و آدم هایش چه خواهد بود؟ چه قدر در کسب مهارت های جدید موفق خواهید بود؟ وسایل خانه و لباس های شما چگونه خواهد بود؟
من فکر می کنم نتیجه ی قطع رابطه با دنیای نوجوان، مثل زندگی خانم ها ویشام در کتاب «آرزوهای بزرگ» باشد: دنیایی ایستا، غبارگرفته، تاربسته و پوسیده؛ حال آن که رابطه با نوجوان یعنی ارتباط با امروز و فردا، تغییرات، اصلاحات و رشد و شکوفایی.
برای خود من رابطه با نوجوانان فرصت ارزشمندی است تا از چشمان شفاف و درخشان شان به دنیا بنگرم، از آن ها بیاموزم، آن ها را دوست داشته باشم و اگر لازم شد راهنمایی یا حمایت شان کنم. صادقانه معتقدم که آن چه من از آنان می آموزم ارزش کم تری از آن چه آن ها از من می آموزند ندارد. همیشه سعی می کنم قدر ارتباط با آن ها را بدانم و بسیاری از اوقات از هوشمندی و رشدشان در مقایسه با نوجوانی خودم لذت ببرم.
جمع پرهیاهوی نوجوانان برای من یادآور صحنه ای از رمان «جنگ و صلح» است که در آن «تولستوی» وجود آن ها را در مجلس میهمانی رسمیِ نام گذاری «ناتاشا»، مثل اشعه ی درخشان خورشید در مکانی دلگیر و کسل کننده توصیف می کند.
از این اشعه ی فروزان برای روشنی بخشیدن به زندگی تان استفاده کنید.
منبع مقاله :
موسوی، شکوفه؛ (1387)، رابطه ی والدین و نوجوان (با نوجوان خود چگونه رفتار کنید؟)، تهران: نشر قطره، چاپ چهارم
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر