گفت وگو با جلال الدین فارسی
رسالت، 21/4/83
این مصاحبه با تعریف مفهوم «اصلاح» و بیان تفاوت آن با مفهوم «انقلاب» آغاز می شود. آقای فارسی متذکر می شود که اصطلاح قرآنی اصلاح، با کاربرد سیاسی آن تفاوت دارد؛ ضمن انتقاد از کسانی که اصلاح را فراتر از قانون اساسی می خواهند، تأکید می کند که اصلاح واقعی، راه تداوم انقلاب است؛ خواست و هدف مردم از انقلاب و نیز سایر تحولات کشور و انتخابات های مختلف را رفع نقص ها، ضعف ها و حل معضلات کشور می داند و تصریح می کند که همه این موارد در سیر تکامل قرار دارند.
آموزه های وحیانی در جهت معرفی معیاری برای اصلاح واقعی، به سه بخش تقسیم می شوند: آموزه های هستی شناسی، آموزه هایی برای زندگی و طرح سازمان دهی اجتماعی حکومت، که هدف انقلاب اسلامی اجرای آموزه های بخش سوم است. لذا انقلاب، ابتدای راه سازماندهی اجتماعی است که با رهبری امام خمینی قدس سره آغاز شد. بنابراین، معیار اصلاح واقعی را باید از کلمات ایشان به دست آورد که مهم ترین آن، انسان سازی معرفی شده است و اصل مهم آن، معنویات است و توسعه اقتصادی به تنهایی مشکلی را حل نخواهد کرد. آقای فارسی توسعه اقتصادی را نفی نمی کند؛ آن را مقدمه انسان سازی برمی شمرد و با بیان مشکلات 25 سال اخیر، توسعه اقتصادی کشور ما را ضعیف نمی داند.
ایشان در ادامه بحث، ولایت خردمندان را در کنار ولایت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله مطرح می کند؛ آن را با متخصصین رشته های مختلف تطبیق می کند و آیه شورا را نیز در همین راستا قابل تفسیر می داند و می گوید: «شورا یعنی بسیج تمام مهارت ها، و تجارب و دانش ها، و همه آنها باید نمایندگانی در مجلس شورای اسلامی داشته باشند». در همین زمینه موردی تاریخی را نیز برای مثال ذکر می کند و تصریح می کند که قانون اساسی در این مورد ابهام دارد. در پایان نیز با مقایسه قبل بعد و از انقلاب، نتیجه می گیرد که نسل کنونی آمادگی حرکت به سوی حیات طیبه را دارد.