بانوان حکومت جهانی - ام ایمن (۲)

از آنجا که در زمان غیبت حضرت مهدی علیه السلام یکی از وظایف نهم منتظران، شناخت آن امام همام و هم چنین بررسی زندگی یارن و همراهان ان عزیز می باشد، نشریه یاس به درج مقاله تحتت عنوان «یانوان حکوت جهانی » همت گمارد .

مقدمه

از آنجا که در زمان غیبت حضرت مهدی علیه السلام یکی از وظایف نهم منتظران، شناخت آن امام همام و هم چنین بررسی زندگی یارن و همراهان ان عزیز می باشد، نشریه یاس به درج مقاله تحتت عنوان «یانوان حکوت جهانی » همت گمارد .

در شماره پیشین به بررسی زندگی «ام ایمن » پرداختیم که در این شماره نیز ادامه آن را پی می گیریم .

روایات ام ایمن

1 . کودکی پیامبر و دیدار یهودیان از ایشان

2 . شرکت وی در جنگ ها

3 . خریدن جهاز برای فاطمه زهراعلیها السلام

4 . رویای ام ایمن درباره حسین علیه السلام پاره تن رسول صلی الله علیه وآله

5 . استشهاد حضرت فاطمه علیها السلام از ام ایمن

6 . آشامیدن آب بهشتی

چون فاطمه زهراعلیها السلام جهان را وداع کرد، ام ایمن نتوانست جای خالی فاطمه را بنگرد، پس از مدینه بیرون آمد و به جانب مکه روان گردید، در حالی که بنا به روایت ابن سعد روزه بود و در آن هوای گرم عطش بر او مستولی شده بود، به حدی که بیم هلاک می رفت و به روایت ابن شهر آشوب بر جان خود بترسید هلاک شود . چشم ها را بر هم گذاشت، و به سمت آسمان چشم گشود و توجهی نمود که ای خداوند! مرا تشنه می خواهی با اینکه خادمه دختر پیغمبر تو هستم . در این هنگام، دلوی از بهشت نازل گردید و به روایت اصابة، دلوی که به آن ریسمان سفیدی بسته شده بود، پایین آمد . ام ایمن آن را گرفته، آشامید و در روایتی است که ام ایمن گفت: از آن به بعد دیگر تشنگی و گرسنگی ندیدم و در روزهای گرم روزه می گرفتم، ابدا آثار تشنگی بر من ظاهر نمی گردید . (1)

7 . شاهد وصیت فاطمه علیها السلام

ام ایمن در هنگام وصیت فاطمه علیها السلام، دختر بزرگوار پیامبرصلی الله علیه وآله نیز حضور یافت; زیرا وقتی بیماری یگانه دختر پیامبر طول کشید و او آثار مرگ را در خود احساس کرد، در کتاب های تاریخی آمده است که: «ارسلت الی ام ایمن و کانت اوثق نسائها عندها و فی نفسها»; (2) فاطمه علیها السلام به سراغ ام ایمن فرستاد; زیرا این بانوی صالح و صادق مطمئن ترین زنان در نظر فاطمه علیها السلام بود و بعد با حضور اسماء دختر عمیس وصیت های خود را برای علی علیه السلام بیان کرد .

احادیث ام ایمن

1 . ام ایمن می گوید: رسول خداصلی الله علیه وآله نسبت به یکی از افراد خانواده خود، چنین سفارش می کرد: «اگر تو را با آتش هم بسوزانند، هرگز خیری را برای خداوند شریک قرار مده . در هر شرایطی از پدر و مادر خود اطاعت کن . هرگز بدون جهت نماز خود را ترک مکن; زیرا کسی که بی جهت نماز خود را از دست می دهد، پیوند بندگی خود را با خدا قطع کرده است ! هیچگاه می گساری مکن، چون این آلودگی سر منشا همه تبهکاری ها است . هیچ وقت گرد گناه و معصیت مرو; زیرا مورد خشم و غضب خداوند قرار می گیری . . . » (3)

2 . حضرت زینب علیها السلام فرمود: ام ایمن مرا حدیث کرد که روزی پیغمبرصلی الله علیه وآله به منزل فاطمه علیها السلام تشریف آوردند . حضرت زهراعلیها السلام برای پدر حریره ای ترتیب داد و حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام طبقی از خرما خدمتش نهاد و من قدحی از شیر و سرشیر حاضر کردم . رسول خدا و علی مرتضی و فاطمه زهرا و حسنین از آن خوراکی ها تناول فرمودند . آنگاه علی علیه السلام آب به دست رسول خدا ریخت . چون پیغمبر از شستن دست فراغت یافت هر دو دست به صورت کشید و شادمان گردید و از نظر کردن به صورت اولاد خود مسرور شد . پس از آن روی به آسمان کرد، نگران شد و سپس روی به قبله نمود و هر دو دست به دعا برداشت و بعد سر بر سجده برد و اشک از دیدگانش چون باران جاری بود . اهل بیت و من از این حال ملول گشتیم و از هیبت و حشمتش نیروی پرسیدن نداشتیم . چون مدتی به طول انجامید . علی و فاطمه عرض کردند: این گریستن برای چیست؟ فرمود: ای برادر، من از حضور شما و انجمن شما شادمان گشتم . آنگونه که هرگز چنان خرسند و مسرور نگشته بودم، در این حال که شما را می نگریستم و شکر خدا را می کردم . جبرئیل فرود آمد و گفت: خداوند بر سرور تو مطلع گردید و نعمت را بر تو تمام گردانید و مقرر ساخت که ایشان و ذریه ایشان و دوستان و شیعیان ایشان با تو در جنان جاوید بمانند و در میان تو و ایشان جدایی نیفکند و همان تحیت و عطیت یابند که تو یابی، آن چنان که خرسند گردی . لیکن بلیات و مصائب کثیره ایشان را فرا گیرد و در دنیا به ناملایماتی چند گرفتار گردند . مردمی که دعوی دین تو کنند و خود را مسلمان شمارند، به آنها اذیت ها نمایند و آزارها برسانند و گمان کنند که در شمار امت تو باشند; با آنکه خدا و تو از آنها بیزار باشید و ایشان اهل بیت تو را هر یک در مکانی به ضرب شدید و قتل فجیع درآورند و مقابر ایشان از هم دور باشد و خدای این مصیبت را بر ایشان اختیار فرمود تا موجب ارتقاء درجات ایشان گردد . پس به آنچه خدای تعالی برای ایشان خواسته، راضی و تسلیم و شاکر باش و تن به قضای الهی بده .

در ادامه حدیث، جبرئیل آنچه را که بر سر علی علیه السلام و فرزند او، امام حسین علیه السلام می آید، به پیامبر خدا خبر می دهد .

حضرت زینب علیها السلام این حدیث را در قتلگاه بیان فرمود (4) .

رحلت ام ایمن

از سراسر زندگی حدود هشتاد ساله ام ایمن، حدود شصت سال آن با پیامبر و خاندان اوعلیهم السلام سپری شد و این بانو، طی این مدت طولانی که حتی گاهی رسول خدا برای دیدن او به خانه اش می رفت، سخن ها شنید، درس ها آموخت و صحنه ها و وقایعی را مشاهده نمود . سرانجام این بانوی بهشتی، در سنه 24 هجری، در حالی که یک زندگی سراسر هجرت و جهاد و وایت حدیث و خدمات فراوان نسبت به اسلام و خاندان پیامبر را پشت سر گذاشته بود، در مدینه از دنیا رفت . (5)

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر