Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
AR-SA
MicrosoftInternetExplorer4
گفت وگو با فرهاد خسرو خاور
فرهنگ و پژوهش، ش 89
چکیده: دکتر فرهاد خسرو
خاور پژوهشگر ایرانی در مؤسسه مطالعات عالی علوم اجتماعی فرانسه است . او تحقیقی
در خصوص «شهادت و الگوهای شهادت طلبی » از طریق
گفت وگو با زندانیان مسلمان در فرانسه انجام داده است . در این گفت وگو به ویژگی هایی
که دکتر خسرو خاور از زندانیان القاعده دریافت کرده اشاره می شود . برداشت آقای
خسرو خاور این است که القاعده گروهی مدرن و تا حدی غیر ایدئولوژیک است .
شما با زندانیان القاعده
گفت وگو کرده اید . مهم ترین ویژگی شخصیتی و طبقاتی این افراد چیست؟
برخلاف مبارزان ایرانی،
فلسطینی، الجزایری و چچنی که عمدتا از قشرهای مردمی به نوعی مستضعف هستند و
جامعه ی دیگری را جز جامعه ی خود نمی شناسند، اعضای القاعده اکثرا افرادی
«چندفرهنگی » و «چندملیتی » هستند . به این معنا که مدت های طولانی ای را در غرب
زندگی کرده اند و با فرهنگ غرب آشنایند . بسیاری از آنان به چند زبان تکلم می کنند
و فاقد نگاه و نگرش سنتی در روابط اجتماعی مذهبی هستند . بسیاری از این اعضا به
هیچ وجه به طبقه ی پایین اجتماعی تعلق ندارند و عمده ی آنان از طبقات متوسط و
پول دار جامعه به شمار می آیند . مدرن بودن یکی از ویژگی های القاعده است .
پس چگونه است که این افراد
با ویژگی های مدرن به گروهی ملحق می شوند که در برابر جامعه ی مدرن ایستادگی
می کند؟
پس از پایان جنگ افغانستان
موضوع رابطه ی عربستان با آمریکا مطرح شد; به طوری که استقرار نظامیان امریکایی در
عربستان بر برخی از مسلمانان سعودی گران آمد و عکس العمل آنان از جمله بن لادن را
به همراه داشت . بن لادن در نهایت از ملیت عربستان خلع شد و این امر به شکل گیری
گروهی انجامید که شدیدا قدرت امریکا را در منطقه و کشورهای مسلمان نشین زیر سؤال
می برد
.
چه انگیزه و ویژگی مشترکی
باعث شده که مبارزه این افراد با دنیای مدرن یا امریکا شکل بگیرد؟
آنچه خودشان مطرح می کنند
این است که احساس حقارت نسبت به دنیای غرب و گستاخی غرب، انگیزه ی اصلی آنان برای
این مبارزه است . بسیاری از اعضای القاعده پس از رفتن به غرب عضو این گروه شده اند
. در واقع این گونه نبوده که از ابتدا و قبل از رفتن به غرب گرایش ضد غربی و ضد
امریکایی در این افراد وجود داشته باشد، بلکه روابط اجتماعی و نوع نگاه به
اقلیت های مسلمان در غرب تاثیر گذار بوده است .
نمی توان گفت دغدغه ی
القاعده صرفا مسئله ی اسلام یا بنیادگرایی است; چراکه در بسیاری از این افراد، گرایشات
مذهبی و اسلامی عمیق نیست، یا قبل از پیوستن به القاعده اساسا گرایشات مذهبی
نداشته اند .
مفهوم شهادت در نظر اعضای
القاعده چیست؟ آیا مبتنی بر ایدئولوژی است؟
گرایش و ایدئولوژی اسلامی و
مذهبی علت شهادت طلبی یا جهاد آنان نیست; چون توجیه آنان درباره ی این مسئله از
نگرشی عمیق به اسلام بر نمی خیزد .
مهم ترین نگرانی غرب از
القاعده به چه دلیل است؟ آیا نگرانی ها ناشی از دلایل ایدئولوژیکی است یا سیاسی و
امنیتی؟
بیش تر جنبه ی سیاسی و
امنیتی دارد; چراکه القاعده ایدئولوژی منسجم و یک پارچه ای ندارد . ایده های القاعده
در تجربیات آنان از جامعه ی غرب، و روابط سیاسی - اجتماعی و فرهنگی ایشان در این
جامعه ریشه دارد و هیچ یک از اعضای آن تولید ایدئولوژیکی نداشته اند و این هم از
ویژگی های القاعده و تمایز آن با سایر گروه های فعال گذشته چون کمونیست ها یا
بنیادگرایان است که دارای ایدئولوژی قومی بوده اند .
آیا احتمال نوزایی چنین
گروه هایی در آینده وجود دارد؟
القاعده پدیده ی دنیای مدرن
است; جایی که فرهنگ های مختلف در هم تنیده شده است، و مسئله ی قومیت ها نیز دقیقا
همین جا شکل می گیرد . احساس قومیتی و خودمختاری فرهنگی پس از مدرنیزاسیون رخ
می دهد، و احتمال نوزایی چنین گروه هایی در آینده نیز وجود دارد .
اشاره
آقای خسرو خاور تشکیلات
القاعده را مدرن می داند و ویژگی هایی که بر اساس آنها القاعده مدرن به حساب آمده
عبارتند از: تکلم به چند زبان، آشنایی با فرهنگ غرب، تعلق نداشتن به طبقات پایین
اجتماعی، فقدان نگرش سنتی در روابط اجتماعی . از این ویژگی آخر که بگذریم، بقیه ی
ویژگی ها اموری نیستند که موجب مدرن شدن باشند . مدرن بودن نیازمند یک نوع نگرش
بنیادین در عرصه ی اندیشه، حقوق، اجتماع، سیاست، اقتصاد و فرهنگ است . مدرن بودن
یک تفکر و یک شیوه ی زیست است، نه صرفا آشنایی با یک شیوه ی زیست . ویژگی هایی که
یک گروه را مدرن می سازد عبارتند از: غیر دینی اندیشیدن و برای جهان تفسیری غیر
الاهی عرضه داشتن، و اعتقاد به سکولاریسم، اومانیسم و دموکراسی . گفتنی است
ویژگی های دیگری نیز برای مدرن بودن ذکر شده است، که البته آن ویژگی ها میان همه ی
اندیشه های مدرن مشترک نیستند; برای مثال فردگرایی یا کثرت گرایی از ویژگی های
اندیشه ی لیبرال هستند که کمونیسم و سوسیالیسم، که آنها نیز مدرن اند، فاقد
آنهایند .
بنابراین نمی توان تشکیلات
القاعده را مدرن به حساب آورد; زیرا آنان، دست کم برای به دست آوردن حمایت نیروهای
دین گرا، بر ایدئولوژی دینی تکیه می کردند و می کوشیدند تا عمل کرد خود را بر
پایه ی احکام دینی توجیه کنند; از این رو فعالیت های خود را «جهاد» و
کشتگان خویش را «شهید» و ... می خواندند .
البته این سخن درست است که
«القاعده پدیده ی دنیای مدرن است; جایی که فرهنگ های مختلف در هم تنیده شده است .»