ماهان شبکه ایرانیان

الیور استون از سختی های ساخت فیلم اسنودن می‌گوید

ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان سیای امریکاست که به خاطر افشای اطلاعات طبقه بندی شده درباره جاسوسی های گسترده آژانس امنیت ملی امریکا مشهور شده است

گروه بازیگری خوب، بودجه کافی، فیلمنامه عالی، موضوع جذاب و یک فیلم ساز باتجربه. این مجموعه همان چیزی است که هر استودیوی فیلم سازی آرزویش را دارد و الیور استون و فیلم جدیدش همه را یکجا دارند. اما الیور استون – کارگردان فیلم اسنودن – می‌گوید همه استودیوهای فیلم سازی ایالات متحده از پذیرش این پروژه چالش برانگیز شانه خالی کرده‌اند. فیلم اسنودن 26 شهریور اکران میشود اما ساخت فیلم درباره مرد منفور سرویس‌های اطلاعاتی امریکا سختی های زیادی دارد. با بنیتا همراه باشید و این سختی‌ها را از زبان الیور استون بخوانید.

ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان سیای امریکاست که به خاطر افشای اطلاعات طبقه بندی شده درباره جاسوسی های گسترده آژانس امنیت ملی امریکا مشهور شده است. تصمیم الیور استون برای ساخت فیلم درباره این شخصیت بسیار هوشمندانه بوده اما خیلی مورد استقبال استودیوهای امریکایی قرار نگرفته است. سرمایه گذاران فیلم اسنودن دو استودیوی آلمانی و فرانسوی هستند و بیشتر فیلم برداری هم در این کشورها انجام شده است. 

© Open Road Films

الیور استون به همراه جوزف گوردون لویت بازیگر نقش اسنودن، شیلین وودلی بازیگر نقش لیندزی میلز (دوست دختر اسنودن) و زاکاری کوئینتو بازیگر نقش گلن گرینوالد (مفسر سیاسی گاردین) روز پنج‌شنبه در کامیک کان حاضر شدند. در نشستی که عوامل فیلم اسنودن برگزار کردند، بیشتر سوال ها درباره پروژه جدید بود و کمتر به سایر فیلم های درخشان کارنامه استون اشاره شد. حتی گروه بازیگری جوان فیلم هم درباره آگاه سازی نسل جوان در زمینه نظارت گسترده شبکه های امنیتی روی زندگی شان صحبت کردند. 

الیور استون در سال 2014 سه بار با اسنودن ملاقات داشت و بعد از این ملاقات‌ها بود که تصمیم گرفت فیلم ماجراجویی شجاعانه اسنودن را بسازد. استون در قسمتی از سخنانش اشاره کرد که در ابتدا به ساخت فیلم بی‌میل بوده: «ابتدا نمی‌خواستم فیلم را بسازم. فیلم‌های با موضوع روز معمولاً مورد هجمه زیادی قرار می‌گیرند و می‌توانند ضربه بزرگی به فیلم ساز بزنند. بویژه از سوی پیش‌کسوتان رسانه و سینما این فشار خیلی بیشتر خواهد بود.»

اما ملاقات‌های بیشتر نظر الیور استون را به کلی تغییر داد. استون در ادامه اشاره کرد که: «داستان اسنودن بسیار شخصی و در عین حال غم انگیز است. اسنودن وقتی تصمیم به افشاگری گرفت که فقط 29 سال داشت. در طول دو سالی که او را می‌دیدم هیچگاه از کاری که کرده بود، پشیمان نشد.»

جوزف گوردون لویت بازیگرنقش ادوارد اسنودن است و زمان زیادی را برای بازسازی سبک صحبت کردن منحصر به‌ فرد اسنودن کرده است. لویت هم چند جلسه با اسنودن ملاقات داشته و معتقد است اسنودن به عنوان یک فعال اجتماعی آوانگارد بسیار فروتن و مودب است. جوزف گوردون لویت در نشست مطبوعاتی درباره ملاقات‌هایش با اسنودن گفت: «سعی کردم شخصیت اسنودن را عمیق‌تر بشناسم و درک کنم. او مثل مردهای میانسال محترم و در‌عین‌حال بسیار صمیمی بود. نظر اسنودن درباره آینده تکنولوژی مثبت بود اما من دوست داشتم نظرش را درباره تقلید صدای خودم بدانم.»

الیور استون به علت حضور دوست دختر اسنودن در فیلم هم اشاره کرد. استون معتقد است شخصیت میلز به فیلم اسنودن روح می‌دهد و فیلم بدون این شخصیت کامل نیست. الیور استون درباره علت اضافه کردن این شخصیت به فیلمنامه گفت: «‍اسنودن هیچ دوستی نداشت. به خواهر، پدر یا مادرش هم خیلی نزدیک نبود. او در دنیای تکنولوژی و کامپیوتر زندگی می‌کرد و به همین خاطر موفق شد چنین تصمیم جسورانه‌ای بگیرد. باید به بیننده فرصت بدهیم با اسنودن به عنوان یک انسان روی پرده ارتباط برقرار کند. وقتی درباره چنین افرادی فکر می‌کنید، خیلی راحت می‌توانید زندگی عاطفی‌شان را نادیده بگیرید. من نمی‌خواستم این اتفاق در فیلم من بیفتد.»

الیور استون سابقه ساخت فیلم‌هایی مثل جوخه (درباره جنگ ویتنام)، نیکسون (زندگی رئیس جمهور پیشین امریکا) و جی اف کی (ترور جان اف کندی) را در کارنامه دارد. این فیلم ساز درباره بسیاری از وقایع تاریخی مهم فیلم ساخته و به همین خاطر فیلم اسنودن می‌تواند نقطع عطف دیگری در کارنامه‌اش باشد. 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان