ماهان شبکه ایرانیان

پیشرفت در ماقبل تاریخ

آقای مورن در پاسخ به این سؤال که چه پیشرفت هایی در نیم قرن اخیر در رشته های علوم انسانی به وقوع پیوسته است می گوید: پیشرفت هایی در زمینه قوم شناسی، جامعه شناسی، روان شناسی و حتی دیالوژیک انجام گرفت

شرق، 27/8/82

آقای مورن در پاسخ به این سؤال که چه پیشرفت هایی در نیم قرن اخیر در رشته های علوم انسانی به وقوع پیوسته است می گوید: پیشرفت هایی در زمینه قوم شناسی، جامعه شناسی، روان شناسی و حتی دیالوژیک انجام گرفت . دیالوژیک بدین معناست که رابطه شگفت انگیزی بین خصلت های بیولوژیکی و خصلت اجتماعی و فرهنگی انسان وجود دارد و علت این پیشرفت را سه عامل «خود، زیست و سازماندهی » می دانم که در کنار رشته های کلاسیک قرار گرفته اند» .

در مورد اینکه آیا شما بر این باورید که پیشرفت در پیش از تاریخ بوده است می گوید: «مسئله علوم اجتماعی چیزی است که چند ساحتی بودن را فراموش نکند . علمیت در علوم انسانی جزئی و ناقص است و به تعبیری به یک قانون عام، مانند قانون جاذبه اجسام، نمی توان رسید . چندگانگی جوامع انسانی پس از ماقبل تاریخ، تنها یک آزمایشگاه است و آینده علوم در یک انسان شناسی (آنتروپولوژی) تاریخی و جامعه شناسانه رقم خواهد خورد» .

اصولا، آقای مورن، علمی را که ظرفیت آن را داشته باشد تا امری پیچیده را مدنظر قرار دهد، پیشرو، مدرن و الگو ارزیابی می کند . ایشان اذعان می کند که تخصصی شدن علوم، شرط لازم پژوهش است که با همراه بودن یک پادزهر، به عنوان عامل پیوند بین این دو، ممکن می باشد . لذا فقدان چند ساحتی بودن در وضعیت و محیط، نهایتا موجب از بین رفتن شناخت خواهد شد .

اما در خصوص جامعه شناسی می گوید: «کنش های متقابل بین افراد، جامعه را به وجود می آورد و همین افراد جامعه را می سازند» .

پیشرفت علوم، به ویژه در روان شناسی و پدیدار شدن نظریه شناخت گرایی، فرد را موجودی خودمختار قرار می دهد . ایشان در این خصوص می گوید: «آنچه که من تفکر پیچیده می نامم، در پی آن است که این ضدیت ها را که ریشه ای و مطلق به نظر می رسند، به جایی برساند که حالتی تکمیلی نسبت به هم داشته باشند» . ایشان با علومی که خود را محدود می کنند، مخالف است .

پیچیدگی، به سرگردانی، ابهام و اسرارآمیز بودن دلالت می کند . ما ناگزیریم به دنیایی پیچیده وارد شویم; چرا که بیش از دو راه در پیش نداریم: تشریح صور گوناگون پیچدگی و یافتن ابزارهای مقابله با آن شاید سوءتفاهم در پیچیدگی در دو مقوله باشد: ترس از درهم آمیختگی و جست وجوی یک تفکر همه جانبه که سرمنشا این تصور و تخیل علمی است .

وی در مورد نسبت علوم انسانی به علوم طبیعی و، عقب ماندگی یا مشکل داری آن گفت: خیر; تنها مشکل آنها، نبود انگیزه ای برای نشر و گسترش آنهاست . مشکل مهم علوم انسانی جنبه عینی نبودن و غیرملموس بودن آنهاست » .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان